Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

viltvård för nyköpt skogslapp, viltkamera.

Featured Replies

Publicerat

hej alla,

jag är nybörjare på området och har ett par frågor.

jag har köpt en bit mark i småland och skulle vilja få koll på viltet som rör sig i markerna. tekniktriggad som man är så har jag smygtittat på sk åtelkameror. ny ska jag inte ha åtel, men kamera och själva principen är spännande. Jag vill kolla på hela faunan på mina marker eftersom jag inte vill fälla fel träd när jag ska börja sköta skogen nästa år. jag vill dessutom skapa en trevlig djurmiljö i ett område med blandskog på ca 3 hektar, diameter på skogen 0-60cm. där det inte ska jagas något alls. är det någon som själv funderat och gjort ngt liknande? jag har bara möjlighet att vara där på helger vinter, höst och vår samt mycket på sommaren. Jag har inget emot grisar och kan tänka mig lite foder åt dem med, fina djur. området har gott om klövvilt, gris, lite hare, ingen markfågel men en hel del kul fåglar som hackspett och dyl.

kom gärna med egna funderingar.

mvh Kalle

Publicerat

Kalle,

kameran är iofs enbart för ditt nöje och andras glädje men de är en bra sak,

man ser resultaten av arbetet.

Viltvården på din plätt kan bestå i allt från att ringa ett flera lövträd på hösten så att de när de fälls kan bil vinterfoder för rå o hare samt älg,

Ett antal saltstenar är en enkel åtgärd, på den lilla marken är det iofs tillräckligt med två, placeras bäst nära vatten/drag eller vid en existerande viltväxel.

OM jag läser rätt är skogen/marken i sig större än 3 ha men att du har en bit blandskog om 3 ha att vårda.

För harar och fåglar är ett bra markskydd viktigt, det kan kan åstadkomma med att skapa luftiga högar med fällda trän,

att toppa ett område med sly så att det är cirka 120-150 cm kvar av det på stående rot gör att man stimulerar växten där och skapar vår och vinterbete till klövviltet.

Kan du starta en liten viltåker på något del av området? i vissa området kan man bara låta så in fodermajs/ärta eller annan vallgröda.

Andra kanske inte håller med mig men jag ser inte anläggandet av en åtel med ärtor eller majs som något som är en våltvårdande åtgärd, det är en jaktlig årgärd,

tanken är att skapa en bättre biotop som håller och föder mer vilt.

Har du möjlighet att skapa ett viltvatten eller finns det ett sådant som du kan bygga ut?

Är det din mark har du ju stora möjligheter att skapa för framtiden.

Ett slags viltvård är avskjutningen av predatorer, räv/grävling/mink/mård är alla starka predatorer som har tidig start på jaktsäsongen.

Frågor om mer direkt skogsvård och skogsbruk saknar jag kunskaper om, det finns det säkert andra som har koll på.

Vettig placering av kameran är vid saltsten/växel eller vid ev åtel.

/Christian

Publicerat

Kolla SJF hemsida, har för mej att någon publikation från Outdoorsman här på forumet ligger där. Stoppa en polett i honom och du lär drunka i information när det gäller viltvård :wub:

Sen undrar jag om han inte lagt ngn länk i SJF arean här på forumet även? Hur som, han är en stor resurs i ämnet!

Mvh!

Publicerat

Att anlägga en foderplats kan mycket väl vara en viltvårdande åtgärd. Att utfodra med ärtor är kanske inte det mest lämpliga, men det finns ju annat som funkra bra på både rådjur och annat vilt. Framför allt så brukar en hel del fåglar uppskatta matningen.

Nu vet jag inte var i småland du har din mark, men med tanke på de stormhyggen som finns så har du ju störa möjligheter att avsätta arealer för viltbete.

Men jag hänger på Hippen här.. Kolla med Outdoorman.. Han kan nog mata på med info.. :wub:

Publicerat
  • Författare
Kalle,

kameran är iofs enbart för ditt nöje och andras glädje men de är en bra sak,

man ser resultaten av arbetet.

Viltvården på din plätt kan bestå i allt från att ringa ett flera lövträd på hösten så att de när de fälls kan bil vinterfoder för rå o hare samt älg,

Ett antal saltstenar är en enkel åtgärd, på den lilla marken är det iofs tillräckligt med två, placeras bäst nära vatten/drag eller vid en existerande viltväxel.

OM jag läser rätt är skogen/marken i sig större än 3 ha men att du har en bit blandskog om 3 ha att vårda.

För harar och fåglar är ett bra markskydd viktigt, det kan kan åstadkomma med att skapa luftiga högar med fällda trän,

att toppa ett område med sly så att det är cirka 120-150 cm kvar av det på stående rot gör att man stimulerar växten där och skapar vår och vinterbete till klövviltet.

Kan du starta en liten viltåker på något del av området? i vissa området kan man bara låta så in fodermajs/ärta eller annan vallgröda.

Andra kanske inte håller med mig men jag ser inte anläggandet av en åtel med ärtor eller majs som något som är en våltvårdande åtgärd, det är en jaktlig årgärd,

tanken är att skapa en bättre biotop som håller och föder mer vilt.

Har du möjlighet att skapa ett viltvatten eller finns det ett sådant som du kan bygga ut?

Är det din mark har du ju stora möjligheter att skapa för framtiden.

Ett slags viltvård är avskjutningen av predatorer, räv/grävling/mink/mård är alla starka predatorer som har tidig start på jaktsäsongen.

Frågor om mer direkt skogsvård och skogsbruk saknar jag kunskaper om, det finns det säkert andra som har koll på.

Vettig placering av kameran är vid saltsten/växel eller vid ev åtel.

/Christian

ja kamera är mest nöje, men det är ändå som du säger viktigare än så, det ger ett kvitto på om det är uppskattat av djuren eller inte. marken är bara min, det är en gammal kohage som växte igen på 20-talet. där finns ett 15-tal riktigt stora ekar över 100 cm i stocken. grisarna bökar som fan under och runt dem. där ligger några stormfällen men inte många och skogen är tät, ca 1 träd varje 3 meter.

jag vill inte ha åtel, jag ska inte jaga på denna ytan, skogen är för tät och jag kan inte skjuta säkra skott för jag vet inte var kulan tar vägen. där är rätt mycket sten i marken dessutom. där går minst två viltväxlar, partiet är slutet på en lång skogsremsa som övergår i betesmark. jag har 1500 hektar att jaga på i föreningen så det är inte syftet med den lilla snutten.

där är ca 100kvm som är vattensjukt året runt, här hittade jag en ihjälstångad bock ifjol, så här dricker nog en del djur.

där går dessutom en luftledning, där finns det hallonsnår, det gillar rådjuren och fåglarna mycket har jag märkt.

jag tänkte bygga en liten friggebod i ena hörnet där jag kan bo över och även sitta och titta på kvällarna och morgnar när jag är där.

hittills är grisarna roligast, med nöffande och bökande och kliande. man ser dem inte ofta men hör dem ungefär varannan morgon mellan 7 och 8. ibland vajar småbjörkarna.

jag ska börja med saltstenar till helgen.

jag tackar för era bra svar och ska kolla in era förslag.

/Kalle

Publicerat

Kalle,

grattis, vilken liten pärla du har där, att jaga eller inte är ingen fråga egentligen men ack vad trevligt du kommer att ha med denna del av marken.

/C

Publicerat

Också jag vill gratulera dig till den plätten, och väldigt kul att du har en sådan intressant tanke med den, hedrande må jag säga.

Du får gärna följa upp den här tråden du skapat, med dina insatser och framsteg, och ev bakslag också iofs, vi kanske kan vara till hjälp att lösa ev problem som dyker upp.

Lycka till !

Mvh cow-boy-98.gif

Publicerat
  • Författare

tack!

jag funderade på det du skrev om rishögar mm. för fåglar och harar Christian, kom ju på att det är ju också igelkottarnas favorit. Samtidigt finns där en del kryp i dom där högarna som brukar vara populärt att käka. får ta o kolla in om där finns några taggiga bollar i vår.

jag ska föjla upp och jag kommer förmodligen att behöva fråga en hel del till, men just nu har jag inget mer.

Jo! :lol:

många jag känner snackar om att tjära för att locka dit vildsvinen. andra säger att det är bra för dem. vilket är det? locka dit dem är inte något att satsa på kanske, dom gillar redan stället.

alltså, jag måste bara berätta en sak jag såg där när jag satt och kollade på rådjuren i hallonsnåren i höstas (dom ser fan inte en om man sitter still), en hackspätt som gick loss på en läderfotboll från en sommarstuga bredvid <_< jäääävlar vad han jobbade, han kom inte in i den, jag garvar fortfarande när jag tänker på det. :lol: Det var så sjukt skoj och nu sitter jag och skrattar igen, skärpning...

Kalle

Publicerat
  • Författare

jag bjuder på förra årets vårblomning så att ni får en släng av samma svåra abstinens som jag har.

post-3288-1234449571_thumb.jpgpost-3288-1234449598_thumb.jpg

Publicerat

Kalle,

jag vet inte om jag skall älska dig och be dig adoptera mig, de finns vuxen adoption eller om jag skall slå lite på dig,

det är nog brottsligt, ja det måste det vara att lägga upp bilder med sådan grönska nu så här års..

Tack för de fina bilderna.

På en mer allvarlig ton, grisar skrubbar sig mot tjärade träd, de gillar doften och det för att gå igenom pälsen som de skrubbar sig, du kommer att skada de träd du tjärar, att tjära stenar är inte tillrådigt, tydligen riskerar vildsvinen betarna då.

Ergo det både lockar dit dem och är till nytta för dem.

Rishögar är bra till skydd för småviltet, igelkottar med så klart, om man lägger ut lite säd i dem kommer mössen att invadera dem med efterföljande rävar och grävlingar, med en massa vildsvin på plats kommer de att vända på högen relativt omgående i jakten på spannmålen.

/C

Publicerat
  • Författare
Kalle,

jag vet inte om jag skall älska dig och be dig adoptera mig, de finns vuxen adoption eller om jag skall slå lite på dig,

det är nog brottsligt, ja det måste det vara att lägga upp bilder med sådan grönska nu så här års..

Tack för de fina bilderna.

På en mer allvarlig ton, grisar skrubbar sig mot tjärade träd, de gillar doften och det för att gå igenom pälsen som de skrubbar sig, du kommer att skada de träd du tjärar, att tjära stenar är inte tillrådigt, tydligen riskerar vildsvinen betarna då.

Ergo det både lockar dit dem och är till nytta för dem.

Rishögar är bra till skydd för småviltet, igelkottar med så klart, om man lägger ut lite säd i dem kommer mössen att invadera dem med efterföljande rävar och grävlingar, med en massa vildsvin på plats kommer de att vända på högen relativt omgående i jakten på spannmålen.

/C

:huh:

ja, visst är det vackert...

jag ska fundera på hur jag ska göra, jag vet inte vad grannar tycker om räv och grävling. det är ju bondgårdar inom 500 m och ni vet kanske hur äldre smålänningar kan vara.

grisarna fullkomligt plöjde upp Sörens (sniken granne) hans gräsmatta. så rätt dom gjorde, eller så straffar gud vissa av oss direkt :rolleyes:

hur är det med morötter och äpplen, dom får jag gratis.

du har helt klart gett mig bra ideer christian, ni andra med så klart.

kalle