Publicerat Februari 16, 200917 yr Hej Jag har nyss införskaffat ett VXIII 6.5-20 LR vilket har sidoparallax. På sikten med AO står det parallaxfria avståndet på objektivet. Vilket parallaxfritt avstånd motsvarar varje markering på sido parallaxen? Vad är det för fiffig funktion på insexskruvarna som sitter på parallaxjusteringsratten? MVH, Peter
Publicerat Februari 16, 200917 yr Kika i denna manual på sid 31. Man justerar ratten tills riktmedlet ligger stilla på målet om man flyttar ögat... https://www2.leupold.com/resources/download...rs_Handbook.pdf /Må
Publicerat Februari 16, 200917 yr Författare Hej och tack för svaret. Jo så långt vet jag hur parallaxjustering funkar. Jag tänkte bara att om jag vet avståndet och vill göra ett parallaxfritt skott var på skalan ska jag då vrida ratten? Tex om jag ser en orre på 185m så vill jag inte lägga mig ner och skruva, flytta skallen ,skruva ... MHV, Peter
Publicerat Februari 16, 200917 yr Nej, det låter inte speciellt fältmässigt. Kanske du kan testa på olika kända avstånd och på något sätt markera på ratten för resp. avstånd... /Må
Publicerat Februari 16, 200917 yr på leupold tycker jag sidoparalaxen är så förlåtande på skärpan så om du ställer den på 200m är du safe på alla jaktliga och ojaktbara avstånd. på bana kan man däremot skruva in det lilla extra. ställ den på fjärde sträcket (eller om det var sjätte) och skjut på 100 200 och 300 meter med toppjaktsstöd och sedan skjuter du igen och ställer in paralaxen på varje avstånd så ser du nog ingen skillnad på träffbildena.
Publicerat Mars 6, 200917 yr Nej, det låter inte speciellt fältmässigt.Kanske du kan testa på olika kända avstånd och på något sätt markera på ratten för resp. avstånd... /Må Fältmässigare än så blir det inte. Ligg å kika genom siktet, benstöd å stöd under bakstocken är att rekommendera. Sikta på en punkt å vicka lätt på huvudet utan att röra bössan allt för mycket, skruva samtidigt på paralaxen tills målen ligger still i förhållande till korset