Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bygga 6,5x47 lapua el 6,5 grendel ?

Featured Replies

Publicerat

hej

jag har planer på att bygga en studsare och undrar om någon har erfarenhet av 6,5 lapua el 6,5 grendel.

jag kommer att använda en av mina Schultz o Larsen m68dl o göra ett pipset till den.

vilken är enklast att ladda o få tag på tomhylsor ?

går det att använda en pipa från 6,5x55 ?

vilken räffelstigning ska man välja ?

mm mm

tacksam för tips mm.

mvh Ulf

Publicerat

Beror på vad du ska ha för prestanda, skulle jag säga. Bägge kalibrar = förstklassiga hylsor från Lapua.

6,5x47 är antagligen att föredra iom samma stötbotten som 308 Win. Stigning får du välja utgående från önskad kula/kulvikt.

Jag har en 6,5x47 i min långhållsbössa med 1-9" stigning för Scenar 123 och även 130 grains kulor. För egen del är Grendel inget alternativ pga prestandaskillnaden. Dock har jag skissat lite på ett småviltsbösseprojekt baserat på just Grendel då det är en enormt mysig och gullig liten hylsa :huh:

Publicerat
  • Författare
Beror på vad du ska ha för prestanda, skulle jag säga. Bägge kalibrar = förstklassiga hylsor från Lapua.

6,5x47 är antagligen att föredra iom samma stötbotten som 308 Win. Stigning får du välja utgående från önskad kula/kulvikt.

Jag har en 6,5x47 i min långhållsbössa med 1-9" stigning för Scenar 123 och även 130 grains kulor. För egen del är Grendel inget alternativ pga prestandaskillnaden. Dock har jag skissat lite på ett småviltsbösseprojekt baserat på just Grendel då det är en enormt mysig och gullig liten hylsa :huh:

Jag har en 6,5 o en 9,3x62 tror du att jag kan använda slutstycket från 9.3'an ?

(Har även en 308 NM som ev går att anv. till 30-30)

Publicerat

9,3;an har tillräckligt lika bottenmått men å andra sidan du har då en lång låda men en kort patron i, dvs det glappar lite,

är du av åsikten att du skiter i det så är det bara att köra på.

Fördelen med en 6,5x47L är att den passar fint i en kort låda för 308 Win och där man då kan sätta ut kulorna långt i magasinsboxar och liknande.

Nog om detta.

Var och en gör efter eget huvud.

/C

Publicerat
  • Författare
9,3;an har tillräckligt lika bottenmått men å andra sidan du har då en lång låda men en kort patron i, dvs det glappar lite,

är du av åsikten att du skiter i det så är det bara att köra på.

Fördelen med en 6,5x47L är att den passar fint i en kort låda för 308 Win och där man då kan sätta ut kulorna långt i magasinsboxar och liknande.

Nog om detta.

Var och en gör efter eget huvud.

/C

ja,att det är en lång låda gör mej inget,ska bara ha den för lite prickskytte för skojs skull.

(ska även försöka göra det mesta själv,)

därför undrar jag om man kan testa med en pipa från 6,5x55 till att börja med.

slutstycket som jag har i min 6,5 x 55 har ung samma mått som 9,3'an,så det

borde gå att bygga på det också.

man måste ju ha visioner....

Publicerat

Ulf,

nu har jag ingen koll på hur pipinfästningen ser ut på en S&L bössa men det är tveksamt om du kan/vill/bör börja med en pipa kamrad för x55 hylsan,

man kommer att behöva sätta tillbaka pipan en rejäl bit för att skapa det nya patronläget,

vidare är jag inte helt säker på att en standardpipa i x55 har rätt stigning för att ge några bra resultat med de lättare kulor som en x47L avser att skjuta.

Slutligen jag respekterar viljan att prova och bygga enbart för projektets skull men det är rimligt att tänka sig att du skulle vara minst lika nöjd med en x55 som har en bra pipa.

Det är trots att som så att det är de tre B:na som avgör, Barrel, Bedding, Bullet om ett vapen kan skjuta väl eller inte.

/C

Publicerat
  • Författare
Ulf,

nu har jag ingen koll på hur pipinfästningen ser ut på en S&L bössa men det är tveksamt om du kan/vill/bör börja med en pipa kamrad för x55 hylsan,

man kommer att behöva sätta tillbaka pipan en rejäl bit för att skapa det nya patronläget,

vidare är jag inte helt säker på att en standardpipa i x55 har rätt stigning för att ge några bra resultat med de lättare kulor som en x47L avser att skjuta.

Slutligen jag respekterar viljan att prova och bygga enbart för projektets skull men det är rimligt att tänka sig att du skulle vara minst lika nöjd med en x55 som har en bra pipa.

Det är trots att som så att det är de tre B:na som avgör, Barrel, Bedding, Bullet om ett vapen kan skjuta väl eller inte.

/C

jo,jag håller med dej om det,min 6,5'a har matchpipa så den skjuter riktigt bra som den är

men det är ju lite kul att testa nåt nytt också.

så jag tänkte att jag skulle testa en bättre beg pipa med lite lättare kulor,då får jag lite erfarenhet

av att passa in alla detaljer mm.så kanske man köper en bättre pipa senare.

det blir ju inte så dyrt OM man kan göra det mesta själv.man får ta det som en utmaning.

mvh Ulf

Publicerat

har du så bra förutsättningar att du kan göra jobbet själv, tja då är det en annan sak, jag betalar

för mina vapenfix om det är stål som skall arbetas, det är då man blir lite mer eftertänksam.

/C

Publicerat
  • Författare
har du så bra förutsättningar att du kan göra jobbet själv, tja då är det en annan sak, jag betalar

för mina vapenfix om det är stål som skall arbetas, det är då man blir lite mer eftertänksam.

/C

ja.jag har ju ganska bra förutsättningar,jobbar som NC-op,

vi har 6st styrda svarvar o 4st styrda fräsmaskiner på jobbet

jag har provat att gänga en stång föratt se vad det är för gänga

i lådan,o det ser bra ut.(det var en underdimensionerad rörgänga)

riktigt kul är det i alla fall

Ulf

Publicerat

jag tycker det verkar lite vanskligt att göra jobbet själv, speciellt om man ska bygga för precision.

Publicerat
  • Författare
jag tycker det verkar lite vanskligt att göra jobbet själv, speciellt om man ska bygga för precision.

kan väl hända,men om det lyckas blir det desto roligare

vad tror ni att man kan misslyckas med,

ni får gärna ge några exempel så kanske jag kan undvika dom misstagen

ulf

Publicerat

Nä, men det borde funka rätt bra för 140-grainare.

Publicerat
Nä, men det borde funka rätt bra för 140-grainare.

Men 123:orna då och de andra lite lättare 6,5 mm kulorna är det fortfarande optimal stigning?

För 140:orna hade inte jag heller sett några bekymmer, förresten vad är det som du skickar iväg, Scenar eller SMK, något annat?

/C

Publicerat
Men 123:orna då och de andra lite lättare 6,5 mm kulorna är det fortfarande optimal stigning?

För 140:orna hade inte jag heller sett några bekymmer, förresten vad är det som du skickar iväg, Scenar eller SMK, något annat?

/C

Min 260 har 1:9 och jag skjuter 123:or i den, går Värre är om man har för tunga kulor som inte twisten klarar av att stabilisera. Det påstås att 1:9 inte ska stabilisera 140 gr men jag sköt 140 smk i min 6,5-06 utan bekymmer.

Publicerat

Du har rätt i att "vanlig" stigning på en 6,5x55 inte är optimal för Scenar 123:or eftersom den är tvär nog att stabilisera Oryx 156:or exempelvis.

Jag skjuter Scenar 123:or i 891 m/s. Läste Karis omfattande tråd på Robsoft om hans 500 UNL-bössa i 6,5x47 och blev övertygad om att välja en slappare stigning eftersom jag ändå mest var intresserad av just Scenar 123. 1-9" ska klara 140-grainare oxå, men det fixade inte Karis pipa tydligen. Jag har inte provat nåt tyngre än Norma 130 vilket funkar fint.

Publicerat

Glömde, Ulf, kör så det ryker men se till så att du inte bara kör på utan att ha koll på vad du gör. Har inte riktigt koll på ditt projekt men om jag kan så svarar jag gärna på ev spörsmål, om jag kan svaret dvs :P Har byggt ett par bössor tidigare.

Publicerat
  • Författare
Glömde, Ulf, kör så det ryker men se till så att du inte bara kör på utan att ha koll på vad du gör. Har inte riktigt koll på ditt projekt men om jag kan så svarar jag gärna på ev spörsmål, om jag kan svaret dvs :P Har byggt ett par bössor tidigare.

härligt o höra,

som du kanske förstår så tänker jag i första hand

försöka göra ett pipset till min Schultz,

jag har för många vapen så därför är pipset ett alternativ,

vilka svårigheter kommer jag att stöta på tror du,

ulf

Publicerat
h

vilka svårigheter kommer jag att stöta på tror du,

ulf

Massor :P Hur ser inpassningen ut på en dylik? Går det att kopiera infästningen? Eller är det vanlig gänga?

Publicerat
  • Författare
Massor :P Hur ser inpassningen ut på en dylik? Går det att kopiera infästningen? Eller är det vanlig gänga?

det är en underdim.rörgänga o låsklackarna sitter ju bak

så där tjänar jag nog en hel del

är det nån som vet vem som har en brotsch för 6,5 x 47 Lapua o som kan

hjälpa till med den delen ??

ulf

Publicerat
är det nån som vet vem som har en brotsch för 6,5 x 47 Lapua o som kan

hjälpa till med den delen ??

Stefan Karlsson brotschade min pipa, men om han har tid är en annan fråga.

Publicerat
  • Författare
Stefan Karlsson brotschade min pipa, men om han har tid är en annan fråga.

tack för tipset,

ulf

Publicerat

Handlar mina grejer från PTG www.pacifictoolandgauge.com Där kan du köpa brotsch, tolkar och lite annat smått o gott.

Publicerat
  • Författare
Handlar mina grejer från PTG www.pacifictoolandgauge.com Där kan du köpa brotsch, tolkar och lite annat smått o gott.

ska kolla lite där,tack

ulf

Publicerat

underdim.rörgänga :wacko: vad är det för mått på gängan? Alla tillverkare har ju sina egna knepiga gängor men dom brukar utgå från tumgängor.

Publicerat
  • Författare
underdim.rörgänga :wub: vad är det för mått på gängan? Alla tillverkare har ju sina egna knepiga gängor men dom brukar utgå från tumgängor.

ung.1" med stign.14gängor/tum

körde den i styrd svarv men fick kompensera ner lite!!!!