Publicerat Januari 28, 200521 yr Tänkte bara förmedla ytteligare en erfarenhet från eftersökens outgrundliga värld Förutsättningarna var följande Ett ensamt rådjur påskjutet snett framifrån med 30-06 Skotthåll : ca 45 m Skottreaktion :fortsatte mot skytten ca 10 meter och kastar tillbaks in i slyt Snö:ca 12-20timmar gammalnysnö 1-2cm utan barmarksluckor Skottplatts: att antal hårstrån av medellängd Blod: noll skytten hade spårat 10-20 meter utan blod Hund: ingen av hundarna i drevet har följt spåret efter skott I sådana fall brukar jag göra ett kontroll sök på 1-200 meter och hitta första bloddroppen mellan 60-120 meter och sen börjar problemen men oftast spårar vi till legan varvid terriern släpps går i kapp och drar ner djuret alt.blir djuret skjutet av en passkytt Jag påbörjar spårningingen hunden spårar genom slyt och jag letar blod Efter ca 30-40 meter sitter terriern i halsen på ett mycket dött rådjur INTE en enda bloddroppe från skottplatts till djuret trotts bra snö och här kommer svaret Bogträff in ganska högt (ett par droppar på väg ner men hadde inte hunnit) I utskotts hålet sitter en apelinstor del av "vompåsen" och tätar alldelens förträffligt Slutsatts Kulskott på rådjur = alltid blod vid träff Svaret är bevisligen NEJ
Publicerat Januari 28, 200521 yr Intressant, annars brukar man ju alltid höra att det är så mycket lättare med eftersök om djuret skjutits med kulvapen. Oftast så blir det ju en rejäl blodkvast av genomskott med kula, men bevisligen inte alltid. Defentivt något jag ska tänka på i framtiden.
Publicerat Juni 11, 200521 yr har varit med om liknade med med en gris i 70 kg klassen 60m sten död inte ett blodstänk man lär så länge man lever