Publicerat Februari 15, 200917 yr Hejsan! Läget är som så att på min ena mark har vi fått in en del vildsvin, som är nytt vilt på marken. Vi har fodrat och tjärat träd på ett skifte på vår mark och har besök var natt. Marken är tyvärr så uppdelad att det är långa skiften på kanske 100 m bredd men som är ett par kilometer långa där foderplatsen ligger. Dock är den totalt 460 hektar, men som sagt inte sammanhängande. Detta gör ju att det trots allt blir omöjligt att inte ha 200 m till jaktgräns där foderplatsen ligger nu. Får man fodra hur nära grannens mark som helst om man inte har för syfte att vaka där? För grannen hade haft synpunkter idag, inte att vi lockade in hans vilt, utan att vi lockade in vildsvin som han inte vill ha på sina marker. Vad säger lagen? Tacksam för hjälp...
Publicerat Februari 15, 200917 yr Hejsan!Läget är som så att på min ena mark har vi fått in en del vildsvin, som är nytt vilt på marken. Vi har fodrat och tjärat träd på ett skifte på vår mark och har besök var natt. Marken är tyvärr så uppdelad att det är långa skiften på kanske 100 m bredd men som är ett par kilometer långa där foderplatsen ligger. Dock är den totalt 460 hektar, men som sagt inte sammanhängande. Detta gör ju att det trots allt blir omöjligt att inte ha 200 m till jaktgräns där foderplatsen ligger nu. Får man fodra hur nära grannens mark som helst om man inte har för syfte att vaka där? För grannen hade haft synpunkter idag, inte att vi lockade in hans vilt, utan att vi lockade in vildsvin som han inte vill ha på sina marker. Vad säger lagen? Tacksam för hjälp... Hej läs i Jaktlagens 34 paragraf om olovligt lockande av vilt från annans mark. Eller kolla denna sida: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870259.htm Läs och begrunda. Hoppas att det är till någon hjälp. Lycka till med jakten
Publicerat Februari 15, 200917 yr Klurigt det där. Vi jagar på skapligt stora marker där både vår och flera av grannarnas är över 1000ha. Ändå står flera av deras åtlar mindre än 200 meter från vår gräns numera. Stigarna till åtlarna kommer alla från vår mark. Detta upplevs som lite provocerande av flera i mitt jaktlag men det är vinna-vinna som jag ser det. oftast står gisen på vårt ändå vilket är positivt för hundjakten. Grisarna finns i området även utan utfodring och den hjälper till att minska skador. Ingen missunnar den andre en gris eller två nuförtiden. I ditt fall är det ju tvärtom, grannarna vill inte ha svinen och då är det ju lite svårare, speciellt om det är just utfodringen som får dom att befinna sig i området. På sikt kommer det nog bli lättare, men du får försöka använda utfodringen som en ursäkt att du minskar stammen. Med bra dialog brukar det gå att lösa det mesta.
Publicerat Februari 15, 200917 yr Författare Tackar för svar! Nu var det så att farsan mötte två ur grannlaget (förövrigt bönder som inte jagar själva men väl ska vara med o bestämma hur dom andra jagar) och dom var väl minst sagt förbannade för att vi lockade hit grisarna. Farsan hade förklarat att vi trots allt fodrade nere i skogen och det förhoppningvis kan hålla dom ifrån åkrar, men grannarna hade krävt att vi skulle sluta fodra omedelbart Så därför vore det bra om man kunde få höra med er som har bra koll på hur det ligger till. Har för mig jag läst nånstans att du får fodra i princip 1 meter ifrån grannens om det är en foderplats. Och får man sen kanske åtla på ett sådant skifte? Är ju trots allt ett par km långt, men väldigt smalt tyvärr...
Publicerat Februari 15, 200917 yr Tackar för svar!Nu var det så att farsan mötte två ur grannlaget (förövrigt bönder som inte jagar själva men väl ska vara med o bestämma hur dom andra jagar) och dom var väl minst sagt förbannade för att vi lockade hit grisarna. Farsan hade förklarat att vi trots allt fodrade nere i skogen och det förhoppningvis kan hålla dom ifrån åkrar, men grannarna hade krävt att vi skulle sluta fodra omedelbart Så därför vore det bra om man kunde få höra med er som har bra koll på hur det ligger till. Har för mig jag läst nånstans att du får fodra i princip 1 meter ifrån grannens om det är en foderplats. Och får man sen kanske åtla på ett sådant skifte? Är ju trots allt ett par km långt, men väldigt smalt tyvärr... Vad jag också hört får du anlägga en foderplats så nära som du skriver. Du får också bygga ett torn och sätta bredvid.... Men där får du bara observera vilt ifrån och använda kamera eller kikare. Något provocerande, men du gör inget olagligt. 200 meters regeln är ingen regel utan bara en rekommendation, om du vill jaga därifrån också. Jag har åtlar som ligger mycket närmre än 200 meter från granngränser, men med tillåtelse av grannarna. Apropå bönderna som klagar, vet de inte mycket om grisarna. Ta gärna en dialog med dem och förklara hur det ligger till. Vissa bönder vill bara inte höra talas om grisar och det är inte säkert de ens vill diskutera saken med dig. Jag "känner" en sur skogsbonde som ser rött bara man nämner ordet vildsvin. Där hjälper inga diskutioner så jag skrev ihop ett brev till honom istället och förklarade vad som gällde angående grisarna. Jag vet att han har kopierat brevet och delat ut kopior till sitt eget jaktlag och även andra jaktgrannar. Ibland hjälper det!!!
Publicerat Februari 15, 200917 yr Man behöver ju inte använda sig av ordet åtla eller fodra. Utan använda sig utav ordet "viltvård" och det får man göra. Men sen att förklara vad tjäran har med viltvården att göra blir ju knepigare. (kanske för att öka grisarnas välbehag lite ) Nämn till dina grannar att du kan hjälpa dem om de får problem med svinen.
Publicerat Februari 15, 200917 yr Författare Någon som kan bekräfta det Frontier skrev om att man får fodra hur nära jaktgräns man vill? Vore bra att veta exakt hur det ligger till innan man tar diskussionen igen. Vi skulle försöka få till ett möte med jaktlagen runt omkring nu, för att diskutera igenom vårt nya jaktvilt. Dock är jaktgrannarna som klagade några tragiska personer som fortfarande bråkar för att någons farfars kusins farbrors morbrors svåger sköt en hare på fel sida stenmuren år 1832... Men men, får försöka prata igenom detta med dom, alla tjänar på om vi kan samarbeta...
Publicerat Februari 16, 200917 yr Författare Nå, någon som kan svara på hur det ligger till? Får man fodra hur nära någon annans mark man vill?