Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Peep Sight - kiss button

Featured Replies

Publicerat

Ja, då är det dax för nästa kluriga fråga :rolleyes: och denna gång gäller det Peep sight eller kiss button, många verkar använda båda och vissa föredrar något utav dem, vad är era synpunkter? och vilken storlek på peep sight tycker ni är lämpligt, den lilla 1/16" medium 1/8" eller 3/16"

Jag änvänder mig utav både och med storlek 1/8" på peep sightet.

Johan

Publicerat

Ja du.

Kisser har jag aldrig använt.

Men peepen skall vara rejält tilltagen, har fått höra hur bågjägare har missat chanser för att dom har haft en för liten peep.

Inget vidare när det börjar bli mörkt eller om det regnar, får du en vatten droppe på peepen o du har en väldigt liten en så ser du inte ett dugg.

Fördelen med liten peep är att precisionen blir bättre tycker jag.

Använder en tripeep nu, funkar hur bra som helst, hamnar aldrig fel.

Klart man kan använda både kisser o peep om man vill det.

Men har du bra rutin på ditt skytte (noggrann och konsekvent med ankringen så behövs det inte)

//Kent

Publicerat
Ja, då är det dax för nästa kluriga fråga :D och denna gång gäller det Peep sight eller kiss button, många verkar använda båda och vissa föredrar något utav dem, vad är era synpunkter? och vilken storlek på peep sight tycker ni är lämpligt, den lilla 1/16" medium 1/8" eller 3/16"

Jag änvänder mig utav både och med storlek 1/8" på peep sightet.

Johan

Jupp, precis för liten diopter/peep är svårt vid dåliga ljusförhållanden och i mitt fall märkte jag att synen

på äldre dar gör det svårt att sikta om hålet är för litet, andra problem är dem med gummi slang, den ska

naturligtvis gå av när man minst vill att den ska gå av, eller fastar i kvistar o dyl när man smyger.

Så jag började med munmärke (kisser) dels för att jag pga rödpunktsiktet inte längre tittar igenom

strängen utan till höger om den men också för att slippa slang,få en snabbare båge och kunna skjuta

i sämmre ljus.

Nackdelen då ? det mest tydliga är att man inte kan använda mask som täcker mun med omnejd, så för mig blev

det mest cammo smink som gäller. Det var för mig också svårt att hitta ett bra munmärke som inte blev för litet

då jag har gotee (skägg för er utan) så kände jag helt sonika inte det lilla märket.

Ett annat bekymmer var att om mitt märke skulle sitta i mungipan så skulle märket slå i min strängsämpare

på Generalen ( varför de satte den precis mitt i fattar jag inte! ) Så jag blev tvingad att ändra formen och märket hamnade

lite åvan mungipan, vilket inte är jätte bra.

Publicerat
Jupp, precis för liten diopter/peep är svårt vid dåliga ljusförhållanden och i mitt fall märkte jag att synen

på äldre dar gör det svårt att sikta om hålet är för litet, andra problem är dem med gummi slang, den ska

naturligtvis gå av när man minst vill att den ska gå av, eller fastar i kvistar o dyl när man smyger.

Så jag började med munmärke (kisser) dels för att jag pga rödpunktsiktet inte längre tittar igenom

strängen utan till höger om den men också för att slippa slang,få en snabbare båge och kunna skjuta

i sämmre ljus.

Nackdelen då ? det mest tydliga är att man inte kan använda mask som täcker mun med omnejd, så för mig blev

det mest cammo smink som gäller. Det var för mig också svårt att hitta ett bra munmärke som inte blev för litet

då jag har gotee (skägg för er utan) så kände jag helt sonika inte det lilla märket.

Ett annat bekymmer var att om mitt märke skulle sitta i mungipan så skulle märket slå i min strängsämpare

på Generalen ( varför de satte den precis mitt i fattar jag inte! ) Så jag blev tvingad att ändra formen och märket hamnade

lite åvan mungipan, vilket inte är jätte bra.

Strängdämparen på generalen sitter på den mest logiska platsen (om man nu inte använder kisser så klart*S*).

Skall ju sitta så nära nockläget som möjligt.

Gillar du rödpunkten förresten?

Sedan så passar du ju så oerhört bra i cammo smink Roger så det så! :D:(

Publicerat
Strängdämparen på generalen sitter på den mest logiska platsen (om man nu inte använder kisser så klart*S*).

Skall ju sitta så nära nockläget som möjligt.

Gillar du rödpunkten förresten?

Sedan så passar du ju så oerhört bra i cammo smink Roger så det så! :D:(

Jo iofs, men lagom irriterande är det!

Jo jag gillar det, men skulle vilja ha ett annat sikte med större tub/fält, min 30mm tub e lite i smalaste

laget samt att siktet är tungt, ett mindre sk HUD sikte är nog bättre. Får se om plånboken tillåter

ett nytt någon gång.

Jo jag vet, det matchar ju dina nylonstrumpor och pushup bh :P

Publicerat
Jo iofs, men lagom irriterande är det!

Jo jag gillar det, men skulle vilja ha ett annat sikte med större tub/fält, min 30mm tub e lite i smalaste

laget samt att siktet är tungt, ett mindre sk HUD sikte är nog bättre. Får se om plånboken tillåter

ett nytt någon gång.

Jo jag vet, det matchar ju dina nylonstrumpor och pushup bh :P

:D:(

Använder inte nylonstrumpor så det så! :D

Publicerat

Fram tills jag bytte releaser för ca 1 år sedan, så hade jag varken kisser eller peep!

Men nu har jag fått sadla om..

Använder kisser just nu men lägger den inte i mungipan, utan jag sätter nästippen emot.

Efter några skott med den vid munnen så kände jag inte läppen + att det blev ett sår.

Ska nog prova ett peep från Loc-A-Peep!

De har nån ny modell som samtidigt funkar som vibrationsdämpare.

Hålet på deras 3 modeller är stort: 3/16" (4.76 mm), 7/32" (5.56 mm) och 1/4" (6.35 mm)..

Finns både med och utan slang, utan är att föredra om den inte vrider sig hela tiden.

Whisper Lite heter dämpande modellen utan slang..

Ju större peep dessto bättre, speciellt om du jagar inifrån ett gömsle!

Publicerat

Du ASAT vart får man tag på Whisper light peepen?

är det beställa från staterna som gäller eller?

Är det nåt som Lasse kommer att ta hem?

MVH//Sjukis

Publicerat
Du ASAT vart får man tag på Whisper light peepen?

är det beställa från staterna som gäller eller?

Är det nåt som Lasse kommer att ta hem?

MVH//Sjukis

Sjukis:

Du har PM..! :P

Publicerat

du har redan fåt svaren ser jag!.. jag själv använder "Venom Peepsight" en lite blå plast bit med hål i som e lite genonskinlig!.. så den släpper igeom ljus...

har testat lite olika!.. men blivit missnöjd och gått tbx till den!..

Mvh

Publicerat
Sjukis:

Du har PM..! :P

Dito :P

Publicerat

Själv använder jag ingenting just nu.. Bara strängen, liknande som Roger..

Ankrar med hakan på ena pilfenan samt sätter näsan mot strängen och tittar till höger om strängen. Funkar rätt så bra faktiskt. Det jag ska göra är att sätta en ring på strängen där den ligger an mot näsan så att jag verkligen får rätt läge varje gång. Kan tänka mig att man lätt missar det i en stressig situation annars. :P

En pip som jag kanske någon gång lägger på är den som Thomas nämnde ett par rader upp här. Den har ett gott rykte. Nackdelen är väl domdär förbannade slangarna....

Publicerat
En pip som jag kanske någon gång lägger på är den som Thomas nämnde ett par rader upp här. Den har ett gott rykte. Nackdelen är väl dom där förbannade slangarna....

Ha, tacka slangen nästa gång du drar på "storbocken" att peepen vrids i rätt läge!

Även om strängtillverkarna "garanterar" att peepen ska ligga rätt varje gång man drar, så har jag svårt att lite på det till 100%..

Publicerat
Ha, tacka slangen nästa gång du drar på "storbocken" att peepen vrids i rätt läge!

Även om strängtillverkarna "garanterar" att peepen ska ligga rätt varje gång man drar, så har jag svårt att lite på det till 100%..

visst den ger en liten försämring av prestanda!.. MEN... peepen kommer alltid rätt!.. å de är de värt!... :P

Mvh

Publicerat
Själv använder jag ingenting just nu.. Bara strängen, liknande som Roger..

Ankrar med hakan på ena pilfenan samt sätter näsan mot strängen och tittar till höger om strängen. Funkar rätt så bra faktiskt. Det jag ska göra är att sätta en ring på strängen där den ligger an mot näsan så att jag verkligen får rätt läge varje gång. Kan tänka mig att man lätt missar det i en stressig situation annars. :P

En pip som jag kanske någon gång lägger på är den som Thomas nämnde ett par rader upp här. Den har ett gott rykte. Nackdelen är väl domdär förbannade slangarna....

Shaman din gamle rådjursjägare!

Kan varmt rekomendera en tri peep (bästa jag provat hitills).

Där delar du strängen i tre delar, du behöver aldrig oroa dig för att slangen skall ryka (för du har ingen) eller peepen vrids ur läge.

Å andra sidan, skuter du så pass bra, så finns det ingen anledning o hänga på en massa på strängen heller.

Puss på ljumsken

//Kenna

Publicerat

Men slangen kan också ses som en falsk säkerhet... Den drar pipen i rätt läge när du står hemma och tränar.. Men står storbocken framför dig så lovar jag att den går av när du drar bågen! Nej en sak som alltid är på rätt plats är strängen! Då har man också bästa möjliga ljusförhållandet att skjuta i. :P Tror jag fortsätter med det så länge det går bra! :P

mvh

Publicerat
Men slangen kan också ses som en falsk säkerhet... Den drar pipen i rätt läge när du står hemma och tränar.. Men står storbocken framför dig så lovar jag att den går av när du drar bågen! Nej en sak som alltid är på rätt plats är strängen! Då har man också bästa möjliga ljusförhållandet att skjuta i. :) Tror jag fortsätter med det så länge det går bra! :)

mvh

haha.. Allt är möjligt!!

Fast man får ju gå igenom grejerna innan man ger sig ut..

Jag gjorde ju som dig tidigare:

Jag la hakan på releasern och gick över med ögat på höger sida strängen + lite andra små trix.

Det funkade hur bra som helst!

Sen en sån som "Sjukis" pratar om är ju rätt ok me!

Det man måste göra på den är ju att knyta nåra varv lindningstråd ovanför och nedanför, så den inte glider iväg eller släpper!

Där slipper du slang å hela köret, den kommer rätt hur man än gör.

Fast risken att nån av de tre delarna av strängen lägger sig precis vid ögat finns ju, då kan det bli lite suddigt..

Publicerat

"Sen en sån som "Sjukis" pratar om är ju rätt ok me!

Det man måste göra på den är ju att knyta nåra varv lindningstråd ovanför och nedanför, så den inte glider iväg eller släpper!

Där slipper du slang å hela köret, den kommer rätt hur man än gör.

Fast risken att nån av de tre delarna av strängen lägger sig precis vid ögat finns ju, då kan det bli lite suddigt.. "

Japp man ska ALLTID linda Peepen, när man fått den i position.

Har faktiskt hänt att en del av strängen hamnat framför ögat, men det var i början innan bågen vart innskjuten.

Kunde ändå se målet, även om det blev lite snävt (hade det varit en konventionell peep så hade jag inte sett ett jota).

Som sagt, bästa jag använt hitills, men jag är öppen för nya förslag, helt klart :)

Publicerat
  • Författare

Det har sagts tidigare men det är helt otroligt hur mycket erfarenhet det finns i detta forum, tack till alla er som svarat, och jag hoppas svaren hjälper er som läst, det hjälper mig iaf... :blink:

Mvh Johan :P