Publicerat Februari 15, 200917 yr Har en jack russel terrier. Ikallning kan hon, men när hon håller på med något och jag är på avstånd lyssnar hon inte. Hur har ni tränat era grythundar att komma till er oavsätt vad den håller på med? Jag har tränat in grundlydnaden med den "nya" inlärningsmetoden. Det har funkat bra. Känns inte riktigt som den "gammla" biter på henne så bra. Hon blir mest bara osäker på sig själv. Tacksam för alla tips och förslag
Publicerat Februari 15, 200917 yr Samma problem här.. Driver min rådjur så kommer hon inte.. Lydig annars dock.. till vardags så att säga.. Har en tjt för övrigt.. Idag var hennes första skarpa grytbesök. och jag blev förvånad som fan när hon kom 2 ggr på inkallning.... Trodde aldrig hon skulle komma, men hon kom direkt. Jag tror mycket på det där att man ska släppa tillbaka hunden till det roliga efter att den kommit på inkallningen.
Publicerat Februari 15, 200917 yr Unghunden (Tollare) vi har kommer oavsett vad som händer. Uppfödaren använde visselpipa varje gång valparna skulle få mat. Vi fortsatte med detta vi varje måltid. Så till skillnad från vår äldre Tollare som kan vara lite selektiv i sitt lyssnade, kan man med en liten vissling (även utan pipa) få henne att komma direkt. Det ska börjas i tid och var konsekvent.
Publicerat Februari 15, 200917 yr Har en jack russel terrier.Ikallning kan hon, men när hon håller på med något och jag är på avstånd lyssnar hon inte. Hur har ni tränat era grythundar att komma till er oavsätt vad den håller på med? Jag har tränat in grundlydnaden med den "nya" inlärningsmetoden. Det har funkat bra. Känns inte riktigt som den "gammla" biter på henne så bra. Hon blir mest bara osäker på sig själv. Tacksam för alla tips och förslag Hum nya och gammla inlärningsmetoder vad menar du med det? Hur kallar ni in era hundar så att räven inte hör att ni är där: blir väl mer svårsprängd då.
Publicerat Februari 15, 200917 yr Det bästa är en hund som bryter och kommer upp och söker kontakt med husse/matte. Gör dom inte det så kan man träna inkallning med gester annars är det bara att vissla lr ropa och röja sej Jag tror att lyckas med inkallningen så måste det vara roligare lr godare att komma till huss/matte när dom ropar än det som hunden håller på med. Sen skulle jag nog vilja säga att kommer hunden när inget roligt nalkas men när det roliga finnes så kommer hunden inte så ha rman ingen fungerande inkallning Jag skulle börja om från början och ta med mej det godaste hunden vet, mina älskar ölkorv och torkad fisk, sista är att föredra då dom får gaser av korven Sen skulle jag inte kalla in hunden då det är uppenbar risk att misslyckas utan kalla in hunden då hon redan är på väg tillbaka självmant å belöna, sen öka svårigheten väldigt lite åt gången med störande saker runt omkring och misslyckas det så går man tillbaka ett steg. Så gör jag iaf och det funkar, men hundar är individer så anpassa träningen efter hunden oxå..
Publicerat Februari 16, 200917 yr Hum nya och gammla inlärningsmetoder vad menar du med det? Hur kallar ni in era hundar så att räven inte hör att ni är där: blir väl mer svårsprängd då. Gammla är mer att säga ifrån när hunden gör något fel. Nya är mer inriktad på att berömma när hunden gör rätt. Väldigt intressant tycker jag personligen! Jag har kört med klicker, om du hört talas om det? Mycket effektivt. Många, speciellt jägare faktiskt, tycker att det låter fånigt. Men om man provar på det och ser hur effektivt det är så blir man faktiskt såld. (enligt mig) Vissa hundar kan bli stressade av det, men de är ju som sagt från individ till individ när det gäller allt! Har inte hunnit börja jaga med min hund än då hon bara är 9månader.
Publicerat Februari 16, 200917 yr En sak jag tycker om klickern är att man borde fan gå en kurs för att begripa sig på hur man ska göra med den..
Publicerat Februari 16, 200917 yr Jo, jag har ju gjort det valpkusren var med klicker. Men det är häftigt!
Publicerat Februari 16, 200917 yr Ett tips är att använda långlina på hunden när ni är ute, för att undvika att misslyckas när du kallar in henne. Att dra efter vilt eller springa fram till folk, hundar mm är självförstärkande oftast. När jag tränar inkallning så använder jag mig av den bästa belöningen jag kan hitta på & det kan skilja sig en hel del mellan olika hundar & även beroende på situation. Det kan vara allt ifrån godis & bollar till rävsvansar & rådjursskank (för att nämna några), allt beroende på individen, vad just den anser vara en belöning värd att jobba/lyda för. Utkallning ur gryt brukar jag träna i provgrytet, bl a i alla fall, & där belönar jag nästintill alltid med ett nytt släpp, alltså att hunden får springa in i grytet igen & det tycker jag har fungerat riktigt bra på mina hundar i alla fall.
Publicerat Februari 16, 200917 yr Sen skulle jag inte kalla in hunden då det är uppenbar risk att misslyckas utan kalla in hunden då hon redan är på väg tillbaka självmant å belöna, sen öka svårigheten väldigt lite åt gången med störande saker runt omkring och misslyckas det så går man tillbaka ett steg Precis...kalla aldrig in din hund när du vet att den ändå inte kommer att komma till dig. Undvik att låta den misslyckas. En sak jag tycker om klickern är att man borde fan gå en kurs för att begripa sig på hur man ska göra med den.. Klicker är en riktigt bra grej...kan rekommendera att gå en kurs i användandet. Som sagt...alla hundar är individer och olika träningsmetoder fungerar olika på olika hundar. Prova dig fram vad som fungerar för just din hund. Men kontentan av det hela är att hunden måste tjäna på att komma till dig. När den kommer ska ni ha kul...det ska komma belöning och helst olika belöningar. Ena gången kanske ni busar, nästa gång får den en köttbulle, gången därefter nåt annat gott osv. Bygg på ledarskapet för din hund. Jag kan rekommendera boken "Kontraktskontraket" som jag hade nytta av när jag tog över min hanhund. Han var totalt egensinnig och brydde sig inte om nån, kom bara när han kände för det osv... Har du hunden lös och den tappar bort dig så göm dig....på så vis lär den sig förhoppningsvis att regelbundet hålla lite koll på vart du är. En annan variant är jaktinkallning...be någon hålla hunden och spring ifrån den medans du kallar in den. Fungerar även om hunden är på lite avstånd och du kallar in den..förutsatt att den tittar åt ditt håll. Det finns nog lika många sätt att träna inkallning som det finns människor och hundar. Prova dig fram helt enkelt.
Publicerat Februari 17, 200917 yr Hej Mickan! Jag tycker det verkar som om hunden inte vet vad inkallningskommandot betyder, eftersom den belönar sig själv med något roligare när den är en bit bort från dig. Som du säger fungerar "den nya metoden" bra vid inlärning, eftersom det egentligen är den enda metoden. Däremot tror jag att man får problem när man ska "befästa" lydnaden, då krävs det att man kan bryta "oönskade" beteenden. Sedan måste man självklart ge hunden ett alternativ till ett "önskat" positivt beteende. Som exempel kan vi ta grythunden som ligger och skäller på räven, detta är den största belöning hunden kan få. Hur ska då klickern eller korvbiten kunna överträffa räven? Enligt mej måste lydnaden vara ovillkorlig i dessa situationer och då kanske man måste vara fysisk med hunden ibland.Något som är extremt viktigt är att man korrigerar i hunden vid exakt rätt ögonblick, för annars är det lätt att man får en osäker hund.
Publicerat Februari 17, 200917 yr All lydnad bygger egentligen på om hunden ser dig som sin flockledare. De flesta hundägare är inte sina hundars flockledare.
Publicerat Februari 17, 200917 yr All lydnad bygger egentligen på om hunden ser dig som sin flockledare. De flesta hundägare är inte sina hundars flockledare. Precis, folk tror tyvärr att dessa "nya metoder" är saliggörande. Hundarna förstår bara sitt eget språk och vi har nog lättare för att anpassa oss än tvärtom.
Publicerat Februari 26, 200917 yr För att återknyta till vad jag har skrivit tidigare i denna tråd så rekommenderar jag er att gå in på -birddog.nu-. Gå in på forumet och läs en tråd som heter- uppfostran dressyr. Om ni inte orkar läsa hela tråden så kan ni börja läsa vid den 6 feb. Om jag inte får rekommendera andra forum så kan någon "Mod" ta bort innlägget, tyckte bara att tråden var intressant.
Publicerat Februari 26, 200917 yr Jag har en TJT tik som jag lätt kan kalla av ett drev eller stånd, men fan det går inte att få upp henne ur ett gryt, det är bara och sitta och vänta upp till fem timmar, suck och dubbel suck.
Publicerat Februari 27, 200917 yr jag har lagt ner min jaktliga tid på inkallning vilket jag iaf tycker är det viktigaste hos en jakthund, och specilet en grythund,funkar inte det funkar det dåligt jaga grävling iaf,räven ska juh komma ut inte hunden i första hand men iaf har jag tränat till att börja med skinn,låta hunden kampa och så den är så blockad med vad den gör då jag sedan får den att bryta mot fällfångat,tränat så i olika lägen och tycker det var rätt enkelt och har aldrig behövt vänta specielt länge innan hunden kommer upp om man behövt vänta alls,men provgryten är enda som är bra att kalla ut hunden tycker jag... sen gäller det göra på sitt sätt och när man lyssnat på tips,samla tips och gör det som verkar funka bäst och verkligen ger resultat