Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skadat vilt utanför jakttid, vad får man göra?

Featured Replies

Publicerat

Nu får jag väl skit för att jag har någon form av jaktabstinens och kan uppfattas som triggerhappy men jag vill ställa denna fråga ändå. :lol::P

Vad får man göra med skadat vilt utanför den tiden då man få skjuta viltet i fråga?

Säg att jag ser ett skadat rådjur eller hjort vid mitt torp, där jag har jakträtt, får/ska jag skjuta det då eller vad ska/får man göra?

Vad säger juridiken och jaktlagsstiftningen?

Publicerat

40a§ jaktförordningen säger följande som tolf noterat:

Anträffas frilevande vilt så skadat eller i sådan belägenhet att det av djurskyddsskäl snarast bör avlivas, får djuret avlivas även om det är fredat eller om avlivningen sker på annans mark.

Man har alltså en rätt men ingen skyldighet att avliva ett djur. Väljer man att göra det så måste man i efterhand kunna motivera varför man gjorde det. Skulle det visa sig att det inte var motiverat, efter att en veterinär gjort en obduktion av djuret, så kan man alltså bli åtalad för jaktbrott. När det gäller vissa djur som kalls statens vilt, tex älg utanför jakttid, varg m.m, så har man därefter en anmälningsskyldighet till polisen.

Publicerat
  • Författare
40a§ jaktförordningen säger följande:

Anträffas frilevande vilt så skadat eller i sådan belägenhet att det av djurskyddsskäl snarast bör avlivas, får djuret avlivas även om det är fredat eller om avlivningen sker på annans mark.

Man har alltså en rätt men ingen skyldighet att avliva ett djur. Väljer man att göra det så måste man i efterhand kunna motivera varför man gjorde det. Skulle det visa sig att det inte var motiverat, efter att en veterinär gjort en obduktion av djuret, så kan man alltså bli åtalad för jaktbrott. När det gäller vissa djur som kalls statens vilt, tex älg utanför jakttid, varg m.m, så har man därefter en anmälningsskyldighet till polisen.

Tack för svaret. :lol:

Publicerat
  • Författare

Om jag nu skjuter ett av mig uppfattat skadat vilt, vem kontaktar jag?

Är det Länsstyrelsen eller Polisen?

Vad gör de sedan med viltet?

Vem betalar den eventuella vetrinärbesiktningen?

Publicerat

Trådlåsningar får moderatorerna sköta men jag kan ge dig ett svar från verkligheten. Generellt så brukar polisen i dessa fall lita på anmälaren eller åka ut själva om det finns en intresserad polis i tjänst i närheten. Man anmäler alltså till polisen. I de fall polisen bedömer att en veterinär måste ut så skickas en på polisens bekostnad. Råder det inga tveksamheter om att det var rätt handlat så står polisen kostnaderna men om du skjutit ett friskt djur så kan du alltid bli skyldig att ersätta "staten" för utläggen. Jag har dock aldrig hört att något sådant inträffat... Däremot har jag varit med om tiotals fall då polisen litat på anmälaren... Ibland används också jaktvårdskonsulenterna som sakkunniga.

Publicerat

Vad för vilt skjuter du och när på året?

Publicerat

Ska väl inte kapa Orjants tråd men tycker detta är intressant ,skapar här några exempel jag hittat på :

Ex 1:

På väg hem i bilen från skjutbanan i Juni månad får jag syn på en älg en bit ut på en vall som sakta går framåt med det ena bakbenet hängandes bakom sig. Ingen aning om vems marken är.

Stannar bilen in till vägkanten tar fram bössan från baksätet och vevar ned fönstret, laddar bössan med ”helmantel” och får död på älgen efter ett par skott.

Gjorde jag rätt ?

Gjorde jag fel ?

Vad gör jag sen ?

Ex 2:

Lika ovan men det är Ko och kalv. Kon är skadad och henne skjuter jag.

Hur göra med Kalven ?

Ex 3:

Hunden tar upp under Älgjakten i oktober, blir ståndskall direkt. Närmar mig och får sedan syn på hunden som skäller på ett lodjur som står tryckt mot en rotvälta. Ser efter en stund att lodjurets ena framben blöder och hänger löst. Bestämmer mig för att skjuta Lodjuret och gör så.

Gjorde jag rätt ?

Gjorde jag fel ?

Vad gör jag sen ?

/ ekebo

Publicerat
Ska väl inte kapa Orjants tråd men tycker detta är intressant ,skapar här några exempel jag hittat på :

Ex 1:

På väg hem i bilen från skjutbanan i Juni månad får jag syn på en älg en bit ut på en vall som sakta går framåt med det ena bakbenet hängandes bakom sig. Ingen aning om vems marken är.

Stannar bilen in till vägkanten tar fram bössan från baksätet och vevar ned fönstret, laddar bössan med ”helmantel” och får död på älgen efter ett par skott.

Gjorde jag rätt ?

Gjorde jag fel ?

Vad gör jag sen ?

Ex 2:

Lika ovan men det är Ko och kalv. Kon är skadad och henne skjuter jag.

Hur göra med Kalven ?

Ex 3:

Hunden tar upp under Älgjakten i oktober, blir ståndskall direkt. Närmar mig och får sedan syn på hunden som skäller på ett lodjur som står tryckt mot en rotvälta. Ser efter en stund att lodjurets ena framben blöder och hänger löst. Bestämmer mig för att skjuta Lodjuret och gör så.

Gjorde jag rätt ?

Gjorde jag fel ?

Vad gör jag sen ?

/ ekebo

Om man observerar ett misstänkt sjukt eller skadat vilt kan man kontakta Enhet för patologi och viltsjukdomar vid SVA (018-674000). Där kan man tala med experter på området, diskutera det aktuella fallet och få råd. Därefter kan man ringa polisen och uppge det aktuella fallet, samt att man varit i kontakt med SVA. Eftersom det i jaktlagen är tillåtet att avliva sjukt eller skadat vilt när som helst, så har man ju lagen i ryggen. Dock ligger bevisbördan på en själv om det skulle uppstå tveksamheter. Här kan SVA assistera genom att vi till exempel obduktion eller annan undersökning titta på det avlivade djuret och göra en bedömning att det verkligen var sjukt eller skadat. En liknande undersökning kan även en distriktsveterinär göra och skriva ett utlåtande ur djurskyddssynpunkt. Jägare har generellt en god bild av när ett djur är skadat eller sjukt, och man kan ibland skjuta först och ringa sedan. Om man är säker på sin sak, dvs.

/jonas

Publicerat

Öppnat upp och kört ihop två trådar, redigerat en del samt raderat en del.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Jag tycker att detta är jäkligt rörigt när trådar låses och öppnas lite hur som helst. Hur ska vi medlemmar har koll på vad som är skrivet eller inte är skrivet när det godtyckligt tas bort inlägg?

Märkligt beteende. <_<

Som svar på Mr Fiberclass fråga är min fråga rent hypotetisk då jag känner att jag inte riktigt har koll på vad som gäller för skadat vilt utanför giltig jakttid och har ställt frågan i denna tråd samt en ny tråd då denna första tråden, den nu öppnade och redigerade, plötsligen låstes och nu har öppnas. :huh: Det verkar vara rörigt med öppnande och låsandet av trådar för vissa. :wacko::wacko:

Jag åker ganska mycket till min mark Sörmland och jag märker att trafiken ökar markant på vägen som gränsar till min egen mark och jag undrade vad som gäller ifall att jag ser ett uppenbart skadat vilt, utanför jaktsäsongen.

Ekebos tre exempel är bra frågor för att jag ska få svar på mina frågor. ;)

Publicerat

Men sen det där som kallas verkligheten..

ex. Du har en skadad älg framför dig som färdas ifrån dig(troligen va?)..

Ska man då först ringa SVA(eller vad det hette?), och sen polisen för att fråga om råd, så är ju älgen borta sen..

Låt säga då att man har gjort bedömningen att man måste skjuta omedelbart för att inte djuret ska gå ifrån en och sen bli svåravfångat. Man skjuter. Anmäler händelsen till polisen. Djuret veterinärbesiktas och veterinären konstaterar att det bara var en allvarligare "stukning" av ena klöven.

Mao, det skulle ha självläkt efter ett par veckor max.

Eller ett scenario såsom att veterinären inte hittar någon synlig skada trots undersökning, och man själv är tvärsäker på att djuret hade t.ex kraftig hälta...

Blir man då dömd för jaktbrott fast man avlivat djuret i god tro?

Vågar man avliva djuret som haltar kraftigt?

Jag använda älg som exempeldjur eftersom att det är lite "känsligare område" än t.ex "ett rådjur hit o dit".

Jag skulle inte våga skjuta på en skadad älg tror jag, om man inte har säkra regler i ryggen som understöd.

Men att först ringa o fråga om lov, är ju sällan praktiskt möjligt om det handlar om ett trebent eller synbart halt djur.

Mvh C-A

Intressant tråd btw.

Publicerat

Som svar på alla frågor ovan så gäller alltjämt mitt svar överst från juristens synvinkel. Mkt bra komplement från veterinären dock!

Publicerat

Denna fråga ær rætt vanlig och den ær mycket svår før oss att ge råd i. Vi kan omøjligt veta frågestællarens kompetens att bedømma vilts skador och då ær det svårt att ge råd. Lagen ær dock solklar, ær viltet allvarligt skadat får du døda det med en læmplig metod. Man ska dock alltid veta att man sitter dær med bevisbørdan i knæt efteråt. Man måste också tænka på saker som skottlossningstillstånd i detaljplanlagt område mm.

Generellt så ær en jægare mycket væl skickad att bedømma eventuellt skadade vilt så jag har som tidigare sagts aldrig varit med om fall dær man handlat och sedan stællts till svar før det och dømts. Handlar man i god tro och ær sæker på att viltet ær skadat, som jag bedømer att man kan gøra i de fall då t ex ben ær brutna, viltet bløder ymnigt mm så ska man givetvis agera. Jag har sjælv varit med om att vilt fått ligga i timmar længs vægar och vid andra tillfællen før att ingen vågat ta beslutet att det ær skadat (hænder ofta då det handlar om stora rovdjur) vilket gør mig illamående. Lagen gør ingen skillnad på vilt och en varg som inte reser sig och springer om man står och tittar på den på 10 meters håll ær så skadad att den bør avlivas pronto... Det hænder också emellanåt att eftersøksjægare avlivar fel djur vid t ex ett ståndskall dær løshunden bytt ælg på vægen. Hær kan det bli riktigt snaskigt då man kanske ær på fel mark, med fel vapen vid fel tid med en hund som inte får vara løs. Men vi kan inte stælla orimliga krav på en verksamhet som eftersøker 40 000 vilt om året, det får gå fel ibland. Vilket alltid polisen hittills haft kusligt god førståelse før.

Vad man ska vara førsiktig med ær dock att avliva ungar (kalvar) efter skadade mødrar (kor). Formellt ska hær polisen ta beslutet om kalven ær oskadad. Jag har dock varit med om vid en handfull tillfællen att kalven avlivats først av okunniga men vælmenande jægare och plisen har i samtliga fall tackat før hjælpen. Ytterst så ska man vara medveten om vad lagen sæger men polisen ær inte mer æn mænniskor och ett avslutat lidande kan ibland vara vært en risk. Det ær min åsikt i frågan. Men som sagt, det ær svårt att sæga "så hær gør du" nær man inget vet om din kompetens att bedøma skadat vilt. Sjælv brukar jag alltid inhæmta tillstånd att skjuta eventuella kalvar då jag åker på ett eftersøk sommartid før att slippa springa och ringa under ståndskallet. Polisen har alltid antecknat och varit tillmøtesgående.

(Konstig text eftersom jag ær på vilt&trafik konferens i Oslo).

Publicerat
  • Författare

Tack igen för bra svar. :P:wacko:

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.