Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

viltvård för nyköpt skogslapp, viltkamera.

Featured Replies

Publicerat

hej alla,

jag är nybörjare på området och har ett par frågor.

jag har köpt en bit mark i småland och skulle vilja få koll på viltet som rör sig i markerna. tekniktriggad som man är så har jag smygtittat på sk åtelkameror. ny ska jag inte ha åtel, men kamera och själva principen är spännande. Jag vill kolla på hela faunan på mina marker eftersom jag inte vill fälla fel träd när jag ska börja sköta skogen nästa år. jag vill dessutom skapa en trevlig djurmiljö i ett område med blandskog på ca 3 hektar, diameter på skogen 0-60cm. där det inte ska jagas något alls. är det någon som själv funderat och gjort ngt liknande? jag har bara möjlighet att vara där på helger vinter, höst och vår samt mycket på sommaren. Jag har inget emot grisar och kan tänka mig lite foder åt dem med, fina djur. området har gott om klövvilt, gris, lite hare, ingen markfågel men en hel del kul fåglar som hackspett och dyl.

kom gärna med egna funderingar.

mvh Kalle

Publicerat

Kalle,

kameran är iofs enbart för ditt nöje och andras glädje men de är en bra sak,

man ser resultaten av arbetet.

Viltvården på din plätt kan bestå i allt från att ringa ett flera lövträd på hösten så att de när de fälls kan bil vinterfoder för rå o hare samt älg,

Ett antal saltstenar är en enkel åtgärd, på den lilla marken är det iofs tillräckligt med två, placeras bäst nära vatten/drag eller vid en existerande viltväxel.