Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

var tog alla älgar vägen

Featured Replies

Publicerat

Även fast man är jaktlig allätare så har det alltid varit någon speciellt med älg jakten, jag skriver har varit, för det är blott ett minne...

På hemma marken tyckte någon att man skulle bygga en liten motorväg med tillhörande viltstängsel den kallas visst e4:an förbi Uppsala.

så de senaste två åren har vi inte haft skottläge på en enda älg. visst vi har sett något enstaka spår men inte mer än så.

Utanför Rättvik där vi har familjegården och tillbringar så mycket tid vi kan, brukade kvälls nöjet vara att bege sig upp i bergen och titta på älgar.

Detta är också blott ett minne. Däremot är det inte helt ovanligt att när man går ut och skall slå morgondrillen först bli farsinerad av hur nyfiken vargen varit på natten, detta trotts att man gjort sitt bästa för att på hanhundars vis märka sitt revir runt husknuten.

Den tolvåriga sonen uppskattar inte heller att vid upprepade tillfällen få avbryta sina fiske äventyr i de intill liggande bäckarna och tjärnarna pga att stor-nallen också är alldeles för nyfiken.

Han har svår att första varför inte pappa kan ta med bössan när man ska meta bäck-röding.

Stället heter Gravsjön och är fortfarande det vackraste stället på jorden , om man håller sig på gården..

Jag vet att anledningen till att älgstammen kraschat på de båda ställerna skiljer sig åt men skulden i båda fallen bär vi människor. Klart vi ska ha fina vägar. Klart vi ska stora rovdjur i våra skogar.

Men varför skulle det drabba mig så hårt.

Detta var lite tankar en grå och trist tisdag när jakt sesongen håller på att ta slut.

MVH och tacksam för respons Waxin

Publicerat

Kan inte annat än hålla med. Förr kunde jag se älg hemma (en förort till stockholm men en hel del villor och skogs partier). Det var inte ovanligt att man såg älg längs vägarna. Nu är det sällan man ser älgar oavsett vart man är... Så jag skulle inte vara imot ett totalt jakt stopp på älg i hela landet och då även minimera arrende avgifterna under denna tid. Dubbla eller trippla stammen innan vi jagar älg igen. Sänk avskjutningen tills dess att det är klarlagt vilken nivå vår älgstam klarar av för vi kan inte längre lita på gammla siffror då det är helt uppenbart att stamen är påväg utför med den avskjutnings takt vi har idag. Nu kommer jag säkert få en hel del skit för detta inlägg men det är vad jag tycker.. (just nu iaf)

Publicerat
  • Författare
Kan inte annat än hålla med. Förr kunde jag se älg hemma (en förort till stockholm men en hel del villor och skogs partier). Det var inte ovanligt att man såg älg längs vägarna. Nu är det sällan man ser älgar oavsett vart man är... Så jag skulle inte vara imot ett totalt jakt stopp på älg i hela landet och då även minimera arrende avgifterna under denna tid. Dubbla eller trippla stammen innan vi jagar älg igen. Sänk avskjutningen tills dess att det är klarlagt vilken nivå vår älgstam klarar av för vi kan inte längre lita på gammla siffror då det är helt uppenbart att stamen är påväg utför med den avskjutnings takt vi har idag. Nu kommer jag säkert få en hel del skit för detta inlägg men det är vad jag tycker.. (just nu iaf)

Jo för några år sedan hade jag också marit emot ett jaktstop men som det är nu skjuter vi ändå inga älgar.

Dock är det väldigt lokalt. Var med på jakt hos grannlaget, på andra sidan e4.an och jösses där var det älg överallt, men vad hjälper det mitt jaktlag, vi kollar på bilder före älgjakten för att komma i håg hur de ser ut.

MVH Waxin

Publicerat

Jaa jag kan inget annat än att hålla med dessa föregående talare. =)

Iofs så va jag på älgjakt för första gången i värmland, tösfors, o där fanns de älg. varje sått, de va roligt,

kom hem till stockholm, njaa.. nee vi hade ändå kalvlicens fram till sista januari.. Inget..

Men de fanns spår ialla fall..

Satt på grispass igår natt.. vad kom då.. Pinntjur, ko, kalv. tack tack, men de vart en nasse ialla fall.. =) de va huvudsaken.

Men de börjar bli för mycket rovdjur, vist dom ska leva dom me, men de är för mycket.

Folk måste börja aggera, o de är ganska så snart de. sanrt så har vi Grisjakt iställe för älgjakt. o licens på 1,5 varg.

• 2 weeks later...
Publicerat

Typiskt en Stockholmare att skriva eller tänka något sådant...

Alla som jagar älg borde leva en period med de som inte jagar för att det är bara en hobby. Vissa har ett kulturarv och en lång tradition i älgjakten. Det myntade begreppet att Sverige stannar under älgjaktsveckan kommer från den tiden då en stordel av de som jobbade inom industrin, gruvor och sågverk, hade sin enda semester och jagade för att få mat på bordet.

Denna älgjakt i höstas var kanske den märkligaste jag varit med om under min tid i skogen. Inga observationer heller inga spår, på 6000 HA!!??

Ändå har viltolyckorna med just älg inte avtagit märkvärt...

Publicerat
Typiskt en Stockholmare att skriva eller tänka något sådant...

Alla som jagar älg borde leva en period med de som inte jagar för att det är bara en hobby. Vissa har ett kulturarv och en lång tradition i älgjakten. Det myntade begreppet att Sverige stannar under älgjaktsveckan kommer från den tiden då en stordel av de som jobbade inom industrin, gruvor och sågverk, hade sin enda semester och jagade för att få mat på bordet.

Denna älgjakt i höstas var kanske den märkligaste jag varit med om under min tid i skogen. Inga observationer heller inga spår, på 6000 HA!!??

Ändå har viltolyckorna med just älg inte avtagit märkvärt...

??

Vad har detta med stockholmare att göra ??

Eller är det så att ser man inga älgar när man är ute längs vägarna så bor man i 08 byn?

Publicerat
??

Vad har detta med stockholmare att göra ??

Eller är det så att ser man inga älgar när man är ute längs vägarna så bor man i 08 byn?

Jag vet inte riktigt vad du syftar på...!

Han kommenterade precis med hänvisning till vart han bor och sedan en kommentar om jaktstopp i hela landet. Jag kanske har fel men att kommentera vissa ämnen med fattig info/erfarenhet kan resultera i viss skepsis. Stockholmsförort i all ära, men det finns mer älg, med hänvisning till älgobsen på nätet, i de norra delarna av Sverige. Självklart finns det många duktiga jägare från Stockholm ( kanske) men att eventuellt delta i ett jaktlag 1-2 veckor om året och sedan tro att man kan kommentera älgjakten på nationell nivå utan en respons från någon annan. Hmm...

Publicerat

Ok, nu är jag med dig.

Men bortsett från det är stammarna verkligen så starka, känner många jägare i dalarna där dom knappt sett en kalv på vykort under dom två senaste säsongerna. Fö tycker jag många påpekar hur det gått ner och är ont om älg, både från norr till söder.

Mvh /M

Publicerat

Är det något jag har på mina marker, så är det älg.

Jagar i Häsingland mellan E4:an och havet, och tilldelning på 9-10 stora och minst lika många kalvar uppfylls varje år utan större åthävor, jag tycker att vi har ett bra sammarbete mellan område här, och som det ser ut så funkar det ju bra för stammen också.

Publicerat

Hela den här frågan är svår att greppa utifrån det "microperspektiv" som ens egna upplevelser utgör tror jag. Då är älg-obsen och viltdata.se vettigare verktyg..

Ur mitt microperspektiv så hade vi helt ok med älg inne under hösten, vi hade helt klart kunnat skjuta fler kalvar utan problem men avstod då grannlagen hade dåligt med älg. Fanns då ingen anledning att ta ut mer, risken är/var bara att det skulle väcka ont blod.

Sen detta med jaktstopp, grundas inte tilldelningen många gånger på älg-obsen och viltdata.se? De tilldelningar som pytsas ut i områdena är ju oftast baserade på någon form av inventering..

Mvh!

Publicerat
  • Författare

När jag startade den här tråden var jag mycket väl medveten om skilnaden i älgstamen beroende på var man bor och jagar. Som jag sa tidigare så har grannlagen på andra sidad E-4an en mycket stark älgstam.

Dessa tankar som blev en tråd kanske hade passat bättre i min jaktdagbok, man faktum kvarstår. VAR är "mina" älgar.

Jag är inte för ett jaktstopp i hela sverige, inte ens i hela vårt storlicens område. Men på min jaktmark finns med lite tur en älg på 1000hektar. Verkar det rimligt att jaga den.

Hur är det då med älgen i Rättvik.

har en god vän som levt med jakten och fött upp Jämtarhundar. han har inte ens löst jaktkort de senaste fyra åren

Vår familjegård ligger mellan Rättvik och bingsjö, vet inte riktigt hur det gått med älgjakten där i höstas men någon på forumet kanske vet.

Det jag vet är att jag och min son har sett 9 björnar, 5 vargar och 1 älg de senaste fem åren.

Som sagt, det är två olika anledningar till varför det inte finns någon älg hos mig. dvs vägen och rovdjuren.

Jag älskar ju älgjakten så frågan kvarstår. Var tog älgarna vägen.

Publicerat

Jag reviderar mitt inlägg efter som detta är första gången jag hör någon som jag pratat med som sagt att de har gott om älg. Jagar själv i örebrolän, Uppsala län pratat med folk från mest hela landet (av just den anledningen som någon tidigare sa att 08:or jagar övem mer eller mindre hela landet).

Men vad är ert förslag på den på många håll låga tillgången på älg?

Publicerat
Jag reviderar mitt inlägg efter som detta är första gången jag hör någon som jag pratat med som sagt att de har gott om älg. Jagar själv i örebrolän, Uppsala län pratat med folk från mest hela landet (av just den anledningen som någon tidigare sa att 08:or jagar övem mer eller mindre hela landet).

Men vad är ert förslag på den på många håll låga tillgången på älg?

Om man tycker älgstammen är för låg så får man minska avskjutningen. Dock ska man komma ihåg att älgstammen inte är en jämn fördelad smet. Det kan skjilja mycket på olika marker. Beroende på skogens ålder men också tidpunkt på året. Vi i söder brukar väll inte snacka vandrings älgar. Men jag jagar i nissa dalen ett område bestående av mycket tall. Vi har dåligt med älg under för hösten(ej lyckats skjuta någon vuxen älg på tre år). Detta brukar dock ändra sig under januari då de flesta älgarna väljer tallbete. Som jägare och skogägare tycker jag att våran älgstamm är lagom stor.

Publicerat
Om man tycker älgstammen är för låg så får man minska avskjutningen. Dock ska man komma ihåg att älgstammen inte är en jämn fördelad smet. Det kan skjilja mycket på olika marker. Beroende på skogens ålder men också tidpunkt på året. Vi i söder brukar väll inte snacka vandrings älgar. Men jag jagar i nissa dalen ett område bestående av mycket tall. Vi har dåligt med älg under för hösten(ej lyckats skjuta någon vuxen älg på tre år). Detta brukar dock ändra sig under januari då de flesta älgarna väljer tallbete. Som jägare och skogägare tycker jag att våran älgstamm är lagom stor.

Problemet är att tex en arbets polares jakt lag pratade om att strunta att jaga älg för att det var så dåligt med dem. Då svarade skogs bolaget "skjuter ni inte fullt kommer vi att överväga att säga upp arrendet". Samma några av våra grann lag i uppsala län. Där tar skogs bolaget in "hjälp" utifrån för att jaktlagen skall skjuta sin kvot. Så alla kan inte "bara" sänka sin kvot. Men att kvoterna sänks under ett tag för att få upp en kraftigare älg stam vore kanske inte fel. Och bara skjuta kapitala tjurar så vi får lite ålder på dem. inte skjuta ko med dubbel kalv för att spara de producerande älgarna.

Jag bara spånar lite. men det är kul att höra att det finns ställen som tydligen har en älg stam att prata om.

• 3 weeks later...
Publicerat

Ett av problemen är väl att det finns så många olika modeller att vårda stammen efter.

Ett annat problem är ju att vi i allmännhet ser på ett rätt litet område och där kan åtgärder med vägar och sånt påverka att älgarna byter områden så det blir stora förändringar i ett förhållandevis litet område.

Där jag jagar i södra Jämtland har vi mycket älg. Men det betyder ju inte att det finns mycke älg i det stora.

Fram för en gemensam linje vad gäller förvaltningen så vi kan bryta arm med bolagen som vill skjuta bort allt.

Det är ju i och för sig lätt att stå på barikaderna och ropa samling fast man inte kommer med nåt konkret, men debatt är ju sällan fel. Lufta frågorna!