Publicerat Februari 12, 200917 yr Jag var och kände på en Brno Zkw 465 i kaliber 22 hornet förra veckan. På den här modellen fanns det snälltryck på den främre avtryckaren. Jag stod och pillade en stund och gjorde en fasansfull upptäckt. Jag spännde upp mekanismen och säkrade. Sedan tryckte jag på avtryckaren för snälltryck en gång för att spänna upp snälltrycket. Sedan tryckte jag på den bakre avtryckaren och det sa "klick". Avtryckaren för snälltryck åkte fram igen. Sedan skulle jag bara osäkra men då slog "mekanismen" igen. Det känns som att risken för vådaskott är överhängande med ett sådant vapen. Ponera att man går i skogen med geväret hängande över axeln. Geväret är laddat men säkrat. Grenar tar mot avtryckarna och sedan när man ska osäkra (kanske för att göra patron ur) så smäller ett skott av. Det finns ju endel på detta forum med liknande vapen. Hur är det med era gevär med snälltryck?
Publicerat Februari 12, 200917 yr Jag var och kände på en Brno Zkw 465 i kaliber 22 hornet förra veckan. På den här modellen fanns det snälltryck på den främre avtryckaren. Jag stod och pillade en stund och gjorde en fasansfull upptäckt. Jag spännde upp mekanismen och säkrade. Sedan tryckte jag på avryckaren för snälltryck en gång för att spänna upp snälltrycket. Sedan tryckte jag på den bakre avtryckaren och det sa "klick". Avtryckaren för snälltryck åkte fram igen. Sedan skulle jag bara osäkra men då slog "mekanismen" igen. Det känns som att risken för vådaskott är överhängande med ett sådant vapen. Ponera att man går i skogen med geväret hängande över axeln. Geväret är laddat men säkrat. Grenar tar mot avtryckarna och sedan när man ska osäkra (kanske för att göra patron ur) så smäller ett skott av. Det finns ju endel på detta forum med liknande vapen. Hur är det med era gevär med snälltryck? det verkar vara fel på den bössan, om man klickar snälltrycket med bössan säkrad ska den inte smälla av när man osäkrar.
Publicerat Februari 12, 200917 yr jag gillar inte snälltrycke själv, bra på banan värdelöst på jakt. skulle nästan kunna ta bort det på min drilling om det inte vore för att det riktiga trycket är så dåligt.
Publicerat Februari 12, 200917 yr Har snelltryck på min klass 1. tycker som Maddog bra på banan men inget jag använder i skogen, kasnke bara en vane sak vem vet. /Lasse
Publicerat Februari 12, 200917 yr Jag var och kände på en Brno Zkw 465 i kaliber 22 hornet förra veckan. På den här modellen fanns det snälltryck på den främre avtryckaren. Jag stod och pillade en stund och gjorde en fasansfull upptäckt. Jag spännde upp mekanismen och säkrade. Sedan tryckte jag på avryckaren för snälltryck en gång för att spänna upp snälltrycket. Sedan tryckte jag på den bakre avtryckaren och det sa "klick". Avtryckaren för snälltryck åkte fram igen. Sedan skulle jag bara osäkra men då slog "mekanismen" igen. Det känns som att risken för vådaskott är överhängande med ett sådant vapen. Ponera att man går i skogen med geväret hängande över axeln. Geväret är laddat men säkrat. Grenar tar mot avtryckarna och sedan när man ska osäkra (kanske för att göra patron ur) så smäller ett skott av. Det finns ju endel på detta forum med liknande vapen. Hur är det med era gevär med snälltryck? Förstår inte riktigt vad du menar men bössan ska givetvis inte smälla om den är säkrad eller fattade jag fel? Visst kräver snälltryck lite extra försiktighet och har man spännt det och inte skjuter gäller det att spänna av det! Annars blir det garanterat en dubbelsmäll om man skjuter den andra pipan med spännt snälltryck. Själv har jag en blaser kombi med snälltryck och tycker det är toppen vid jakten denna bössa bara utrustad med en fjäder vilket gör dubbelsmällar omöjliga vilket är bra för dem flesta jaktformer sällan någon tidspress att skjuta både hagel och kula. En kombi kan man med fördel vika när man spänner av snälltrycket annar går det även om man håller i avtryckaren men det känns mera riskabelt och vitsen med snälltryck är att man ALDRIG ska spänna det annat än just innan man ska skjuta och uteblir skottet gäller det att inte glömma det spännt. Sedan är väl snälltrycket inget för frihandsskytte men fungerar bra till presicions skytte med stöd
Publicerat Februari 12, 200917 yr På min Sako 85:a går det bara att aktivera snelltrycket (puttar fram avtryckaren) när mekanismen är spänd och bössan är osäkrad. Säkras den eller att man lyfter på slutstyckshandtaget, så avaktiveras snelltrycket. Känns ganska safe tycker jag. /Må
Publicerat Februari 12, 200917 yr Författare Förstår inte riktigt vad du menar men bössan ska givetvis inte smälla om den är säkrad eller fattade jag fel? Visst kräver snälltryck lite extra försiktighet och har man spännt det och inte skjuter gäller det att spänna av det! Annars blir det garanterat en dubbelsmäll om man skjuter den andra pipan med spännt snälltryck.Själv har jag en blaser kombi med snälltryck och tycker det är toppen vid jakten denna bössa bara utrustad med en fjäder vilket gör dubbelsmällar omöjliga vilket är bra för dem flesta jaktformer sällan någon tidspress att skjuta både hagel och kula. En kombi kan man med fördel vika när man spänner av snälltrycket annar går det även om man håller i avtryckaren men det känns mera riskabelt och vitsen med snälltryck är att man ALDRIG ska spänna det annat än just innan man ska skjuta och uteblir skottet gäller det att inte glömma det spännt. Sedan är väl snälltrycket inget för frihandsskytte men fungerar bra till presicions skytte med stöd Ska försöka att förklara lite till. Brno Zkw 465 har två avtryckare en enbart för snälltrycket och en för att skjuta. Om man "laddade" det geväret, säkrade, spännde snälltrycket och tryckte på avtryckaren. När man sedan osäkrade vapnet så smäller det. Skickar med en bild på en liknande bössa. mvh.
Publicerat Februari 12, 200917 yr Författare På min Sako 85:a går det bara att aktivera snelltrycket (puttar fram avtryckaren) när mekanismen är spänd och bössan är osäkrad. Säkras den eller att man lyfter på slutstyckshandtaget, så avaktiveras snelltrycket.Känns ganska safe tycker jag. /Må Det låter ju som en mycket bra lösning. Är det så på din Bavarian eller?
Publicerat Februari 12, 200917 yr Ska försöka att förklara lite till. Brno Zkw 465 har två avtryckare en enbart för snälltrycket och en för att skjuta. Om man "laddade" det geväret, säkrade, spännde snälltrycket och tryckte på avtryckaren. När man sedan osäkrade vapnet så smäller det. Skickar med en bild på en liknande bössa. mvh. Ahha som vanligt är min läsförståelse väldigt dålig fanns nog en orsak att man gick klink svenska under grundskolan Jag trodde att det var en kombi det gällde och någon sådan kulbössa har jag aldrig testat. Som jag sade kräver snälltryck extra försiktighet och jag spänner det aldrig för man osäkrar eller spänne mekanismen, men helt klart måste ändå något vara fel för inte ska den smälla när man osäkrar med spännt snälltryck.
Publicerat Februari 13, 200917 yr Det låter ju som en mycket bra lösning. Är det så på din Bavarian eller? Jupp, följde med på köpet.... /Må
Publicerat Februari 13, 200917 yr Ska försöka att förklara lite till. Brno Zkw 465 har två avtryckare en enbart för snälltrycket och en för att skjuta. Om man "laddade" det geväret, säkrade, spännde snälltrycket och tryckte på avtryckaren. När man sedan osäkrade vapnet så smäller det. Skickar med en bild på en liknande bössa. mvh. lämna in bössa på service, det är fel på den. Jag har en zkw 465 och har aldrig varit med om det du skriver. DOCK, så så går säkringen år "fel" håll på dessa bössor, dvs tvärsom mot "alla" andra bössor
Publicerat Februari 13, 200917 yr Författare lämna in bössa på service, det är fel på den.Jag har en zkw 465 och har aldrig varit med om det du skriver. DOCK, så så går säkringen år "fel" håll på dessa bössor, dvs tvärsom mot "alla" andra bössor Bössan är inte min utan den står i en vapenaffär. Hade den varit min så hade jag genast följt ditt råd om den inte redan varit på service.