Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Stor spredning !!!

Featured Replies

Publicerat

Hej -_-

Så har jeg laddet mine förste patroner ;) Herlig fornemmelse.

Men jeg lavede en ladde stege med min:19 og 19,5 og 20 og 20,5 som max.

Kaliber .222 med 50gr. Nosler BT.

Men spridningen var enorm med alle ladninger. Det var det eneste som var ens, det var den store spridning.

Jeg hadde laddet 3 patroner i ver ladning og de spredte så meget som 10-14 cm. uanset ladning på 100m. ?????

Hvad er galt ?

ps. Hvad betyr det når Norma skriver max patron längde 54.10 ( mine patroner blev 56mm. ) jeg mäte min riffels maxlängde til 57,6mm.

mvh Robert (nyfrelst hjemmeladder)

Publicerat

Hejsan!

Vilken krutsort använder du? Kan ha stooor betydelse enligt min erfarenhet. -_-

Mvh. Robban

Publicerat
  • Författare

Jeg bruger Norma 200

Jeg ville ikke experimentere for meget i starten -_-

Kan det ha noget at göre med patronlängden er for kort ?

robert

ps. jeg sköd 3 fabriskladdet oryx efterpå og de hadde en bra samling og de er jo enda kortere ?? ;)

Publicerat
Jeg bruger Norma 200

Jeg ville ikke experimentere for meget i starten :)

Kan det ha noget at göre med patronlängden er for kort ?

robert

ps. jeg sköd 3 fabriskladdet oryx efterpå og de hadde en bra samling og de er jo enda kortere ?? :)

Märkligt... Det var ju till och med mitt recept... Rekylen kanske var för tuff för dig? ;)

Publicerat

Verkar konstigt att du fick sådan spridning. Jag hade ingen laddning med så stor spridning när jag körde laddstegen med norma 201 krut och 50gr BT.

/Lasse

Publicerat
  • Författare

ha ha berg, ja jeg fik ta lidt paus for at klare rekylen :)

Hmmm.. ingen som har meninger om patron längden kan väre årsagen ?

Behöver man pause lidt mellem hvert skud ( varmint pipe ) det skulle vel ikke väre nödvendigt med så få skud ( jeg pauset 5 min, mellem hver 3 skud serie.

robert

ps. kanske mit stöd ikke var det bedste, må bare pröve igen.

Publicerat
ha ha berg, ja jeg fik ta lidt paus for at klare rekylen :)

Hmmm.. ingen som har meninger om patron längden kan väre årsagen ?

Behöver man pause lidt mellem hvert skud ( varmint pipe ) det skulle vel ikke väre nödvendigt med så få skud ( jeg pauset 5 min, mellem hver 3 skud serie.

robert

ps. kanske mit stöd ikke var det bedste, må bare pröve igen.

Obegripligt. Tag ett ryck till och se vad som händer.

Publicerat

Vad har du för sätt djup av kulan i hylsan, om kulan sitter för kort bit in i hylsan kan det bli väldigt ojämna hastigheter i vissa fall.

Kan kanske vara därför Norma har relativt kort p.längd.

Publicerat
Vad har du för sätt djup av kulan i hylsan, om kulan sitter för kort bit in i hylsan kan det bli väldigt ojämna hastigheter i vissa fall.

Kan kanske vara därför Norma har relativt kort p.längd.

Bra idé! Just detta med kulisättningsdjup gjorde jag bort mig på i början när jag kom igång med handladdningen. Tumregeln är att kulan skall sättas in i hylsan ungefär lika långt som dess egen diameter. I en .222:a skall du alltså se till att kulan bär mot hylshalsen kanske 5 mm. Om vår skånske norrman (ibland är man tacksam över att man kan kommunicera i skrift ;)) testar detta så kommer det nog att gå bättre.

Publicerat

Varmint-pipor brukar ofta vara rätt tunga just för att klara rätt många skott innan värmespridningen börjar, så det är knappast det som är problemet. ;)

Publicerat

Jag hade gjort tvärtom vad gäller isättningsdjup. Testa med bomkontakt och börja om från startvikt för att succesivt höja krutmängden.

Publicerat
  • Författare

Tak alle for de gode forslag.

Ja jeg pröver mit bedste for at komunikere på et språk, som jeg gisser i forstår :D:(

Men jeg er enig i at jeg skal pröve kugledybden i patronen. Og kanske det er en god ide at starte med den lille ladning og teste forskellige dybder. Jeg har jo lidt at gå på i friflykten. ( 1,60mm. )

robert

Publicerat
Jag hade gjort tvärtom vad gäller isättningsdjup. Testa med bomkontakt och börja om från startvikt för att succesivt höja krutmängden.

Jo, men som nybörjare kan dte vara lätt att sätta i kulorna snett innan man fått in den rätta känslan. Bättre att i möjligaste mån kopiera fabriksladdningar om man få sådan amärkliga resultat som här beskrivits.

Publicerat
  • Författare

Hmmm.. ^_^ Nogen som har en fabriksladdet Nosler Balistic Tip i .222 som kan mäta längden på denne ?

Skal ladde nye i morgen kveld og pröve igen.

robert

Publicerat
Hmmm.. ^_^ Nogen som har en fabriksladdet Nosler Balistic Tip i .222 som kan mäta längden på denne ?

Skal ladde nye i morgen kveld og pröve igen.

robert

Jag laddar mina BT till 56mm. Inga problem med spridning förutom min egen :wub:

/Lasse

Publicerat
  • Författare

Tak lasse, det var akkurat samme som mine forrige ladninger B)

Jeg håbet du ville komme på banen med dine data :P

Faen da må det jo väre mig som ikke kan skyte :(

... men mystisk at mine oryxer sat så fint ^_^

ja ja op på bänken igen, og tak for hjälpen alle.

robert

Publicerat

Prova ladda några efter normas data och se hur det funkar då.

Såg att Skurebo hade en p.längd på 56mm men oxå att han använder 201 och du 200 krut, det kan vara en avgörande skillnad då 200 är ganska mycket snabbare.

Kan ju oxå vara så att din bössa inte gillar Nosler BT 50gr

Publicerat
  • Författare

kanske det er greier.. skal pröva med 201 krut i stället ^_^

man skal jo bare endre 1 ting i taget :P

robert

Publicerat
Jo, men som nybörjare kan dte vara lätt att sätta i kulorna snett innan man fått in den rätta känslan. Bättre att i möjligaste mån kopiera fabriksladdningar om man få sådan amärkliga resultat som här beskrivits.

Jo kanske om man laddar typ en 155gns kula i en 308:a men nu är det 222:a och 50gns BT som i sig är ganska långa... Jag har bla laddat sakos No. 105 50gns helmantel (iofs en flatbase) till frugans vixen med en COL på 54,0mm varav bomkontakt är 54,3mm. Här sitter kulan mer än sin diameter ned i hylsan.

Har testat en hel del konstigheter och jag har aldrig lyckats sätta kulan snett men som du skriver så är givetvis det rätta att ta det säkraste före....... ^_^

Fabriksladdningar har enligt min mening gett sämst precition varav mitt laborerande har utökats enormt...

Mvh. Robban

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

;):D Nu begynder det at ligne på noget ;)

Byttet til Norma 201 og fik en fin lille samling på 4,5 cm med en serie på 4 skud med 21,5 Gr. ( den bedste på stegen ).

Men jeg hadde også en stege med VV N120 og her blev bedste samling på 3,5 cm med 4 skud, med 18 Gr., så dette er vel noget at jobbe videre med -_-

Så nu er der laddet 12 skud i 18 gr. :D Endelig noget som likner.

ps. stötte var en bra sandsäk på 100m.

pps. Min max patron längde er 57,6 og jeg bygger patronerne i 57,2

Publicerat
  • Författare

:rolleyes: NEJ NU FATTER JEG IKKE EN SKID.

Den fine samling med N120 og 18gr. som sad inden for 3,5cm. her om dagen. Var nu en strek som startet på 10cm og neste skud blev 7cm. og sen 3 og 2 cm. fra siktepunktet. Nesten i en lige linje. !!!!!

Det neste 8 skud fjöj systemlöst rundt inden for 14 cm, med et par som kysset iblandt !!!

Jeg fatter ingen ting ( kikkert og alt sitter fast ).

Hvor ofte renser i löbet under slike tester ? Jeg renser det bare för jeg går på banen med mine 12 eller 24 skud.

robert

Publicerat
-_- NEJ NU FATTER JEG IKKE EN SKID.

Den fine samling med N120 og 18gr. som sad inden for 3,5cm. her om dagen. Var nu en strek som startet på 10cm og neste skud blev 7cm. og sen 3 og 2 cm. fra siktepunktet. Nesten i en lige linje. !!!!!

Det neste 8 skud fjöj systemlöst rundt inden for 14 cm, med et par som kysset iblandt !!!

Jeg fatter ingen ting ( kikkert og alt sitter fast ).

Hvor ofte renser i löbet under slike tester ? Jeg renser det bare för jeg går på banen med mine 12 eller 24 skud.

robert

Jag städar ur loppet på mina bössor framåt vårkanten. Och jag skjuter en hel del. Sådant där har jag inte tid med och den precision jag får ut skitiga pipor är riktigt bra den också. :rolleyes:

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu vil jeg bare slutte denne tråden med at sige at jeg IKKE fik Nosler 50gr. til noget brukbart i min bösse.

Jeg har testet 3 krudt typer og utallige ladninger og patronlängder, men intet funket. ( har laddet ca. 100 skud ).

Denne konklution kommer jeg med, da jeg prövede at ladde Normas 50gr. blyspids og Nosler 40gr. BST

Begge kuglerne lavede jeg laddestege til og reden ved förste forsök, var max spridningen 4 cm og bedste 2 cm.

Så dette var jo fantastisk, så nu funker dette handladnings greier :):D

Og der finnes faktisk kugler som bössen ikke liker, det var bare synd at det var den förste jeg testet :D

SÅ NU SKAL DER LADDES OG HUMÖRET ER TILBAKE PÅ TOPP.

Tak for hjälpen så langt alle :D