Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

har lämnat in min Oberdorf mauser 8x57js till vapensmed

Featured Replies

Publicerat

hej,

Nu har ni fått mig på andra tankar här i forumet!

Jag har morfars gamla älgbössa sedan han gick bort. jag använder den inte, varför?

Jo, sidomontaget gör att kikaren hamnar för högt för siktlinjen på den gamla bössan med flaggsäkring och hur jag än funderar så stämmer det inte.

Jag gick till jakt och fritidsgården utanför lund igår, där är en inte gammal men äldre man som kan en del om vapen, jag resonerade med honom om det.

han fick ur mig (sant) att jag nog inte ville ha en kikare eller rödpunkt över huvud taget. där sitter inget korn på pipan så det måste på ett nytt om man då ska kunna skjuta alls. Han erbjöd sig att ta med den till klippan där han sa att :

- En sådan klenod kommer att bli väl emottagen av dem. det tycker dom är skoj att se när de är i så här bra skick. kul att höra.

han sa att bössan var från 1931 och plockade av sidomontaget åt mig för prov. då insåg jag att den bössan skall skjutas med öppna riktmedel, den blev en helt annan bössa. jag har gillat den innan men det här gjorde liksom om den till ngt nytt. han sa att man skjuter bättre än man tror med öppna r-medel. sant.

Löjligt, ja jag vet, men det känns så här.

han tog fram lite olika korn och "skåror" och jag fastnade direkt för ett som heter skeleton tror jag. man ser igenom plattan med skåran i, man ser hela viltet! skitbra!

ville bara berätta, ni kanske redan vet, men den var ny för mig. jag hoppas och tror att detta blir bra, då ska det bli min "skogsbössa". jag får återkomma med resultatet. hoppas det inte blir dyrt. men det tycker nog Solna- Christian att jag får ta och han har rätt!! <_< Det är spännande.

/Kalle

Publicerat

Denna tråd tarvar bilder.

Kalle- jag applåderar dina tilltag, inte för att du spenderar dina pengar utan för att du vårdar ett vapenarv.

Hade jag varit en rikare man hade jag skickat dig en burk med Forrest bore foam, men jag har gjort mig fattig och bitter genom en pågående separation.

/C

Publicerat
  • Författare

ja, jag vet men jag har inga och den är redan lämnad.men när den kommer åter så får jag fota den. jag ska ge stocken en behandling innan, det blir nog bra. jag hppas iaf.

Kalle

Publicerat
Denna tråd tarvar bilder.

Kalle- jag applåderar dina tilltag, inte för att du spenderar dina pengar utan för att du vårdar ett vapenarv.

Hade jag varit en rikare man hade jag skickat dig en burk med Forrest bore foam, men jag har gjort mig fattig och bitter genom en pågående separation.

/C

tänk på Enzos ord från det stora blå.

I was so in love whit her that I could kill for her, a month later I couldnt remember her name.

(dålig på att skriva på engelska)

Publicerat

Jättekul att du satsar på morfars bössa B)

Bilder måste vi se :D Är det en Husqvarna mod46?

EDIT: Det står ju för hundan i trådtiteln att det inte är en HVA, :lol: sorry

Publicerat
tänk på Enzos ord från det stora blå.

I was so in love whit her that I could kill for her, a month later I couldnt remember her name.

(dålig på att skriva på engelska)

En guldrulle det där. :D

Hursomhelst, jag tycker att du är inne på helt rätt spår där tellur, öppna riktmedel är underskattat numera tyvärr.

Jag har jagat sen 1977, och 2000 köpte jag mitt första kikarsikte, detta pga av jag började jaga toppfågel, numera har jag kikare på 22LR:en, 22 horneten och 308:an, men byglarna kommer att förbli kikarlösa, man klarar mer än man tror med järnsiktena.

Sen kan man ju alltid förfina de öppna om man vill, med fiberriktmedel, diopter mm, det är ju tycke och smak som avgör det.

Men som sagt..bilderna, glöm inte dessa sen.. :lol:

Mvh

Publicerat
  • Författare

jag lovar, bilder kommer. dessutom kommer väl min bygel (utan angle eject) snart också och då jävlar ska det SKJUTAS! Kan inte fatta att snuten inte jobbar över för att få ut min licens, dom har ju ett ansvar för H....

<_<