Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

skyddsjakt på duva?

Featured Replies

Publicerat

Undrar om jag kan skjuta duvor på en bondgård, bonden vill decimera dom o frågade om inte jag kunde ordna detta.

Är detta ok?

Mvh garou

Publicerat

Vad jag förstår så är det inga problem.

Ringde Länsstyrelsen ang,samma sak och enligt dem var det

bara att skjuta om markägaren hade problem med fåglarna.

I det fallet gällde det gäss men det borde kvitta.

Ring dom och fråga så är du säker.

/M

Publicerat
  • Författare

Ok det låter ju bra :P

Mvh garou

Publicerat

Det beror på... av såväl duvor som gäss finns det som bekant flera arter, och det räcker inte med att en bonde vill ha bort dem utom i en del fall. Dessutom skiljer reglerna för olika delar av landet...

Kolla bilaga 4 i jaktförordningen för din del av landet och arten som avses:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870905.htm#B4

Stadsduva (tamduva/klippduva) är OK rakt av, i övrigt beror det på. Att man måste titta noga på duvorna har vi ju till och med fått se på TV4, där man plockade vad en enhällig ornitologisk expertis hävdar var en skogsduva. Skogsduva (blåduva) är helt fredad, men är också den som är mest lik stadsduvan. Låt bli duvor som verkar snabba, små och mörka är ett grundtips... Skogsduvan har dessutom ökat på senare år, så numera kan man räkna med at få se även dem när man jagar andra duvor. Därmed ökar förstås också risken för förväxling.

Publicerat
  • Författare
Det beror på... av såväl duvor som gäss finns det som bekant flera arter, och det räcker inte med att en bonde vill ha bort dem utom i en del fall. Dessutom skiljer reglerna för olika delar av landet...

Kolla bilaga 4 i jaktförordningen för din del av landet och arten som avses:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870905.htm#B4

Stadsduva (tamduva/klippduva) är OK rakt av, i övrigt beror det på. Att man måste titta noga på duvorna har vi ju till och med fått se på TV4, där man plockade vad en enhällig ornitologisk expertis hävdar var en skogsduva. Skogsduva (blåduva) är helt fredad, men är också den som är mest lik stadsduvan. Låt bli duvor som verkar snabba, små och mörka är ett grundtips... Skogsduvan har dessutom ökat på senare år, så numera kan man räkna med at få se även dem när man jagar andra duvor. Därmed ökar förstås också risken för förväxling.

Vad jag har sett så är det stadsduvor i div brokiga färger men jag ska kolla o vara extra observant

mvh garou

Publicerat
Vad jag har sett så är det stadsduvor i div brokiga färger men jag ska kolla o vara extra observant

mvh garou

Är det så här års skall det normalt inte finnas skogsduvor, men i mars börjar de återvända. Är det i anslutning till själva gården är det nog, precis som du säger, ganska säkert att det är stadsduvor. Ringduvan börjar förresten allt oftare övervintra i Sverige, vilket den inte gjorde tidigare. En annan sak att vara observant på är att stadsduvorna häckar året runt i städer och på andra ställen där de kan finna litet extra värme. Därmed troligen även på gårdar. Inte mycket att göra åt om man har ett problem som man behöver åtgärda, men kan vara värt att tänka på.

Publicerat
  • Författare
En annan sak att vara observant på är att stadsduvorna häckar året runt i städer och på andra ställen där de kan finna litet extra värme. Därmed troligen även på gårdar. Inte mycket att göra åt om man har ett problem som man behöver åtgärda, men kan vara värt att tänka på.

Får bli o klättra upp o kolla efter ungar o bon i div skrymslen o vrår

Lurigt med att dom kan ha ungar året om, man lär sig ngt nytt hela tiden här :lol:

Publicerat

Ett exempel på dessa två, men visst är det otroligt svårt att se skillnad i luften och till och med när dom sitter still.

Publicerat

tängte göra samma sak som dej jag Garou fast på skolan, där det finns ett antal på skolans område ^_^ oxå stadsduvor..

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.