Publicerat Februari 8, 200917 yr Att vildsvin är sega i flera hänseenden är väl för många jägare & eftersöksfolk iaf ett känt faktum. Dom kan leva och fightas rätt ordentligt,, detta trots skador där övriga klövilt skulle gå i sårlega och där påvisa antingen ett helt apatiskt beteende alt avlida och återfinnas livlösa i den samma. För varje eftersök som man får uppleva så slås man av deras osedvanligt starka vilja att, dels freda sig men också smartheten att undkoma allt som förföljer dom efter skott eller viltolycka. Denna grisen i efterföljande berättelsen var nog bland det segaste och envisaste jag mött på länge. Men med de skador som fanns invändigt så förvånas man att den överhuvudtaget lämnat vägen. Allt börjar inatt kl 03,20 då polisen ringer ang en viltolycka i byn, lagom trött och mosig ger man sig iväg lastar in två hundar. Sagt var då att vildsvinet gått hårt omkull efter träffen med bilen och i vägkanten legat tillsynes livlös under ca 30sekunder, dvs lagom länge för att billisten skulle hinna gå från bilen och fram till den liggande grisen. För att i nästa minut runda billisten på 1 meter men klapprande tänder och i ett språng fara över ett fårstängsel på andra sidan vägen och sedan vara uppslukad av skogen ! Klockan 04,10 är jag på plats och börjar kika i vägkanten finns inte ett enda tecken på skada så vitt jag kan finna, då jag känner billisten så är jag helt säker på att hans utsagen stämmer. Det jag kan se är nedslaget på andra sidan fårstängslet och detta har inte varit så värst elegant, utan här har grisen kanat ett par meter och där finner jag en mindre benbit samt blod och någon annan gulaktig seg vätska. Just denna gulaktiga vätskan gör mig lite fundersam ? Kan vara magsaft eller så är det en brunstgalt som fått en törn, efter att jag känt doften från vätskan så är jag helt säker det är absolut en brunst galt denna gången. Börjar spåra och kommer efter ett par hundra meter till andra änden fårhagen, grisen har här vinklat och gått längs med nätet hela tiden. Den fortsätter längs med nätet hela tiden och jag bara väntar på hålet, alt en grind eller likande i nätet där den kan gå ut, men icke den bara går och nu blöder den aningen mera än innan. Efter ca ytterligare 500m spårande i fårhagen så släpper jag hunden och hon följer nätet hela tiden, en snabb koll på gps,en och på fastighetskartan säger att inägan/fårhagen är stor uppskattningsvis 10ha. Jag vet att i ena änden på området är det en grävd damm eller iaf ett vattenhål som nu bör vara isbelagt, men runt detta är det vass och sävjor och massor med aspskott & björkskott i manshöjd ett perfekt ställe för ett stånskall kan tyckas. Hunden har nu varit i väg en god stund och jag gör mig klar att skicka ett sms för att se om hon är kvar i fårhagen till att börja med. Jodå hon är kvar i området och står mycket riktigt nere vid dammen som jag gissade, men hon är stilla utan att ge skall ? Vilket är ganska märkligt för just denna tiken, hon om någon skäller ibland i både tid och otid så att säga. Men hunden som jag har i koppel vädrar och lyssnar intensivt mot platsen, hon har säkert hört något som jag missat! Nytt sms och nu har det flyttat sig ett 15tal meter mot förra,, i samma ögonblick så kommer första skallet, ja eller första vrålet för att utrycka sig lite mera exakt. Grisen är nu troligtvis funnen av hunden och jag har ca 300m ner till området, hunden vid sidan drar och stretar något förfärligt. Skallet har nu gått ner till en normal nivå och jag har kommit ner just i kanten på vassen. Hunden är troligtvis på isen det hör jag iaf att gå fram till och ut på isen är kanske ett smart val, men håller isen efter dessa dagar av regn och blidväder ? Det är rejält branta kanter runt dammen och vassen växer från slänten och ca 6-8m ut i dammen, det innebär att det är en rejäl korridor längs hela dammen där grisen kan förflytta sig, och i denna korridoren som jag på intet sätt kan täcka till fullo. Överväger starkt att släppa hund nr 2 nu för att absolut få stopp och plats på grisen i vassen, men som alltid så är det en stor risk att tillföra ännu en hund och just i denna täta vassen plus isen så är risken om möjligt ännu större. Sen är detta en aningen för stor gris för att de ska kunna nagla fast den fysiskt och detta gör att jag avstår hund 2. Nu hör jag hur grisen rör sig inne i vassen och den kommer troligtvis mot mig sakta där jag står på slänten, fan om jag bara såg hela vägen ut på isen så skulle detta snart vara över. Normalt så har jag ingen lampa på bössan utan skjuter i skenet från pannlampan, men jag har en lampa med i ryggsäcken det vet jag. Och jag vet också att jag har ett rödfilter till denna, detta filter som kanske är lösningen här. På med lampan och testa att lysa genom vassen, ser inte ett skit bättre men förhoppningsvis så kan jag se ögonen om den nu kommer närmare mig. Har nu ståndet ett 50tal meter till vänster om mig på en lite udde som är skapad i dammen, på denna udden är vassen betydligt läger och glesare och där kan jag säkert se rakt igenom om de nu kommer ut längst ut på spetsen. Enda problemet är att det ligger en båt uppdragen just på min sida som skymmer sikten betänkligt, men ligger där en båt så bör det väl vara en stig ner till båten ? Och udden som är max 10m bred med detta så jag bör se båda sidor om, kan jag bara komma bort dit och helst i höjd med udden så ska jag se grisen. Efter ca 20min smygande så är jag på plats vid udden, men jag står för lågt för att se hela vägen ut till spetsen. Blicken hamnar som jag ser det ca 1,5m för högt upp tyvärr, ställer jag mig på tå så kan se delar av båten men inte mera tyvärr! Tar ett par steg ner mot udden och hamnar nu som tur är just på den stigen så går ut på udden, sätter jag mig på huk eller på knä så ser jag isen utanför udden där hunden står. Sitter nu rätt bra faktiskt, enda problemet är att hunden står rätt i skottlinjen om nu grisen exponerar sig på udden! Det knäpper i braker ut vid sidan om båten och jag hör att grisen rör sig fram och tillbaka, hunden gör ett rejält utfall mot grisen som svara med att gå längre in på udden mot mig !! Om detta bara kunde fortsätta någon gång till så har jag den inom kort just nedanför mig, och som på beställning så kommer ännu ett stenhårt angrepp från hunden! Jag hör nu att grisen bara kan vara ett 10tal meter framför mig och jag chansar på att tända lampan med röttfilter, hunden har jag till höger om udden då jag får se två vita prickar i vassen till vänster,,, ögonen från grisen..... och skottet går direkt. I samma ögonblick som skottet går så rycker hunden som jag har koppel omkull mig i sin iver att komma fram till grisen, jag faller framlänges och glider sakta ner för den återstånde delen av slänten och landar i kanten på vassen. Jahhha hur gick nu detta då ? Efter att jag fått rätt på hunden, bössan och mig själv så hör jag hur hunden på isen tampas med den fortfarande troligtvis levande grisen. Jag binder fast hunden som jag i koppel denna som fått mig på fall en gång ska absolut inte få detta ännu en gång och går ut på udden, just i vasskanten så far grisen upp efter att hunden tappar taget och den anfaller. Jag tar två steg åt sidan och hund och gris far förbi utan möjlighet till skott denna gången, kvickt upp till hunden i koppel och nu är det abslout läge att släppa denna. Hon går loss och ansluter som ett skott och efter bara ett 50tal meter så blir det helt stopp, jag skyndar mig fram och kan i sävjorna se hur båda har grepp om grisen på båda sidor om grisen sas. I samma ögonblick så sjunker grisen ihop och blir liggande, då jag är framme så är grisen död. Mitt skott har gått in just framför bogbladet och gått ut mellan 3-4 revbenet bakifrån, fast skottet är aningen högt och detta är nog orsaken till att den inte blev på platsen gissar jag. Av träffen med bilen syns bara en mindre skada på ena frambenet som nog är brutet den saknar en halv klöv på ett bakben, men vid passningen så är hela grisen blåslagen och åtminstone 4 ytterligare revben är av, käken slagen ur led och ett öga är totalt igenmurat. Har nu tömt kameran och bifogar denna bilden på galten. 114kg lev,v och 58kg i kylrummet till markägaren för avhämtning Trodde faktiskt att den skulle stinka galt men tanke på vätskan tidigare,samt allt den fick vara med om under natten. //B
Publicerat Februari 8, 200917 yr Grattis micke & Co! Bra jobbat av Er! Man blir lika imponerad av dina eftersöksskildringar!
Publicerat Februari 8, 200917 yr Man sitter helt stilla o läser. ett toppen jobb av hund nr 1, och av dej me. Att spåra gris är ingen lek, de blir oftast lägen som man själv under dagsljus skulle ha funderat på.. =) Men huvudsaken va att resultatet blev bra. Bra skriven berättelse =)
Publicerat Februari 8, 200917 yr Bra jobbat , Tack för att det finns de som orkar ut och har hundar som vågar ! /ekebo
Publicerat Februari 8, 200917 yr Väldetajerad berättelse, mycket bra gjort/skrivet Du tog ingen bild på slaktkroppen, hade varit intressant.
Publicerat Februari 8, 200917 yr Författare Väldetajerad berättelse, mycket bra gjort/skrivet Du tog ingen bild på slaktkroppen, hade varit intressant. Tackar Tyvärr så har jag inte det. Men nästan allt från just bakom bogen och till framkant låret på högersida är mer eller mindre blodsprängt, mycket pågrund av de revben mm som var av, det är nog där som värsta smällen tagit ? Till stor del så var det nog mest lymfa i kombination med svullnaden, så mycket gick att justera vid och i anslutning pälsningen. //B
Publicerat Februari 10, 200917 yr En fråga som inte direkt är eftersöksrelaterad. För att vara den 8 februari så ser gräset märkligt grönt och livskraftigt ut,vad är det för gräs? /Micke
Publicerat Februari 10, 200917 yr En fråga som inte direkt är eftersöksrelaterad.För att vara den 8 februari så ser gräset märkligt grönt och livskraftigt ut,vad är det för gräs? /Micke Här är det snö och fruset, har varit så ganska länge /Lasse
Publicerat Februari 11, 200917 yr Tycker egentligen det är tragiskt… Men din bild är på samma gris som jag o en polare gjorde trafik eftersök på natten mellan den 1-2 oktober 2008. detta är den tråden http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=14115 Det som gör mig sur är att jag fick SMS av dig Björnhunden ang grisolyckan. Du hade kört bakom olycksbilen osv. Nu visar din bild i denna tråd att du redan varit vid grisen innan vi kom dit. Den bilden är inte alls från 2009-02-08. Ett enkelt SMS var grisen låg så hade vi sluppit åka ut. Klara bevis om detta går att hitta i fotografiernas inbyggda datum. Din bild o mina, har fler, är tagna med ett par timmars mellanrum. Här är din bild. Här är min bild, har fler, men hundarna har luggat o dragit i grisen så den ligger inte exakt på samma ställe. Har markerat besvärande likheter, samma typ av gräs, nått gult som ligger i gräset i vit ring. Grästuvan vid grisens huvud(röd ring), samt den hängande penisen (blå ring), trolig bukskada. Ytterligare konstigheter i denna tråd http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=16292 Spårbilderna i snön från rätt datum men den döda grisen på fotot är taget 2008-12-28 vilket talar för att din kamera har rätt datum inställt. Förväntar mig en förklaring, fast kommer nog inte få någon...
Publicerat Februari 12, 200917 yr Försök nu reda ur detta !!!Tack ekebo Lär nog inte redas ut.. Anser det högst olämpligt att man sitter på förtroendeposter och sysslar med sånt här. Här under har jag lagt in vad man kan få ut av ett digitalt foto.. Rödmarkerat datum o tid... Björnhundens bild ----------------- Manufacturer |Canon Model |Canon DIGITAL IXUS 860 IS Orientation |top - left x-Resolution |180.00 y-Resolution |180.00 Resolution Unit |Inch Date and Time |2008:10:01 23:10:33 YCbCr Positioning |centred RelatedImageWidth |2592 RelatedImageLength |1944 Custom Rendered |Normal process Exposure Mode |Auto exposure White Balance |Auto white balance Digital Zoom Ratio |1.00 Scene Capture Type |Standard Compression |JPEG compression x-Resolution |180.00 y-Resolution |180.00 Resolution Unit |Inch Exposure Time |1/60 sec. FNumber |f/2.8 ISO Speed Ratings |250 Exif Version |Exif Version 2.2 Date and Time (origi|2008:10:01 23:10:33 Date and Time (digit|2008:10:01 23:10:33 ComponentsConfigurat|Y Cb Cr - Compressed Bits per |3.00 Shutter speed |5.91 EV (APEX: 7, 1/59 sec.) Aperture |2.97 EV (f/2.8) Exposure Bias |0.00 EV MaxApertureValue |2.97 EV (f/2.8) Metering Mode |Pattern Flash |Flash fired, auto mode, red-eye reduction mode. Focal Length |4.6 mm Maker Note |2408 bytes unknown data User Comment | FlashPixVersion |FlashPix Version 1.0 Colour Space |sRGB PixelXDimension |2592 PixelYDimension |1944 Focal Plane x-Resolu|11520.00 Focal Plane y-Resolu|11502.96 Focal Plane Resoluti|Inch Sensing Method |One-chip colour area sensor File Source |DSC --------------------+---------------------------------------------------------- EXIF data contains a thumbnail (5864 bytes). ----------------- Min NS bild... EXIF tags in 'gris_013.jpg' ('Motorola' byte order): --------------------+---------------------------------------------------------- Tag |Value --------------------+---------------------------------------------------------- Image Description |OLYMPUS DIGITAL CAMERA Manufacturer |OLYMPUS IMAGING CORP. Model |u850SW,S850SW Orientation |top - left Software |Version 1.1 Date and Time |2008:10:02 01:46:10 YCbCr Positioning |co-sited XP Keywords |gris Unknown | Exposure Time |1/30 sec. FNumber |f/3.5 ExposureProgram |Creative programme (biased towards depth of field) ISO Speed Ratings |800 Exif Version |Exif Version 2.21 Date and Time (origi|2008:10:02 01:46:10 Date and Time (digit|2008:10:02 01:46:10 ComponentsConfigurat|Y Cb Cr - Exposure Bias |0.00 EV MaxApertureValue |3.61 EV (f/3.5) Metering Mode |Pattern Light Source |0 Flash |Flash fired, auto mode. Focal Length |6.7 mm Maker Note |6940 bytes unknown data User Comment | FlashPixVersion |FlashPix Version 1.0 Colour Space |sRGB PixelXDimension |3264 PixelYDimension |2448 File Source |DSC Custom Rendered |Normal process Exposure Mode |Auto exposure White Balance |Auto white balance Digital Zoom Ratio |1.00 Scene Capture Type |Standard Gain Control |High gain up Contrast |Normal Saturation |Normal Sharpness |Normal
Publicerat Februari 12, 200917 yr Eftersök 8/2-09, Ibland blir man bara förvånad. Kan inte låta bli men trådskaparens "namn" på tråden är bara så talande......... //K9
Publicerat Februari 12, 200917 yr Men vad är detta? Vad i hela friden tjänar man på att lägga ut berättelser som inte ens existerat? Hoppas på en bra förklaring och tills dess är mitt beröm knappast hos trådskaparen.
Publicerat Februari 13, 200917 yr Det här ska bli en mycket intressant sak att följa. Ska man berätta sagor får man nog vara uppriktig med det och starta med "Det var en gång" eller så får man sluta plocka "gamla" fakta så det inte är riktigt lätt att kolla upp .
Publicerat Februari 14, 200917 yr Det här var ta mig fan det värsta jag sett, har träffat några tvättäkta mytomaner i mitt liv men det här tar ju utan tvivel alla pris. Är beredd att ta tillbaka allt jag skrivit om det kommer nån rimlig förklaring men det ser verkligen mörkt ut att lyckas slingra sig ur det här.
Publicerat April 2, 200917 yr Bra jobbat NS som avslöjade mytomanen. Tragiskt att någon sitter och fantiserar på det viset.