Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fodra och åtla nära jaktgrannar

Featured Replies

Publicerat

Frågade i en annan tråd om hur nära man enligt lagen egentligen får fodra respektive åtla någon annans mark men fick inget direkt svar, men någon här måste väl veta hur det ligger till?

Åtla rekommenderas väl 200m, även om det inte är något krav, eller?

Men fodra då, finns det någon som helst gräns?

Tacksam för svar,

Mvh Rasmus

Publicerat

Egentligen ska nog Ola svara på detta men jag gör ett litet försök ändå då detta är en av de allra vanligaste frågorna vi får.

Nej, det finns ingen som helst metergräns eller annan avståndsbegränsning för hur nära gräns du får åtla eller utfodra. Lagen skiljer dessutom inte, vad jag vet, på just åtling och utfodring.

§34 Jaktlagen slår fast att det bl a genom utfodring är förbjudet att locka vilt från annans jaktområde. Som du förstår är själva tillämpningen av denna paragraf inte helt enkel. Om vi betänker hur stort hemområde en älg, björn eller ett vildsvin har så blir det minst sagt svårt att bevisa att man just lockat ett djur från en mark till en annan. Vidare blir stora delar av viltvården och den "accepterade" utfodringen lite knölig. Därför är det mig veterligen också extremt ovanligt, om det ens inträffat, att någon fällts för "otillbörligt" lockande.

Jägareförbundet har föreslagit att man inte ska få åtla eller utfodra närmare markgräns än 200 meter utan grannens medgivande. Detta förslag har dock mött stort motstånd från diverse håll.

Publicerat
  • Författare

Tackar för svar Linkis!

Problemet var som så att på en av mina marker har vi fått in vildsvin, och fodrat dom nu ett tag o dom besöker foderplatsen var natt. Marker är totalt sett på 460 hektar, men tyvärr väldigt uppdelad. Och där vi fodrar är det avlånga skiften på 100m x 2 km, vilket gör det omöjligt att ha 200 m till gräns i alla riktningar.

Och nu fick vi klagomål från ett par grannar som inte jagar, men väl är markägare och problemet var att dom absolut inte ville ha vildsvin på markerna och vi hade nu lockat in dom...

Vi ska samlas nu några jaktlag inom snar framtid o prata igenom för att försöka få till ett samarbete över gränserna vad det gäller vildsvinsförvaltningen, men ville ha uppgifter på hur det låg till innan man uttalar sig om vår foderplats ligger för nära gräns eller inte.

Mvh Rasmus

Publicerat
Tackar för svar Linkis!

Problemet var som så att på en av mina marker har vi fått in vildsvin, och fodrat dom nu ett tag o dom besöker foderplatsen var natt. Marker är totalt sett på 460 hektar, men tyvärr väldigt uppdelad. Och där vi fodrar är det avlånga skiften på 100m x 2 km, vilket gör det omöjligt att ha 200 m till gräns i alla riktningar.

Och nu fick vi klagomål från ett par grannar som inte jagar, men väl är markägare och problemet var att dom absolut inte ville ha vildsvin på markerna och vi hade nu lockat in dom...

Vi ska samlas nu några jaktlag inom snar framtid o prata igenom för att försöka få till ett samarbete över gränserna vad det gäller vildsvinsförvaltningen, men ville ha uppgifter på hur det låg till innan man uttalar sig om vår foderplats ligger för nära gräns eller inte.

Mvh Rasmus

Kanske ni kan göra så att ni pratar med de som klagat och säga att ni matar i skogen och ebjuder er att jaga på deras mark. Tror östermalma lyckats ganska bra med just detta att jaga dem på odlings mark och mata i skogen. De som inte lär sig hamnar på talriken.. Dessutom så får ni mer mark att jaga på.. Vildsvin kan röra sig upp till en mil/natt. Så era grannar går inte "säkra" bara för att ni slutar mata dem. Det är bara en tids fråga innan de kommer och hälsar på. Och då är det bättre att ni sitter där och väntar på dem.. :wub:

Publicerat
Kanske ni kan göra så att ni pratar med de som klagat och säga att ni matar i skogen och ebjuder er att jaga på deras mark. Tror östermalma lyckats ganska bra med just detta att jaga dem på odlings mark och mata i skogen. De som inte lär sig hamnar på talriken.. Dessutom så får ni mer mark att jaga på.. Vildsvin kan röra sig upp till en mil/natt. Så era grannar går inte "säkra" bara för att ni slutar mata dem. Det är bara en tids fråga innan de kommer och hälsar på. Och då är det bättre att ni sitter där och väntar på dem.. :lol:

En mil är nog en kall natt med flunsa i systemet. :lol:

Detta noterade jag själv för ett par år sedan innan mina åtelkameror blev snodda :wub:

En sugga med väldigt flikiga och trasiga öron fångades på bild efter kvällsspridningen här hemma klockan 18:00. Kompisen har åtel 11 km härifrån (fågelvägen) och där fotades samma sugga med sina 4 kultingar runt 23:00 för att klockan 06:00 vara tillbaka på samma åtel där hon började för 12 timmar sedan och vräka i sig av morgongivan. Dom grisarna gick således minst 22 km på den natten, förmodligen betydligt mer då det säkert fanns fler åtlar än dessa två.

Publicerat

Intressant MKJ! Jag har själv, utan särskilt mycket på fötterna, en teori om att förtätade vildsvinsstammar dock motverkar längden på ett "normalt" nattspår. Vi ser en dylik tendens när vi jämför material från Skåne i nutid med material från Sörmland som har några år på nacken. Är det något som du vet mer om från kontinenten eller observerat själv?

Publicerat
Intressant MKJ! Jag har själv, utan särskilt mycket på fötterna, en teori om att förtätade vildsvinsstammar dock motverkar längden på ett "normalt" nattspår. Vi ser en dylik tendens när vi jämför material från Skåne i nutid med material från Sörmland som har några år på nacken. Är det något som du vet mer om från kontinenten eller observerat själv?

Har samma känsla att när det blir tätt med grisar är dom mer benägna att "bevaka" sitt område och resurser och flyttar ogärna på sig ens när jagade.

Vet inte om det stämmer med verkligheten.

Det finns väl en del forskning i ämnet

Jag har ett par gånger i år observerat några märkta suggor som hundarna ställt i kolmårdentrakten

som dom påstår blev märkta för 10 år sedan. Är det någon uppföljning på dessa?

Publicerat

Linkis har sagt det mesta. Dock finns det rättsfall där folk fällts för otillbörligt lockande.

Än så länge får man fordra hur mycket som helst i princip. Det är när man börjar skjuta vilt som det kan bli fråga om otillbörligt lockande. Om avskjutningen väsentligen överskrider avskjutningen på kringliggande marker då har man överträtt förbudet i §34.

Problemet är att bevisa hur mycket folk skjutit och att få en polis och åklagare intresserad.

• 1 month later...
Publicerat
Linkis har sagt det mesta. Dock finns det rättsfall där folk fällts för otillbörligt lockande.

Än så länge får man fordra hur mycket som helst i princip. Det är när man börjar skjuta vilt som det kan bli fråga om otillbörligt lockande. Om avskjutningen väsentligen överskrider avskjutningen på kringliggande marker då har man överträtt förbudet i §34.

Problemet är att bevisa hur mycket folk skjutit och att få en polis och åklagare intresserad.

Precis

Man gjorde ett försök här nere i norra skåne där en person hade en åtel nära ett gods eller var det en större markägare. Minns ej markstorleken personen hade men den var inte stor. Mycket grisar blev skjutna men det gick inte bevisa något för skytten kunde lika gärna bommat alla de gånger man hört det skjutas från marken. En gris hade blivit skadeskjuten och det var inte orimligt med ett uttag på en gris ansågs det. Nu skall man inte använda sig av detta so mett rättesnöre då jag inte kan återge det exakt men kanske någon kan det. Vad jag kan minnas mig ligger det inte långt ifrån sanningen iallafall.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.