Publicerat September 28, 200520 yr Lämnar den grytet om den är nerdriven .....när hunden gett sig av ? Ställer frågan för att utröna om det finns några gemensamma nämnare att gå efter.... Kommer att skriva frågan på annat forum också. Jag tror det själv att det är relativt vanligt att dom lämnar grytet inom en timme sen hunden lämnat det.....om man själv inte varit dit. Knep att stänga inne rävar är annars klädesplagg(handskar sockar jackor kalsonger....allt som kan lukta lite människa.....häng det framför ingångarna.... elller i överkant..... Fördelar med att stänga på detta sätt är att terriern kan släppas utan att behöva avlägsna hinder(skrämma) och skulle det visa sig av olika anledningar att man inta tar sig dit närmsta dagarna så vågar och kan räven utan problem ta sig ut....
Publicerat Oktober 9, 200520 yr Lämnar den grytet om den är nerdriven .....när hunden gett sig av ? Ställer frågan för att utröna om det finns några gemensamma nämnare att gå efter.... Nja,det beror sig ju hur hårt den var jagad innan den gick i gryt.En del räv kan istort sett bara ner å vända medans andra inte går ur förrän dan efter. Men har man en bra grythund(tax )nere så kommer räven förhoppningsvis upp inom en timme efter hunden är oppe ur grytet.
Publicerat Oktober 28, 200520 yr Lämnar den grytet om den är nerdriven .....när hunden gett sig av ? Ställer frågan för att utröna om det finns några gemensamma nämnare att gå efter....Kommer att skriva frågan på annat forum också. Jag tror det själv att det är relativt vanligt att dom lämnar grytet inom en timme sen hunden lämnat det.....om man själv inte varit dit. Knep att stänga inne rävar är annars klädesplagg(handskar sockar jackor kalsonger....allt som kan lukta lite människa.....häng det framför ingångarna.... elller i överkant..... Fördelar med att stänga på detta sätt är att terriern kan släppas utan att behöva avlägsna hinder(skrämma) och skulle det visa sig av olika anledningar att man inta tar sig dit närmsta dagarna så vågar och kan räven utan problem ta sig ut.... Min uppfattning är att det inte finns någon" regel utan undantag".Det beror mycket på vilket väder det är...hur hårt den varit pressad av hunden...Undan mina hundar brukar dom nog ligga tills det blivit mörkt.(men det kan oxå bero på att jag varit dit och kollat)
Publicerat Oktober 28, 200520 yr det är helt avhänget på var det är för gryt. I steniga gryt kommer den i regel ut snabbare, än i grävda gryt. Det finns gryt som är grävda i upp till fem våningar ibland, dessa har jag träffat på i bland annat gamla kolbottnar, och där kommer djuren inte ut i första taget. Dessa gryt delar rävarna ofta också med grävlingar. I steniga gryt är det i regel enbart räv, och där kommer djuren av någon anledning ut snabbare. Jag har aldrig offrat kalsongerna för att "stänga inne" en räv, det räcker med att med bara handen bryta en några kvistar och ställa för ingångarna, så skyr de vittringen, så ja kan hämta en hund, och jag brukar trä ner kvistarna i marken, inte hänga dem i överkant.
Publicerat Oktober 29, 200520 yr det är helt avhänget på var det är för gryt.I steniga gryt kommer den i regel ut snabbare, än i grävda gryt. Det finns gryt som är grävda i upp till fem våningar ibland, dessa har jag träffat på i bland annat gamla kolbottnar, och där kommer djuren inte ut i första taget. Dessa gryt delar rävarna ofta också med grävlingar. I steniga gryt är det i regel enbart räv, och där kommer djuren av någon anledning ut snabbare. Jag har aldrig offrat kalsongerna för att "stänga inne" en räv, det räcker med att med bara handen bryta en några kvistar och ställa för ingångarna, så skyr de vittringen, så ja kan hämta en hund, och jag brukar trä ner kvistarna i marken, inte hänga dem i överkant. Håller med dig...det är nog som du skriver.Min erfarenhet är oxå att när man sen släpper ner hund i naturliga stengryt så kommer räven ut mycket snabbare än i större gryten av typ jord ,kolbottnar eller sand. Har en jaktkompis som som för flera år sen satte sin regnrock i grytöppningen :Psen gick han hem och hämtade hund och spade...när han kom tillbaka var regnrocken spårlöst försvunnen ??? När han undersökte grytet hittade han sin regnrock långt inne i grytet... :DHan fick bort rocken men...räven hade stuckit! så alla rävar är inte rädda
Publicerat Oktober 29, 200520 yr Författare Nej jag tror att man ska stänga med att göra räven lite "lur" hänga en vante i ovankant av öppningen tex har själv varit på helly hansen eftersök då en rävtik som hade ungar drog in den fast hon själv var utanför under tiden en kompis skulle hem efter grävverktygen...
Publicerat Oktober 30, 200520 yr Min erfaring er at reven kommer lettere ut i jordgryt enn klippgryt , men tror det avhenger mye av terrenget der man jakter. Her hvor jeg jakter har vi ikke mange store / dype jordgryt , men klippgrytene kan være enorme.
Publicerat Oktober 30, 200520 yr Nej jag tror att man ska stänga med att göra räven lite "lur" hänga en vante i ovankant av öppningen tex har själv varit på helly hansen eftersök då en rävtik som hade ungar drog in den fast hon själv var utanför under tiden en kompis skulle hem efter grävverktygen... Å då undrar man ju direkt vilken årstid detta var...
Publicerat Oktober 30, 200520 yr Min erfaring er at reven kommer lettere ut i jordgryt enn klippgryt , men tror det avhenger mye av terrenget der man jakter. Her hvor jeg jakter har vi ikke mange store / dype jordgryt , men klippgrytene kan være enorme.Där ser man...hur olikt det kan vara! Här behöver man ingen hund i vissa stengryten... en stålvaijer... och rör om lite så brukar rävarna komma ut.Men i jordgryten så behöver man hund...och om det bara är en ingång(utgång) så behöver man kanske en spade oxå för att få ut räven!
Publicerat Oktober 30, 200520 yr Författare Det här var fruktansvärt länge sen ....det var en kompis som roade sig med att ta valpar och försöka föda upp dom att bli "tama". Funkade sisådär dom vildade i regel till sig mot hösten och blev till orädda höns/kanintjuvar. Vad vill vi med apportprovet.doc