Publicerat Februari 14, 200917 yr http://www.kuriren.nu/lokala/lulea_artikel...p;place=Lule%E5 Ska bli intressant att se prislappen.....
Publicerat Februari 14, 200917 yr Ett mycket bra beslut. Kan någon förklara hur det fungerar med länskort-jaktkort på vilka marker gäller det.
Publicerat Februari 14, 200917 yr Jag tror att vi fått länskortet åter när jag har det i min hand.... Har blivit lurad förr av dessa beslutsfattare Kan någon förklara hur det fungerar med länskort-jaktkort på vilka marker gäller det. Du får jaga på statens mark ovan odlingsgränsen i det län du bor. Alltså på fjället och i de fjällnära skogarna.
Publicerat Februari 14, 200917 yr Jo det låter riktigt bra men som Seger säger så jublar jag först när jag håller kortet i min hand. Vad gäller priset tycker jag faktiskt det är helt OK. om det kostar uppåt 1500-2000 det gör att dem som verkligen är intresserade av jakten får ett lågt dagspris ändå och jagar man mindre än 10dagar ska det inte vara lönt. Återstår ändå att börja förvalta jakten på ett vettigt sätt tycker det är hög tid att strypa för utländska jägarna och gynna landets egna! Nu har väl Norge infört starka restriktioner på ripjakten även för landets befolkning vilket gör att man inte behöver så högt IQ för att förstå vart anstormningen av jägare kommer att bli
Publicerat Februari 25, 200917 yr Författare Nu ska det då vara klart! Hörde uttalande av länshövdingen idag på lokalradion och det har har beslutats om det i rennäringsdelegationen också. http://www.sr.se/norrbotten/nyheter/artike...artikel=2660825
Publicerat Februari 25, 200917 yr Slår nu frivolter av lycka även om jag inte har det i min hand ännu. Men nu står det att det är klart och priset blir 1500 kr. Oj så härligt att få besöka mina fjällmarker i höst
Publicerat Februari 25, 200917 yr JIHhhhAA!! Nu vågar även jag jubla lite försiktigt trots den besvikelse man känt runt denna fråga
Publicerat Februari 26, 200917 yr Ett fall framåt, en delseger eller vad man nu vill kalla det men det är nu viktigt att vi (SJF) och ni inte blir nöjda och drar oss tillbaka. Det är fortfarande fel i grunden på ett system där svenskar inte har förtur till svenska marker. Precis som Lars är jag en smula orolig över konsekvenserna av baglimiten på en ripa på Statsskogs marker. Det är som sagt inte svårt att räkna ut varifrån höstens anstormning kommer.
Publicerat Februari 26, 200917 yr Författare Eftersom småviltsjakten går under rennäringsdelegationen så kommer hela beslutet i protokollet att läggas här under länken. http://www.bd.lst.se/rennaring/default.aspx?propID=10001443 http://www.kuriren.nu/lokala/lulea_artikel...p;place=Lule%E5
Publicerat Februari 26, 200917 yr Ett mycket mycket bra beslut. Lite surt för mig som är Jokkmokkare i Exil i Stockholm, men det är ju något jag själv valt så inget att gnälla för. Mycket positivt besked!
Publicerat Februari 26, 200917 yr Hittar ingenting om detta när det gäller Västerbotten. Så jag jublar inte än.
Publicerat Februari 26, 200917 yr Författare Hittar ingenting om detta när det gäller Västerbotten. Så jag jublar inte än. Konstigt men dom pratade fullt ut om det i Radio Norrbotten igår och det står om det i dagspressen idag.
Publicerat Februari 26, 200917 yr Inte ett ord på Västerbottensnytt igår inget i tidningarna. Men Det är en stor skilnad på er länstyrelse o vår. Här älskar dom att plåga jägarna. Avlysningar osv. Har tagit upp detta i Radio Västerbotten för ett tag sen. Kollade även i vår länstyrelse´s hemsida inte ett ord om detta. Bara o Lodjursjakten och transport av vapen.
Publicerat Februari 26, 200917 yr Författare Inte ett ord på Västerbottensnytt igår inget i tidningarna. Men Det är en stor skilnad på er länstyrelse o vår. Här älskar dom att plåga jägarna. Avlysningar osv. Har tagit upp detta i Radio Västerbotten för ett tag sen.Kollade även i vår länstyrelse´s hemsida inte ett ord om detta. Bara o Lodjursjakten och transport av vapen. Hm! Klaga! Dom måste ju fatta någon form av beslut och det kan ju inte skilja sig ifrån Norrbottens lst beslut.
Publicerat Februari 26, 200917 yr Som det verkar så är det visst bara Norrbotten som tagit detta vetiiga beslut. Men visst var det snack om att det skulle gälla fler län. Men får ju gratulera er i Norbotten som har fått tillbaka era länskort, så ett stort grattis från en avundsjuk Västerbottning.
Publicerat Februari 26, 200917 yr Författare Som det verkar så är det visst bara Norrbotten som tagit detta vetiiga beslut. Men visst var det snack om att det skulle gälla fler län.Men får ju gratulera er i Norbotten som har fått tillbaka era länskort, så ett stort grattis från en avundsjuk Västerbottning. Ja, det ser ut så men visst ska det gälla alla, annars vore det konstigt om alla lst fattar olika beslut i de berörda länen. Tack broder och jag hoppas verkligen att Ni får tillbaka Erat också! Annars måste det till en flytt!
Publicerat Februari 26, 200917 yr Författare Står samma på jakt & jägares hemsida att det är enbart BD som fattat beslut ännu. http://www.jaktojagare.se/
Publicerat Februari 26, 200917 yr Författare Man får ju hoppas att de andra länen tar detta beslut oxå. Ja, verkligen!