Publicerat Februari 9, 200917 yr Hej har skaffat mig en 308 till älg och grisjakt undrar vilka kulor ni använder till denna kaliber är inne på att prova oryx. Har possitiva erfarenheter av den kulan i kaliber 6,5*55. Har ni några tipps? Hälsningar Mikael
Publicerat Februari 9, 200917 yr Måste finnas hur många trådar som helst i detta ämne nu, kolla arkivet Tbbc var jag mest nöjd med i min 308win
Publicerat Februari 9, 200917 yr Oryx har fungerat bra för mig men det finns ju billigare alternativ som är minst lika bra. Nu vet jag inte om du handladdar eller ej men fabriksladdat är ju oryx ganska dyr.
Publicerat Februari 9, 200917 yr Just cal .30 är den kalibern jag fått för mig den som varit ojämn i kvalitén. Vissa expanderar herrejösses mycket och en del expanderar knappt alls. Jag tillhör kategorin som fått dålig expansion och vägrar konsekvent Oryx numera. Många är nöjda, inte jag Billigt och bra går sällan hand i hand men Lapua Mega är bra nära
Publicerat Februari 9, 200917 yr För det stora klövviltet är en 165 grain Accubond bra medicin, bondad kula som öppnar ganska lätt, dvs du slipper att se på hur viltet går undan allt för långt vid en ren lungträff samtidigt som kulan har fart och massa att hantera stora galtar och älgbogar. Själv kör jag med 165 grains SGK men det är bara för att jag råkar gilla hur bra den skjuter i min bössa. /C
Publicerat Februari 9, 200917 yr Federal fusion fungerar bra, och den är billigare än Oryxen.Johan Den har jag inte fått att skjuta bra i någon bössa än, träffbild på 10-15cm på inskjutningasbanan 80m, tbbc gick hål i hål. Vapentidningen har stor test på cal 30 finns ute nu, dock kunde man haft flera bra kulor med
Publicerat Februari 9, 200917 yr Författare Måste finnas hur många trådar som helst i detta ämne nu, kolla arkivet Tbbc var jag mest nöjd med i min 308win Vad är det för en kula?
Publicerat Februari 9, 200917 yr Författare Jag laddar själv och har väldigt goda erfarenheter av oryx i 6,5 an rätt så många älgar har vi fällt med mina kulor och samtliga har uppfört sig bra i djurkroppen. däremot i kaliber 338 WM var den värdelös kulan höll inte ihop. verkar som om det finns många negativa synpunkter på oryx i kaliber 30 också. Däremot verkar de flesta uppskatta mega kulan håller den ihop bra ?
Publicerat Februari 9, 200917 yr TBBC- Trophy Bonded Bear Claw är en annan form av bondad kula, helt ok, men verkar svår att få att gå bra. Megan är en lugn och bondad kula, den gör jobbet men är lite Volvo så att säga. Vill man ha F1 prestande är det TSX i 168/150 grains varianterna som gäller anser jag, det är bara i Vapentidningens tester som den inte går igenom allt och på alla håll, en TSX 150 grain med något av V 500 serie krut bakom torde kunna bli en rejäl geting i skogen. Frågan är bara, behöver man den formen av prestanda för svensk jakt och vill man på drevjakt har genomslag? I min pipa skjuter inte TSX bra alt jag kan inte ladda dem rätt så jag spar på mina så länge. /C
Publicerat Februari 12, 200917 yr Har jagat med 12 grams Lapua Mega i min 308W i snart 20 år nu och alltid varit skitnöjd. Haft älgar som har gått iväg efter att ha tömt magasinet och älgar som har rasat direkt men det beror nog mer på var träffen satt. De ggr jag har hittat kulan har den svampat och hållit ihop fint. Även rådjur, hjortar och grisar ramlar bra för kulan. Sedan är jag inte så äventyrslysten så jag provar en massa annat så jag kan inte jämföra med annat då denna har fungerat så bra att det inte har känts nödvändigt att byta. Laddar själv denna kula numera men laddar så den slår precis likt som köpeskotten. Alltså inte för att testa olika grejor utan ren snålhet alltså.