Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Behöver Hjälp att välja kamera!

Featured Replies

Publicerat

Har väldigt stora problem med att välja kamera.

Någon som har lite åsikter vad jag borde satsa på?

är ganska less på småkameror och hybrider mellan kompaktkameror och systemkameror.

Total nybörjare på fotografering.

//Sickboy

Publicerat

Nikon D40.... d040.gif

Publicerat

Att du har stora problem är bara för att det är två mycket bra kameror. Är du nybörjare blir du nöjd oavsett, har du mycket specifika önskemål om vilka funktioner du vill ha så kanske du föredrar den ena eller den andra. Jag är en Canonman men har en kollega som är Nikonman köpte en D90(trorjag) i höstas och den presterar otroligt bra. Är du nybörjare så är det viktiga att det är bra automatik, så att du bara kan titta och trycka och få bra bilder. Så småningom kan du pyssla med manuell vitbalans och krångla. Båda kamerorna gör det de ska.

Bara köp!

Publicerat
Nikon D40.... d040.gif

Va kostar en sådan då?

Kan du filma med den oxå? o isåfall är det ljud?

Publicerat
Va kostar en sådan då?

Kan du filma med den oxå? o isåfall är det ljud?

På A svarar jag: Vet inte.

På B svarar jag: Vet inte, har aldrig provat faktiskt.. ^_^

Publicerat

D60 ser fan inte fel ut alls, bra pris oxå, gör lite väl ont o lägga 5000 extra för en D90

Nu står kanske valet mellan en D60 o en EOS 450.

Hmm.......

Publicerat

Som jag sa, det är två knallbra apparater, Dustin har alltid mycket bra priser, kolla vilken av dem som du får mest tillbehör med och köp! Den jag länkade till är mycket för pengarna ;)

Publicerat

Önskar du filmfunktion välj D90. Den ersätter dock inte en videokamera.

Står valet mellan Canon 450D och Nikon D60 välj Nikon. Robustare kamera, bättre standardobjektiv som följer med och bra bilder direkt ur kameran.

Publicerat
Önskar du filmfunktion välj D90. Den ersätter dock inte en videokamera.

Står valet mellan Canon 450D och Nikon D60 välj Nikon. Robustare kamera, bättre standardobjektiv som följer med och bra bilder direkt ur kameran.

tack för tipset.

Pratade lite med en kompis som är lite av ett semiproffs på o fota o han sa "int ska du väl ha en Nikon int!" *S*

fick en länk till fotosidans test, ska läsa det innan jag bestämmer mig.

Men fortsätt gärna med att komma med tips, det uppskattas ;)

Publicerat

Tja, smaken är som röven, klöven;)

Jag har fastnat för Canon men min kollega som har ett förflutet som proffesionell fotograf köpte Nikon, han är mest van att arbeta med Hasselbladare men tycker att Nikonapparaten är riktigt trevlig.

Jag vidhåller att du som nybörjare blir nöjd oavsett.

Publicerat

Hmmm......fotografer är konservativa. Bara att se till sig själv.

Efter att ha fotograferat med Canonprylar i 25 år så bytte jag i våras till Nikon. Varför då. Jo i den prisklassen jag sökte var det bäst prylar just då.

Sen är det som med bössan. Bildera blir inte bättre än den som håller i kameran. Kan lätt över sättas till att träffarna tar inte bättre än hur den som håller i skaftet kan skjuta.

I ovanstående bryderi är Nikonkamerorna mest prisvärda för tillfället. Inte säkert att det är så om ett halvår.

Publicerat
Bildera blir inte bättre än den som håller i kameran.

Klok som en bok ;)

Publicerat

Saxat från fotosidan.

Distinktionen mellan 450D och D60 liggger i kundens abmitionsnivå. Vill kunden utvecklas som fotograf och lära sig mer --> 450D. Vill kunden däremot ha en lite smidig sikta-tryck-kamera med bra bildkvalitet (jämfört med kompaktkameran) --> D60.

Har ju inte fotat så mkt, o detta kommer att bli min första systemkamera.

Vet ju aldrig, man kanske blir helt såld och vill "utveckla" sig sj som fotograf?

Publicerat

Väldigt lite skillnad mellan Nikon o Cannon på testet.

Så det lutar åt en EOS 450D :D

Tusen tack för hjälpen killar!

Nu e kameran beställd, så nu går man i väntans tider :rolleyes:

Publicerat

Bra val, jag röstar på Canon alla dagar i veckan

Publicerat
Bra val, jag röstar på Canon alla dagar i veckan

Jo tackar, men det är nog lite vad man tycker själv, dom är säkert lika bra egenteligen?

Men men man måste ju välja.

PS: Andreas du har nog den otäckaste avataren genom tiderna?

Den där hemska grisen ger mig mardrömmar :rolleyes::D:P

Publicerat
är ganska less på småkameror och hybrider mellan kompaktkameror och systemkameror.

Total nybörjare på fotografering.

En småkamera som är extremt bra är Panasonics/Leicas gemensamma satsning. De kamerorna klår i princip allt i samma prisklass och några tusinga till uppåt. Och vad beror det på, mycket på optiken.

Jaghar jobbat en hel del med Nikons D70 och D80 modeller, men hustruns Panasonic Lumix LX-3 är faktiskt något i hästväg. Den har många väldigt bra förinställda program och manuella möjligheter som är lika enkel att komma år (om inte enklare) än de Nikonkameror jag använt. Men å andra sidan kan du avvara vad en D90 kostar trots att du är nybörjare och kanske inte ens vet om fotografi är din grej så visst köp en sådan. Men var beredd på ett ordentligt tapp i värde om du tröttnar och vill kränga kameran om något år.... Så i det perspektivet kanske det är bättre att börja med en mindre modell och om ett par år, när du vet om du vill fortsätta eller ej kan investera i en mer avancerad sak.

En annan tråd att kika på kan vara http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=14134

Ett tips bara, tänk lite som när du köper vapen. Kamerahuset = geväret. Objektivet = kikarsiktet. Bilderna blir aldrig bättre än vad objektivet förmår prestera, medan bildsensorn och inställningsmöjligheterna i de flesta moderna systemkameror räcker för de flesta behov.

Publicerat
En småkamera som är extremt bra är Panasonics/Leicas gemensamma satsning. De kamerorna klår i princip allt i samma prisklass och några tusinga till uppåt. Och vad beror det på, mycket på optiken.

Jaghar jobbat en hel del med Nikons D70 och D80 modeller, men hustruns Panasonic Lumix LX-3 är faktiskt något i hästväg. Den har många väldigt bra förinställda program och manuella möjligheter som är lika enkel att komma år (om inte enklare) än de Nikonkameror jag använt. Men å andra sidan kan du avvara vad en D90 kostar trots att du är nybörjare och kanske inte ens vet om fotografi är din grej så visst köp en sådan. Men var beredd på ett ordentligt tapp i värde om du tröttnar och vill kränga kameran om något år.... Så i det perspektivet kanske det är bättre att börja med en mindre modell och om ett par år, när du vet om du vill fortsätta eller ej kan investera i en mer avancerad sak.

En annan tråd att kika på kan vara http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=14134

Ett tips bara, tänk lite som när du köper vapen. Kamerahuset = geväret. Objektivet = kikarsiktet. Bilderna blir aldrig bättre än vad objektivet förmår prestera, medan bildsensorn och inställningsmöjligheterna i de flesta moderna systemkameror räcker för de flesta behov.

Objektivet är ju jätteviktigt säger dom som vet, många gånger så är väl inte objektivet som följer med superbra heller.

Men då kan man ju byta upp sig om man vill det, precis som på bössan.

Svårt att byta objektiv på en kamera med fast objektiv som jag hade på min gamla *S*

Tack för synpunkterna, det var verkligen tänkvärt det du skrev. :D