Publicerat Januari 28, 200521 yr Tänkte lämna en liten rapport ang. toppjakten i mina trakter. Jag har varit ute en hel del i januari... och andra hälften av månaden har det gått bra... tjädern har började toppa bättre när det blev kallare. Och nu är ju jakten snart slut tyvärr. Jag jagar kring ormsjön (3mil norr om dorotea, mot borgafjäll) och det har faktiskt gått bra, trots att det är mindre fågel i år än tidigare år, iallafall i dessa trakter. Många dagar man kommit hem med 2-3 tjädertuppar, som mest har det varit 5 på en dag i januari... Hur är det kring era trakter med tjäderbeståndet? Är det mer eller mindre än vanligt? I onsdags var jag ute och komme hem i någorlunda tid, så jag passade på att ta ett kort av de 2 jag skjöt den dagen. Inte alltid man orkar plocka fram kameran Tyvärr blev bilderna lite stora... hoppas det går bra ändå :- Jag med 2 tjädertuppar, den vänstra vägde 4.5kg och den högra vägde 5.2kg Bössan och tjädrarna
Publicerat Januari 29, 200521 yr Fina tuppar Blir lätt avis måste jag säga då toppjakten gått käpprätt gått åt skogen, för min del de senaste åren. Förra helgen var vi i Arjeplog och visst fanns det tjäder, men dom satt i tätskogen så det blev en del stötar > Tjäderstammen har haft en svag nergång i Norrbottens fjällskogar 2004. Det har ändå varit bra med fågel, men inte lika bra som 02 och 03. Här vid Norrbottenskusten är det som på månen, sterilt :'( Vi har varit på väg mot dina trakter i flera år, men inte kommit till skott ännu :- Jag har ändrat dina bilder till en bättre storlek
Publicerat Januari 29, 200521 yr Fina tuppar Blir lätt avis måste jag säga då toppjakten gått käpprätt gått åt skogen, för min del de senaste åren. Förra helgen var vi i Arjeplog och visst fanns det tjäder, men dom satt i tätskogen så det blev en del stötar > Tjäderstammen har haft en svag nergång i Norrbottens fjällskogar 2004. Det har ändå varit bra med fågel, men inte lika bra som 02 och 03. Här vid Norrbottenskusten är det som på månen, sterilt :'( Vi har varit på väg mot dina trakter i flera år, men inte kommit till skott ännu :- Jag har ändrat dina bilder till en bättre storlek Tack för att du ändrade bilderna! Du får höra av dig om ni far till mina trakter nått nästa år.. Finns boende i närheten. Är gott om jaktmarker att jaga på också Kan hålla med om att tjäderstammen har minskat lite smått... Men det är ju alltid dalar och toppar. I början på höstjakten var det mkt fågel men sen började det minska eftersom.. och vintern här har ju inte varit som den ska. Lite snö var det länge så de hade ju tillgång till mat inne i skogen. Men det har nog varit svårt för de att få tag på mat dock, var ju inte så gott om bär heller.
Publicerat Januari 29, 200521 yr På mina marker ett par mil norr om Harads så har tjäderfågeln gått fram bra på höstarna dom två senaste åren, då jag har hittat mycke tjäder för hunden, tyvärr är marken inte bra för toppjakt. Blandat 20-30 år gamla hyggen och tät gammelskog. Finns även endel myrområden som jag har tyckt verkat bra men av någon anledning tycker inte tupparna det. På orrfågel finns det däremot endel fina partier med kvarlämnade björkdungar och gammal åkermark. Har även hittat orre på ett stort hygge med uppvuxen gran på ca 3-4m men där är det såklart svårt att komma i läge.
Publicerat Januari 31, 200521 yr Jag hade bra dagar i stugan och får nog vara ganska nöjd. Här har ni favoritmyren.
Publicerat Februari 1, 200521 yr Grattis ;D (var inte det den där jag såg på x-tra pris i Domus viltdisk?? ;D)