Jump to content

Licenskrav på Armborst? Nuförtiden

Recommended Posts

Tjenix!

Sitter o slö läser lite en dag som denna..

Har i mina ägor ett armborst jag har licens för.

I min ungdom fick jag för mig att ett sånt ska jag ha licens på..

Fick efter lite envetet jobb licens o köpte ett..

Gjorde en snygg låda i grönt konstskinn o har hävarm o pilar o osv..

Finns allt kvar, ja en del pilar/bultar har försvunnit..

Ligger mest o tar plats nu..

Eller har nog inte lossat en pil med det sen strax efter jag köpte det.

Nu börjar jag fundera på hur jag ska bli av med det.. tänkte mig skaffa en båge istället mest till barnen vid sommarstugan men vem vet...

Jag kanske fastnar för bågjakt jag oxå..

Vill inte ha någon leksak heller, blir så fel då.

Behövs fortfarande licens för armborst?

Ska jag bara lämna in den för skrotning?

Nån som vill köpa den? Wildcat tror jag den heter.

Eller kan jag typ, byta ut det utan vidare mot en lämplig båge?

Blir lite sugen på båge :D ..

Tänker tillbaka på när man va en tvärhand hög o med egenhändigt tillverkad enebåge "jagade" vad man nu kunde hitta som med lite fantasi kunde va ett villebråd..

Har givet inget med dagens jaktbågar o göra...

Men lite rolig sysselsättning för ungarna, frun o mig skadar alldrig.

Tjenix!

Sitter o slö läser lite en dag som denna..

Har i mina ägor ett armborst jag har licens för.

I min ungdom fick jag för mig att ett sånt ska jag ha licens på..

Fick efter lite envetet jobb licens o köpte ett..

Gjorde en snygg låda i grönt konstskinn o har hävarm o pilar o osv..

Finns allt kvar, ja en del pilar/bultar har försvunnit..

Ligger mest o tar plats nu..

Eller har nog inte lossat en pil med det sen strax efter jag köpte det.

Nu börjar jag fundera på hur jag ska bli av med det.. tänkte mig skaffa en båge istället mest till barnen vid sommarstugan men vem vet...

Jag kanske fastnar för bågjakt jag oxå..

Vill inte ha någon leksak heller, blir så fel då.

Behövs fortfarande licens för armborst?

Ska jag bara lämna in den för skrotning?

Nån som vill köpa den? Wildcat tror jag den heter.

Eller kan jag typ, byta ut det utan vidare mot en lämplig båge?

Blir lite sugen på båge :D ..

Tänker tillbaka på när man va en tvärhand hög o med egenhändigt tillverkad enebåge "jagade" vad man nu kunde hitta som med lite fantasi kunde va ett villebråd..

Har givet inget med dagens jaktbågar o göra...

Men lite rolig sysselsättning för ungarna, frun o mig skadar alldrig.

Hej!

ja, armborstet är licensbelagt även idag och du kan inte avyttra det utan att den som köper det har licens för det.

Tvivlar att nån bågskyttehandlare tar den i byte. Men man vet ju aldrig. de flesta bågskyttehandlare pysslar ju inte med licensbelagda vapen. Däremot kan ju en vapenhandlare kanske ta emot den.

Man kan alltid prova att sälja den. Men då är det ju licenskrav om det ska gå rätt till.

Antar att det är ett Barnett Wildcat du har? Runt 150 pound dragvikt?

Jag har själv ägt 2 armborst för x antal år sedan. Men tröttnade ganska snart. Det var ju som att skjuta bössa. Mer känsla med båge. Jag hade ett vanligt rekurv armborst och en compound Jennings Devastator (Jänkarna är duktiga på att döpa sina produkter)

Om det inte är nåt fel på den så tycker jag att du gott kan ha den kvar. Kan ju vara kul att visa fler vapentyper för eventuellt intresserade personer.

Vad har du annars tänkt sälja den för?

Är det en sån wildcat som på bilden eller en äldre version kanske?

post-1478-1234618184_thumb.jpg

Guest Sickboy

Tjenare NS!

Tycker det är en jätte bra ide att du ska börja skjuta lite båge :D

Nu är det ju så att armborst är licensbelagda idag.

Så det torde ju vara som vilket skjutvapen som helst? (licens mässigt menar jag?)

Det finns några armborstklubbar i Sverige, du kan väl höra av dig till någon av dessa om du ska försöka sälja ditt nuvarande?

Bifogar länken till Svenska Armborst Unionen:

http://www.armborstunionen.se/

Lycka till kompis! :D

Tjenare NS!

Tycker det är en jätte bra ide att du ska börja skjuta lite båge :D

Nu är det ju så att armborst är licensbelagda idag.

Så det torde ju vara som vilket skjutvapen som helst? (licens mässigt menar jag?)

Det finns några armborstklubbar i Sverige, du kan väl höra av dig till någon av dessa om du ska försöka sälja ditt nuvarande?

Bifogar länken till Svenska Armborst Unionen:

http://www.armborstunionen.se/

Lycka till kompis! :D

Problemet är att dom godkänner inte armborstar starkare än 100 pound i sin verksamhet. Det är precis som SBF inte godkänner starkare bågar än 60 pounds. Misstänker, utan att veta, att hans wildcat är på 150 pounds.

Då kan det bli problem att sälja den för tävlingsskytte i armborstunionen.

Guest Sickboy
Problemet är att dom godkänner inte armborstar starkare än 100 pound i sin verksamhet. Det är precis som SBF inte godkänner starkare bågar än 60 pounds. Misstänker, utan att veta, att hans wildcat är på 150 pounds.

Då kan det bli problem att sälja den för tävlingsskytte i armborstunionen.

Där har du faktiskt fel min gode JS!

Skjuter man sporting så SKALL armborstet ifråga överstiga 105 ibs.

:D

Regler - field

Nationella regler för armborstskytte (fieldklass)

§1 Vid tävling och uppvisning bör inte kammo-kläder användas. Om de ändå förekommer skall skytten utanpå dessa ha en reflexväst eller dylikt så att skytten syns tydligt.

§2 Armborst skall vara av sådan typ att det fram för allt är anpassat för prickskytte.

• Materialet i båge skall vara av trä, glasfiber, stål eller duralaluminium. Stål- och aluminiumbågar skall vara säkerhetslindade.

• Bågens styrka skall vara max 95 lbs (ca 43kg) (arrangören får tillåta högre dragvikter).

• Endast recurvebågar är tillåtna. Bågen får inte vara längre än 900mm.

• Sträng måste vara av ickemataliskt material.

• Draglängden från vilande sträng till fult uppdragen får inte överstiga 300mm.

• Stöd för hand och kind får förekomma och likaså balansvikter. Dock får inte armborsten väga mer än 10k

Regler - sporting

Nationella regler för armborstskytte (sportingklass)

§1 Vid tävling och uppvisning bör inte kammo-kläder användas. Om de ändå förekommer skall skytten utanpå dessa ha en reflexväst eller dylikt så att han syns tydligt.

§2 Armborst skall vara av sådan typ att det fram för allt är anpassat för jaktskytte.

• Materialet i båge skall vara av trä, glasfiber, stål eller duralaluminium. Stål- och aluminiumbågar skall vara säkerhetslindade. Både compound och recurvebågar är tillåtna.

• Bågens styrka skall överstiga 105 lbs (ca 47,5 kg)

• Sträng skall vara gjort av ett ickemetalliskt material.

• Balansvikter är tillåtna

• S.k ”armkrok” är tillåten.

Regler - medeltid

Nationella regler för medeltida armborstskytte

§1 Arrangören av uppvisning och tävling bestämmer om medeltida klädsel skall användas vid skjutning och uppvisning.

§2 Armborst skall vara av modell som förekom i Europa från 1100-1500-talet. Armborstet får vara försett med pilränna för trefjädrade pilar.

§3 Materialet i båge skall vara av trä, horn, glasfiber, stål eller duralaluminium. Modernt material i bågen skall täckas så att det inte syns. Stål- och aluminiumbågar skall vara säkerhetslindade. Bågens styrka får inte överstiga 250 pounds (ca 114 kg) efter lindning (arrangören får tillåta högre dragvikter).

§4 Riktmedel får inte finnas på armborstet

§5 Avfyrningsmekanismen skall vara enkelaxlad (ej utväxling, kullager, snälltryck mm.)

§6 Alla former av hjälpmedel för att spänna armborstet är tillåtna.

§7 Pilar skall vara av trä med fenor av naturmaterial (trä, skinn eller fjädrar).

§8 Pilspetsar skall vara av ett utförande som inte orsakar mer slitage än nödvändigt på målen (man bör undvika skärande kanter m.m). Tävlingsarrangör får specificera vilka spetsar som skall tillåtas.

§9 Pilarna kan vara försedda med upp till tre fjädrar.

§10 För tavelskjutning skall FITA:s tioringade tavlor i storlekarna 25, 40, 60, 80 och 120 användas.

§11 Laddat armborst får bara riktas på ett sådant sätt att det inte uppstår fara för andra skyttar eller åskådare. Arrangör bör, innan start, meddela vilka säkerhetsföreskrifter som gäller vid tävlingen. Om en deltagare bryter mot dessa föreskrifter skall denna skytt, efter en varning, diskvalificeras.

Några av paragraferna vid tävling.

(saxat från SAU's hemsida)

Tja.. va nere i källaren o dammade av lådan med armborstet o blev lite nostalgisk..

Tror jag behåller det, tänkte mest att jag tyckte bågarna va så dyra bara för o typ pröva på en sommar..

Nån hundralappar för mitt armborst skulle kanske kunna ge ett bidrag till båge.

Ser iallafall ut såhär

post-348-1234623728_thumb.jpg

o har 125 lb båge som spänns med hävarm, går att TA i o spänna utan hävarm men det går ut över presitionen.

Saknas nån skruv till siktet... hade en period då jag försökte få dit ett aimpoint...

Några pilar behövs nog kortas vet dock inte riktigt hur man gör. Bågfil?

2 strängar finns men kan nog behövas köpa nån ny om det nu går att få tag på sånt längre..

Tja.. va nere i källaren o dammade av lådan med armborstet o blev lite nostalgisk..

Tror jag behåller det, tänkte mest att jag tyckte bågarna va så dyra bara för o typ pröva på en sommar..

Nån hundralappar för mitt armborst skulle kanske kunna ge ett bidrag till båge.

Ser iallafall ut såhär

post-348-1234623728_thumb.jpg

o har 125 lb båge som spänns med hävarm, går att TA i o spänna utan hävarm men det går ut över presitionen.

Saknas nån skruv till siktet... hade en period då jag försökte få dit ett aimpoint...

Några pilar behövs nog kortas vet dock inte riktigt hur man gör. Bågfil?

2 strängar finns men kan nog behövas köpa nån ny om det nu går att få tag på sånt längre..

Du kan alltid annonsera i Nya Åland eller Ålandstidningen on line, här på Åland är inte

armbort licens belagt.

Du kan alltid annonsera i Nya Åland eller Ålandstidningen on line, här på Åland är inte

armbort licens belagt.

Alltså, jag har ju licens men hur gör man då om man säljer till Åland där ingen licens behövs?

Tänkte mest att den ska ju bort ur mina papper då men hur funkar de praktiskt med länsman o sädär?

Guest Sickboy
Alltså, jag har ju licens men hur gör man då om man säljer till Åland där ingen licens behövs?

Tänkte mest att den ska ju bort ur mina papper då men hur funkar de praktiskt med länsman o sädär?

Bra fråga där!

Det bästa vore väl kanske att prata med din vapenhandläggare.

Borde ju gå att lösa på något sätt?

Tycker du borde höra av dig till någon klubb, så får dom uppskatta värdet på armborstet.

Samt kolla upp om intresset finns, om nu någon vill köpa det?

Skulle det inte vara lite halvskoj att ha kvar det?

Båge kan du ju köpa iaf? :P

Här kan du sälja den som om det vore ett paket spagetti, ingen bryr sig eller kräver något

hur du av reggar den i sverige har jag ingen aning om. Det är många svenskar som åkt hit och köpt Armborst

Där har du faktiskt fel min gode JS!

Ja, det hade jag tydligen. Jag har ju inte skjutit armborst sedan 1993. På den tiden fanns inte något annat skytte hos SAU än tavla. Den största dragvikten som var tillåten då var 100 lbs. Men det verkar som om de har fått till fler klasser.

Var över till Finland i somras och fingrade på armborstar och luftgevär kaliber 22 som alla var licensfria att köpa och inneha.

kaliber 22 luftisarna gjorde runt 280 m/sekund så det var inga strypta 10j grejor som här.

Undrar om man skulle importera ett armborst från finland?? kan vara kul att ha ett sådant att skjuta med ibland.

Tror inte det är något problem att få licens då jag tidigare haft två stycken.

Guest Sickboy
Ja, det hade jag tydligen. Jag har ju inte skjutit armborst sedan 1993. På den tiden fanns inte något annat skytte hos SAU än tavla. Den största dragvikten som var tillåten då var 100 lbs. Men det verkar som om de har fått till fler klasser.

Var över till Finland i somras och fingrade på armborstar och luftgevär kaliber 22 som alla var licensfria att köpa och inneha.

kaliber 22 luftisarna gjorde runt 280 m/sekund så det var inga strypta 10j grejor som här.

Undrar om man skulle importera ett armborst från finland?? kan vara kul att ha ett sådant att skjuta med ibland.

Tror inte det är något problem att få licens då jag tidigare haft två stycken.

Skulle då absolut inte tacka nej till ett modernt armborst.

Lite skoj är det allt att skjuta på tavla :D

Min styvfar hade ett en hands Barnett/trident tror det låg på ca 50 pound.

Morsan blev lagom glad när unge herr Pettersson (ca 12 år) sköt ett lod rakt igenom badrumsdörren. :lol:

Försökte först att spackla igen hålet, men det blev inte bra.

När min kära mor sedan undrade varför det satt en Samantha Fox plansch, så höll inte riktigt ursäkten: -"den passar ju så bra där!"

Var bara att erkänna efter ett visst diskuterande :lol: :lol:

Tur att det är preskiberat :D

Jag tror att om du upprättar ett försäljningsintyg där både du och köparen skriver under ska det nog inte vara några problem att polisen tar bort din licens men för att vara säker ring o prata med en handläggare hos polisen.

När du ska köpa båge kan du kontakta mig eller pelle.l så kan vi hänvisa dig till någon i SBJF i närheten av dig! Det kan ju finnas nån bättre begagnad båge som står o väntar på dig! :D Du håller väl till nånstans nere runt Växjö?

Jag tror att om du upprättar ett försäljningsintyg där både du och köparen skriver under ska det nog inte vara några problem att polisen tar bort din licens men för att vara säker ring o prata med en handläggare hos polisen.

När du ska köpa båge kan du kontakta mig eller pelle.l så kan vi hänvisa dig till någon i SBJF i närheten av dig! Det kan ju finnas nån bättre begagnad båge som står o väntar på dig! :D Du håller väl till nånstans nere runt Växjö?

Jepp!

6 mil från Växjö.

• 1 year later...
Jepp!

6 mil från Växjö.

Hejsan

Väcker liv i en gammal tråd.

Har du ännu kvar ditt armborst och vill sälja?

Jag är i så fall intresserad.

Det kanske finns någon annan annars som läser detta och har ett till salu.

Jo jag vet att det är licensbelagt.

Jag är en ny medlem i en Armborst klubb och skulle vilja ha ett eget och skjuta med

det blir liksom lite roligare då ;-)

Har sökt över hela internet utan att hitta något, har väl sökt på fel sätt.

mvh Tommy Andersson

Jepp!

Det står kvar o samlar dam..

Kan givetvis sälja för jag andvänder det inte. finns lite prylar till.

Pilar, hävstång o spänna med, 2 strängar, lite kul spetsar osv.

Tror bågen är på 125 lb har jag för mig.

Mäkret eller modellen är wildcat va jag kommer ihåg.

Är på semester så jag kan inte kolla nogranare förren i slutet på veckan.