Publicerat Februari 15, 200917 yr Om en grythund har nosen rätt så ärrad av gamla fajter.. Vad säger dom då på utställningar? Får dom minus för att dom ser ut som dom gör då eller kringgår dom sådana blessyrer på grythundar?
Publicerat Februari 15, 200917 yr På grythundar vet jag inte, men de säger i alla fall inget om älghundar som är ärrade och har halva örontippen borta
Publicerat Februari 15, 200917 yr Författare På grythundar vet jag inte, men de säger i alla fall inget om älghundar som är ärrade och har halva örontippen borta Bra
Publicerat Februari 15, 200917 yr tror inte dom kan dömma ut en hund bara för att dom är skadade på nosen
Publicerat Februari 15, 200917 yr Författare Nej alltså man tycker ju det iallafall.. För annars skulle man ju aldrig kunna ställa ut en välanvänd grythund o få bra resultat.. Det som stör mig mest är dock att min hund som var en skönhet i ansiktet i morse knappast lär bli det igen..
Publicerat Februari 15, 200917 yr om du vill veta mera hur det blir, så hör med samme då hans tyskar används till både gryt- ovan jord och utställning
Publicerat Februari 15, 200917 yr Ved et tilfelle i Norge, så jeg en Jämthund bli sendt ut uten premie fordi den manglet et øye. Øyet hadde forsvunnet etter kontakt med gaupe (lodjur på svensk?). Det må vel sies at det var dommeren som var grinete i dette tilfellet, for hunden var godt premiert fra tidligere utstillinger uten øye...
Publicerat Februari 15, 200917 yr Min parson tik Radagast Siril som vi nu skjutit över 70 rävar för hon fick cert och 1a pris på utställning trots att hon är rätt ärrad efter alla rävar. Men ställer man ut en JCH i jaktklassen så bör ju domaren veta vad det är för något som ska bedömas...
Publicerat Februari 15, 200917 yr Författare Min parson tik Radagast Siril som vi nu skjutit över 70 rävar för hon fick cert och 1a pris på utställning trots att hon är rätt ärrad efter alla rävar. Men ställer man ut en JCH i jaktklassen så bör ju domaren veta vad det är för något som ska bedömas... Låter lovande
Publicerat Februari 15, 200917 yr Om du ska ställa ut din tysk så kolla vad det är för domare, på skk´s utställningar så kan det va gamla tanter från israel och dom ger jag inte mycket för, inte med tanke på ngr är utan mer en korrekt bedömning av hunden.
Publicerat Februari 15, 200917 yr i gamla engelska borderterrierböcker tror jag rent att det stod att det skulle anses som meriterande om de hade blessyrer : ) /Micke
Publicerat Februari 16, 200917 yr Inga större problem ska det vara....vad som däremot kan vara bra är att ta ett tandintyg då hunden är fulltandad vid ett års ålder då kan man sen visa upp detta på utställningen (lämna in kopia till ringsekreteraren) så då brukare det inte vara några problem fastän den ärrade hunden tappat tänder. Enligt reglerna ska det vara intyg på de tappade tänderna också men det kan man fixa när jaktsäsongen är slut ....
Publicerat Februari 16, 200917 yr Författare Inga större problem ska det vara....vad som däremot kan vara bra är att ta ett tandintyg då hunden är fulltandad vid ett års ålder då kan man sen visa upp detta på utställningen (lämna in kopia till ringsekreteraren) så då brukare det inte vara några problem fastän den ärrade hunden tappat tänder.Enligt reglerna ska det vara intyg på de tappade tänderna också men det kan man fixa när jaktsäsongen är slut .... Aaa där sa du nåt! tackar för tipset! Min Lill-Hitler kommer att bli ett riktigt scarface ser det ut som Nu är hon slätrakad i ansiktet och då ser man ca 20-25-30 stans-sår.. Man ser precis var räven huggit. Otäckt.. Den fan har siktat på ögonen! Hoppas hon lärt sig något till nästa gång..
Publicerat Februari 16, 200917 yr Ställde våran tyska i malmö nu i januari och det var ingen av de domarna som sa något, trots både gamla och nya ärr. Sen är det ju som sagt var en tysk du har så då hör det ju till med lite ärr. Hoppas din lilla dam läker ihop fint.
Publicerat Februari 16, 200917 yr Författare lite OT, men är det vanligt att tyskarna är sådär skarpa att dom går pang på direkt? Lär dom sig någonsin sen eller fortsätter dom attackera och bogsera? Skulle vara kul att veta hur rasen man äger fungerar lite.. Ju mer tiden går så märker jag hur lite jag vet om hennes funktioner egentligen..