Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Villken 150gr kula till 308w?

Featured Replies

Publicerat

Har alltid använt 180gr i min 308 till jakt, tänkte att jag skulle testa 150gr nästa år.

Vill ha en kula som skjuter flackare då jag ev. kommer att jaga lite säl, men vill också att den ska fungerar bra till rå, gris och älg.

Så ni som provat 150gr i 308w kom med förslag.

Publicerat

SGK 150 grain.

/C

Publicerat

Jag sköt med 165 grs Hornady Interbond och en säsong med 150 grs då jag hade en 308w. Får nog tillstå att jag föredrar 165'an, den gav en lugnare effekt och mindre trasigt. Sköt flackt nog för mig iaf ut till 250 meter.

Publicerat

De enda jag har erfarenhet av är TSX och Scirocco, den första har fällt en del vilt med och den funkar utmärkt. Skjuter väldigt bra i min bössa också.

Publicerat

Scirocco eller TSX är mitt förslag. Själv kör jag uteslutande med TSX numera.

MVH/Jocke

Publicerat

Hej,

jag har rätt stor erfarenhet av 150 grains kulor i 308 win och sedan drygt tio år använder jag ingen annan kulvikt till jakt i mina 308:or.

Om du handladdar finns det mycket goda möjligheter att ha flera olika laddningar som samskjuter, även med helt skilda typer av kulor. Jag har t ex fått 146 och 150 grains helmantel att samskjuta utmärkt med både scirrocco, ballistic tip och tsx i kalibern.

När man ställer en så allmänt hållen fråga som du gör är det rätt lätt att man blir besviken på svaren :D

Hur man jagar och vad din definition av "fungerar bra" är påverkar så klart rekommendationen. Alla de föreslagna kulorna fungerar bra men de har rätt skilda uppträdanden i viltet.

Är din 308:a ditt enda klass 1 vapen eller skall det "bara" användas vid lite lugnare skytte eller skall det funka lika bra vid snabba skott på drivet vilt?

Henrik

Publicerat

Kört Hornady Interbond och Nosler Accubond.. mest nöjd med den sistnämnda, fick den att skjuta bäst i min Finnlight. Trasslat lite med laddningar till Interbonden men fan inte fått till något som skjuter lika bra som AB.. Effektmässigt så har jag lite för klent underlag men några rådjur och någon räv har alla lagt sig.. två grisar med men jag minns fan inte hur jag träffade dem. Kvar på plats vart de iaf.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Blir inte besviken på svaren då avsikten med att ställa frågan ganska allmänt var att få så många olika svar och alternativ som möjligt och senare kunna vidare utveckla det som verkade intressant med följdfrågor.

308:an är inte mitt enda klass ett vapen jag har en 9,3x62 som används vid drevjakter

För att specifiera mer exakt vad jag är ute efter så är det en kula för lite längre håll och i huvudsak för rådjur och ev. säl men att den fungerar även på gris eller älg.

Tex så är ju Sierra Game King känd för att skjuta bra i de flesta bössor och den fukar säkert ok på rå och säl men hur är den på gris/älg?

Hornady Interbond har jag hört ska vara ganska hård och ge dålig effekt i rå.

Sirroccon har jag kikat lite på och den verkar intressant någon som testat den p rå eller säl?

TSX:en går bort vill inte ha en helkoppar kula pga ricoshett risken vid genomskott på klenare vilt.

Nosler BT är väl likvärdig med sierrra GK, Accubond kan vara intressant har laddat den i 180gr men inte testat den på vilt än.

Publicerat
Hornady Interbond har jag hört ska vara ganska hård och ge dålig effekt i rå.

Jag sköt 8 bockar första säsongen... Inga konstigheter alls, oavsett träff i eller bakom bog så slog dom i inom 15 meter.

Upplevde inte den som för hård, snarare väldigt lagom :P

Publicerat
Jag sköt 8 bockar första säsongen... Inga konstigheter alls, oavsett träff i eller bakom bog så slog dom i inom 15 meter.

Upplevde inte den som för hård, snarare väldigt lagom :wacko:

Jag har skjutit dovhjort, rådjur, älg och gris med Interbound 150 gr och det har funkat alldeles utmärkt.

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren ni som svarat :lol: .

Fick bra pris på Nosler Accubond så jag köpten en ask idag, får väl testa och se hur bössan skjuter med dom,

om det inte funkar något vidare ska jag testa Hornady interbond tror jag.

Ska bli intressant och se hur det funkar på rå med skott bakom bog med accubonden, jag e lite orolig för att dom inte öppnar så bra vid lågt motstånd.

Tråkigt bara att det är 2.5 månader kvar innan det e dax för bockjakt igen, men å andra sidan har man ju gott om tid att prova ut en bra laddning.

Publicerat

Upplevde inte den som för hård, snarare väldigt lagom ^_^

Jag har skjutit en del rådjur med Hornady Interlock 150gr och även den har funkat felfritt. Å den är hälften så dyr som Interbond'en... :lol:

// gAsToN