Publicerat Februari 14, 200917 yr Jaha.. nu har jag iaf bestämt mig. 9.3an är såld och ska nog försöka hitta något färdigt eller bygga ihop ngt som liknar en väldigt lätt hundförarbössa. Skälet att jag sålde 9.3an innna jag fått något klart är mest att annars hade jag aldrig fått mig till att köpa/byga något nytt. Vill ha förslag på lösningar! Ungefärlig krav spec: - Syntetkolv - Kula över 9mm - Öppan riktmedel - Vikt, med kikare under3 kg. Mina planer snurrar lite runt en .358 Win och har väl sneglat på ett remingtonsystem av ngt slag. Kolven blir ju nästa historia, men bör ju hamna på någon lättviktsvariant, kanske Mcmillan Edge? Kikare är ju ytterligare en historia, men har idag en enkell Leupold VX1 2-7x33 som jag trivs ruskigt bra med och funderar på ngt liknade på den nya skapelsen. Pipan har jag inga planer om alls just nu, lika så vem som ska sätta ihop det hela.. ÄR tämligen novis inom ämnet så, "Hit me! " Och Herr K9 ska bara vara tyst och inte komma med pikar, då tvingar jag av honom ngn av hans .358or..
Publicerat Februari 14, 200917 yr En Rem 7 KS Custom i 350Rem.mag Annars: McMillanstock inte nödvändigtvis en Edge (är inne på min tredje McMillanstock nu och de är ruskigt lätta även som std), Piplängd runt 52cm och 358win borde väl vara det mest vettiga, "järnsikten" från Recknagel och sen en lätt leupold Ultralight 2-7x28 eller 3-9x33 i QR-fästen. Själv är jag inne på att skaffa en Leupold UL 3-9 som komplement till min belysta VX3 1,5-5x20
Publicerat Februari 14, 200917 yr Författare En Rem 7 KS Custom i 350Rem.mag Annars: McMillanstock inte nödvändigtvis en Edge (är inne på min tredje McMillanstock nu och de är ruskigt lätta även som std), Piplängd runt 52cm och 358win borde väl vara det mest vettiga, "järnsikten" från Recknagel och sen en lätt leupold Ultralight 2-7x28 eller 3-9x33 i QR-fästen. Själv är jag inne på att skaffa en Leupold UL 3-9 som komplement till min belysta VX3 1,5-5x20 Jo, jag har två McMillanstockar idag, en Signature med orginalstock och en på 9.3an idag och trivs ruskigt bra med dem. Har provat några andra stockar, men "känslan" i en sådan är ju lika mycket som i vilken Tupperware bunkesom helst.. Nästna lika illa som Blasers första plastlimpor! 358 win verkar ju vara det mest attraktiva, med tanke på den korta mekanismen. Får se vad jag hittar för pipa, men jag skulle gärna vilja ner till närmare 45 på pipan med tanke på vikten. 2-7x28 UL är ju en vettig glugg och med tanken på att det är dagsjakt och snabba skott på korta/medellånga avstånd så är ju möjligheten att kunan upp på 7 ggr väldigt tilltalande. Recknagel är väl egentligen det enda som jag studerat lite närmare, men finns vettiga alternativ så är jag intresserad av dess fördelar och nackdelar. Har ev en Remington Sportsman 78 i .308 som kanske kan vara ngt att börja i från. Får den nog för en hygglig peng också, skulle jag tro.. Ska klämma, känna lite mer på måndag, tror jag.. Borde vara ngt vettig att börja i från, eller?
Publicerat Februari 14, 200917 yr Höörrruu Max man ska tala om innan man kränger iväg vapen till höger o vänster, jag klurar ju på en 9,3a till vakjakten. Jag kunde ju lurat av dig den till en bra peng men du är nog snålare en jag så det skulle nog skita sig. Detta nya bygge verkar vara intresant, ska nog se till att hålla mig uppdaterad. Du har pm: /Lasse
Publicerat Februari 14, 200917 yr Köp en Remington Titanium (gamla modellen) i någon 308 variant. Pipa sedan om den till 358W. Jag har en sådan i 7-08 med en Swarovski 3-9x??. Den väger 2,8 kg inklusive kikarsikte (oladdad). Trots sin ringa vikt är den förvånansvärt enkel att skjuta med. Går att få till 20 serier på älgbanan om man vill. Det enda problemet jag ser just nu är att det inte går i speciellt långa patroner i magasinet. Har köpt en ny magasinbrunn från en snubbe i USA. När den monterats kan jag använda de riktigt långa fina kulorna. / Johan
Publicerat Februari 15, 200917 yr Jag gillar inte remington eftersom deras slutstycke inte är fastlåst när man säkrat bössan. Som hundförare kan man då stå med öppen bössa när man lägger an... Bland fabriksbössor verkar nya Ruger Hawkeye Alaskan i .375 Ruger intressant. Bland äldre bössor så är ju Hva 9,3x57/62 ett bra ämne att utgå från om man vill ha en lätt låda. En kort sako i ompipad till .358Win skulle naturligtvis också vara mumma. Som kolv har jag en superlätt Lone Wolf och sedan finns även Hitech tex. En annan kort och grov rolig kaliber du kan fundera på är .458 2" samt .450 Marlin.
Publicerat Februari 15, 200917 yr Jag gillar inte remington eftersom deras slutstycke inte är fastlåst när man säkrat bössan. Som hundförare kan man då stå med öppen bössa när man lägger an... Bland fabriksbössor verkar nya Ruger Hawkeye Alaskan i .375 Ruger intressant. Bland äldre bössor så är ju Hva 9,3x57/62 ett bra ämne att utgå från om man vill ha en lätt låda. En kort sako i ompipad till .358Win skulle naturligtvis också vara mumma. Som kolv har jag en superlätt Lone Wolf och sedan finns även Hitech tex. En annan kort och grov rolig kaliber du kan fundera på är .458 2" samt .450 Marlin. Där har du fel både min och mammas låser slutstycket Det är en plåtbit som går upp i ett spår på sidan av slutstycket när man säkrar Har desutom ändran båda till trelägs säkring Fins även visa äldre modeler som som har tre lägessäkring Ändringen är väldigt lät Bara borra en liten försängkning melan dom två andra groparna som ger det destingta läget vid ändlägena Då säkringen är i miten (den nya gropen) så har plåtbiten som låser slutstycket gåt ner men bössan är fortfarande säkrad Två andra roliga och kota grova patroner som man sliper det förhatliga mangnumbältet på är 458wsm och 458wssm 458wssm går ner i ett kort lås Mvh Anders Hj
Publicerat Februari 15, 200917 yr Där har du fel både min och mammas låser slutstycket Intressant. Jag har haft fem st. Rem 700, och ingen av dem har låst slutstycket när det är säkrat.
Publicerat Februari 15, 200917 yr Intressant. Jag har haft fem st. Rem 700, och ingen av dem har låst slutstycket när det är säkrat. Det siter en plåtbit på niten som är framför säkringen i överkanten på trycket Niten är lite förlängd och plåtbiten som låser slutstycke har ett avlångt hål som säkringsspaken löper i Det som behöver göras är ny nitt en hård blåtbit i en legarat blåtmatrial och fäsa ett spår på slutstycket och ett litet spår i lådan vid sidan av trycket Har även set att endel bössar som inte har låsningen ändå har såret Mvh Anders Hj
Publicerat Februari 15, 200917 yr Intressant. Jag har haft fem st. Rem 700, och ingen av dem har låst slutstycket när det är säkrat. Innan Remington blev stämda för att det inte gick att plundra vapnet säkrat så fanns den säkringen,min 721 i 300H&H låser slutstycket. Idag finns det inte på någon modell. Vet inte när dom ändrade. /Micke
Publicerat Februari 15, 200917 yr Innan Remington blev stämda för att det inte gick att plundra vapnet säkrat så fanns den säkringen,min 721 i 300H&H låser slutstycket.Idag finns det inte på någon modell. Vet inte när dom ändrade. Man lär sig nåt nytt varje dag
Publicerat Februari 15, 200917 yr Även jag har en Remington Titan samma modell som garage och även samma optik. Visst är Remington lite grovsmide men faktum är att just titanen håller en klart högre klass faktiskt så jag misstänker att Remington inte gör den själva. Tror det är svårt att hitta ett smidigare vapen sedan passar alla remingtons eftermarknads delar vilket gör det enkelt att person anpassa dessa skapelser
Publicerat Februari 15, 200917 yr Måste väga min Win 70 , jag tror inte den går över 4 kg med nya kolven. En ganska slank valnötare.
Publicerat Februari 15, 200917 yr Författare Måste väga min Win 70 , jag tror inte den går över 4 kg med nya kolven. En ganska slank valnötare. Bara ett kilo för mycket med andra ord..
Publicerat Februari 16, 200917 yr Författare Verkar som jag hittat en början iaf.. En Ruger modell 77 Mark II. ska vara någon lättvikts historia tydligen. Får se om det är ngt at börja i från..
Publicerat Februari 16, 200917 yr Bara ett kilo för mycket med andra ord.. Kan bli lättare med kortare pipa och flutes, Ruger har ju 20" på en av sina modeller. Eller så går man på gymmet Kanske man skulle ta den till det ultimata av lättviktare och se hur lätt den kan bli. En 300 gr Oryx i 780 m/s i en 3 kilos bössa, måste va höjden av njutning, om man e masochist
Publicerat Februari 16, 200917 yr Författare Kan bli lättare med kortare pipa och flutes, Ruger har ju 20" på en av sina modeller. Eller så går man på gymmet Kanske man skulle ta den till det ultimata av lättviktare och se hur lätt den kan bli. En 300 gr Oryx i 780 m/s i en 3 kilos bössa, måste va höjden av njutning, om man e masochist Hehe... risken är ju, som K9 och jag pratade om, pipuppslaget. Rekylen är nog ingen fara, men att behöva leta målet igen kan bli värre.. :/ Det är som sagt en jäkla avvägning att göra... :/
Publicerat Februari 16, 200917 yr Hehe... risken är ju, som K9 och jag pratade om, pipuppslaget. Rekylen är nog ingen fara, men att behöva leta målet igen kan bli värre.. :/ Det är som sagt en jäkla avvägning att göra... :/ Men en 358W är väl rätt snäll vad jag förstått? Bara jag som skenade som vanligt High tech specialties har en fin riktigt lätt stock som du kan kolla på, väger inte många hg. Finns till Ruger åxå.