Publicerat Februari 15, 200917 yr Påringning inatt, jag jobbade men de kunde inte få tag på någon annan. Eller en på området svarade iofs men va allt annat än körbar... Sa jag skulle ringa upp, j-vla liv på danshak… Fick senare uppgifterna, 2 grisar påskörda förmodligen en i diket. Ordentlig smäll, ska va utmärkt med viltband 200 m från olyckan som skulle skett i anslutning till kommungränsen. Jag kunde inte komma ifrån o fick inte tag på någon annan heller. Slutade jobba vid 3.30 o va rejält sliten. Beslöt o sova några timmar innan jag åkte ut. åkte vid 7 snåret. Ångrar jag idag… Körde i alla fall dit o en bit innan så ser jag en rejäl sugga ligga snyggt på vägkanten intill en betesvall med högt gräs, vet inte va de heter, gräset alltså, men är vassliknande… förmodligen hatat av bönder för boskap brukar aldrig äta av det.. Parkerar o kollar suggan som tydligen dött där den låg. Glassplitter på vägen vittnar om var olyckan skett. Tar en lov o kollar spåren men ser inga direkta språngspår. Verkar som grisarna gått o letat ollon i diket. Är några hus intill o jag hör hur en pappa ropar till nån unge att de ska gå o titta på grisen. Samtidigt börjar mina hundar skälla grovt i bilen. Kollar på bilen o ser att de (hundarna) sitter o tittar ut mot betesvallen. Samtidigt ringer polisen igen o säger att det ligger en död stor gris i väggrenen o en kulting ligger o sprattlar på åkern precis innan. nån billist som kört förbi o sett det, en smitning trodde de. Ok jag är där nu svara jag, fast det är säkert nån km till kommungränsen så lite konfunderad var jag. Inget viltband har jag sett heller. Samtidigt så anländer pappan o dottern med en gammal labbe i koppel för o kolla på den döda grisen. Spanar ut över åkern o ser en svart klump 80 m ut. Tar ut bössan o säger till "publiken" att det ligger en gris till som lever där ute. Nu såg jag vart den gått av vägen också, tydliga hasspår längs med stenmuren o bakom stockahögar. Precis i kanten där jag parkerade bilen har den hasat fram o tryckt intill muren och krupit längre ut efter att jag lämnat bilen, jyckarna observerade den o skällde på synen, givet. Hoppade över taggtråden o muren, då försökte gyltan ta sig ännu längre bort. Såg ut som framvagnen funkade illa, hon såg ut som en hotrodd. Kanade på trynet. Den vore extremt lättställd för unghundar... Gick ifatt och rundade så jag kunde skjuta säkert mot skogen o satte en pärla i öronroten. Gick tillbaka med bössan o drog sen ut grisen till suggan. Pappan o dottern visste vem som jagade där så det va snabbt löst. Körde sen o letade efter viltbandet ända bort till kommungränsen o den byskyllt jag först fick som beskrivning men hittade inga mer olycksplatser o inget viltband. Lustigt egentligen för olyckan va ju 1 km fel enl beskrivningen. Men hur stor är chansen att där varit 2 olyckor inom 1 km där fyra grisar blivit påkörda samma natt/morgon. Varav den ena i så fall skulle va en smitning. Vet ju inte hur bilen såg ut men de hade i alla fall kunnat köra den från platsen trotts stendöd gissningsvis 120 kilos sugga o en gylta på kanske 70-80 kilo halvförlamad. Ångrar bittert att jag inte körde direkt inatt, gyltan har ju legat o plågats några timmar extra på de här viset. Tänkte mest i banor om att jag förmodligen inte skulle komma hem o få sova förrän framåt förmiddan om jag åkt ut direkt. Ska gå på o jobba vid 18 igen så.. men det är alltid lätt o va efterklok.. Gyltan där jag sköt henne. Paraden vid stockupplaget, tjejens ena fot syns i höger hörn. Suggan överst ligger där hon dog.. Syns inte riktigt hur stor hon va men hon va rejäl och säkerligen dräktig. Förmodligen och tyvärr gick det väl en 10-15 grisar i en smäll... Tror gyltan va dräktig oxå.
Publicerat Februari 15, 200917 yr Ibland är man sliten och tar ett beslut att kroppen behöver vila några timma innan man gör något som man kan förvänta sig ta ett antal timmar . Tråkigt i detta fall när grisen fick lida.
Publicerat Februari 15, 200917 yr Författare Ibland är man sliten och tar ett beslut att kroppen behöver vila några timma innan man gör något som man kan förvänta sig ta ett antal timmar . Tråkigt i detta fall när grisen fick lida. Jo så är det, man är inte mer än människa... Efterklokhet är ju en ganska exakt vetenskap..
Publicerat Februari 16, 200917 yr Visst är det lätt att vara efterklok och trist att grisen fick lida, men det kunde faktiskt inte du veta. Gyltan kunde ju varit död den med....och hade du verkligen sett den mitt i natten ändå?
Publicerat Februari 16, 200917 yr Jo så är det, man är inte mer än människa...Efterklokhet är ju en ganska exakt vetenskap.. Ja med facit i hand så är det ju alltid lätta beslut. Men fan vad gris ni verkar ha. Jag får nog försöka skaffa lite jakt i dina trakter.
Publicerat Februari 16, 200917 yr Författare Ja med facit i hand så är det ju alltid lätta beslut.Men fan vad gris ni verkar ha. Jag får nog försöka skaffa lite jakt i dina trakter. Fattar inget jag heller.. Klumpar ihop sig verka de som... o blir mer 2 o 2 lixom... dumt.. Nu har det varit i sydöstra hörnet av kommunen. Tror de ökar mer på det hållet. Ut mot Torsås till. Vi har äntligen fått lite gris på åtlarna oxå. Kanske vädret, kylan alltså, gör att de rör sig mer än vanligt?
Publicerat Februari 16, 200917 yr Fattar inget jag heller..Klumpar ihop sig verka de som... o blir mer 2 o 2 lixom... dumt.. Nu har det varit i sydöstra hörnet av kommunen. Tror de ökar mer på det hållet. Ut mot Torsås till. Vi har äntligen fått lite gris på åtlarna oxå. Kanske vädret, kylan alltså, gör att de rör sig mer än vanligt? Tycker nästan att vi fått uppfattningen att det är tvärt om. Att de rör sig mindre i kyla och bara håller sig i närheten av någon bra åtel.
Publicerat Februari 16, 200917 yr Författare Tycker nästan att vi fått uppfattningen att det är tvärt om. Att de rör sig mindre i kyla och bara håller sig i närheten av någon bra åtel. Som sagt har inte en j-vla aning egentligen.. Men en gemensam nämnare sista veckan är iallafall snö...
Publicerat Februari 16, 200917 yr Som sagt har inte en j-vla aning egentligen..Men en gemensam nämnare sista veckan är iallafall snö... Det är yngelperiod dom har antingen fått eller ska ha smått Fler munnar att mätta= större födosök. och sedan delar dom upp sig mer pga av det. skiljs från gamla flockar med med följd att en del avskilda undjur letar nya revir/matplatser. Obs (en teori ingen vetenskaplig sanning)
Publicerat Februari 16, 200917 yr Författare Det är yngelperiod dom har antingen fått eller ska ha småttFler munnar att mätta= större födosök. och sedan delar dom upp sig mer pga av det. skiljs från gamla flockar med med följd att en del avskilda undjur letar nya revir/matplatser. Obs (en teori ingen vetenskaplig sanning) Låter vettigt. Fast suggan har ju ungarna i boet första veckorna så hennes sök bör ju hålla sig kring boet kan jag tänka mig. Däremot så blir hennes årsgrisar lätt förvirrade gäng som drar omkring planlöst. För va jag fått lära mig så vill inte suggan ha årsgrisarna i närheten av nyfödda?