Hoppa till innehåll

Flugbindare


Nils l

Recommended Posts

Jag har nu fått tag i några gräsänder som jag har tagit reda på och flått. Tänkte höra om det är någon som har någon bra ide om hur man tar tillvara skinnet på bästa sätt. Två änder har jag flått och skrapat baksidan på och sedan saltat och lagt potatismjöl utanpå för att dra ut vätskan så att det ska torka fortare. Jag har tänkt använda fjädrarna till flugbindning men istället för att ha dom lösa i kassar så vill jag spara hela skinnet som en tuppnacke ungefär. Provade att spara dunet från gås i en kasse och det gick bra tills jag råkade trampa på påsen så att den gick sönder med ett dovt poff varvid ett oändligt antal dun sakta regnade ner i rummet.  :-[ Så det tricket undviker jag om jag kan dessutom har man bättre överblick om dunet sitter kvar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har flått ett par fasaner och lämnat skinnen till flugbindande kompisar.

Hänger man bara skinnen torrt så behövs ingen behandling alls.

Har gjort på samma sätt med harskinn och bitar av rådjurs/hjortskinn, dvs bara skrapa och torka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mjaaa.... jag vet också att det hänt att man fått ohyra i "hemskjutet" material och att dom sedan också gett sig på det köpta (egen erfarenhet). Ett fågelskinn behöver inte prepareras på annat sätt än att renskrapas från fett och kött innan det torkas. däremot så kan det alltså vara ide´ att behandla det med någon form av insektsmedel för att förhindra att man får ohyra i det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

Jag har pysslat lite med det där och det har gått både bra och dåligt!!!

Börja med att köra "frysmetoden" för att bli av med den eventuella ohyra som redan finns i fjädrarna!

Dvs sätt påsen i frysen ett par dygn, ta ut och låt tina upp några dagar och repetera infrysningen några gånger.

Brukar få de flesta kryp att dö, även de som kan finnas i äggform från början, de rackarna kryper fram på "våren"!

;D

Sen brukar det fungera bra att bara låta skinnet torka, se bara till att du torkar det så inte andra småkryp bygger bo där!

Kan påskyndas lite genom att köra med salt.

Ta sen och spreja på lite insektsmedel, jag har kört med vanlig radar i påsen, finns säkert bättre medel.

Började med det efter att ha fått rena insektsfarmen i min låda!

Sen är det bara att binda på!

Jag brukar upprepa sprejningen med insektsmedel nån gång då och då.

Tror inte fiskarna bryr sig, det tvättas ju bort fort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har också haft problem med ovälkomna husdjur i mitt material som tyvärr gav sig på även färdigbundna flugor. Tror det var pälsängrar, små brunsvarta skalbaggar. Dom totalkvaddade min uvbulvan också. Har numera lådor med lock på till flugbindningsmaterialet och det brukar jag ge en dusch med radar en gång då och då och stänga locket så är det dött sedan. Fick spreja ner hela lägenheten och åka bort ett tag för att bli kvitt eländet första gången.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var pälsängrar som jag hade i mitt material också, har även hört exempel på folk som fått dem i kläderna där de ätit upp pälskragar od. Det finns all anledning att vara försiktig med opreparerat material, billigt kan bli dyrt i slutändan.... Ingen som vet vad "profsen" behandlar sitt flugbindningsmaterial med?

Jag vet att konservatorer behandlar skinnet på "sina" djur med Borax eller ett medel som heter Eulan U33, förr fick man ju även med malkulor när man köpte flugbindningsmaterial...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...