Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Snöskor

Featured Replies

Publicerat

Hej

Jag har blivit sugen på ett par snöskor till ripjakten.

Vad har ni för erfarenheter, vad tycker ni?

MVH, Peter

Publicerat
Hej

Jag har blivit sugen på ett par snöskor till ripjakten.

Vad har ni för erfarenheter, vad tycker ni?

MVH, Peter

Använder snöskor en hel del, under såväl fågel som räv/mårdjakt.

Har provat en hel del olika skor, och kommit fram till att det är värt att lägga några extra kronor på en gång. Kan varmt rekomendera TSL:s snöskor, dom är störst i europa på snöskor. Och har en otrolig hållbarhet i jämförelse med andra märken jag provat.

Mvh

Publicerat
  • Författare

Tack för svaret.

Det finns en uppsjö TSL snöskor. Kan du vara mer specifik om vilka som funkar?

MHV; Peter

Publicerat
Tack för svaret.

Det finns en uppsjö TSL snöskor. Kan du vara mer specifik om vilka som funkar?

MHV; Peter

Använder själv en modell som heter escape 227, som är gjord i plast. Hade en annan modell som var gjord i alu men den var så bred att jag fick gå som en pensionerad cowboy.

Publicerat

Snöskor i all ära där terrängen kräver det.

Men du blir klart begränsad i ditt sökområde.

Dvs skidor tar dig längre på kortare tid och ansträngningsnivå.

Jag använder skidor där terrängen e såpass öppen att de går utan bekymmer o vid tättare terräng åker snöskor på.

Hagelskyttet funkar för mig klart bäst med snöskor på!!! :D

Publicerat

Jag har ett par Atlas som jag köpte i Colorado. De har legat hemma oanvända sen 2001...

Publicerat

Jag har ett par Lundhags, svindyra med helt underbara!

Publicerat
  • Författare

Jag letade Lundhags på deras hemsida men hittade inget. Har de slutat sälja dem?

MHV, Peter

Publicerat
Jag letade Lundhags på deras hemsida men hittade inget. Har de slutat sälja dem?

MHV, Peter

Jepp dom finns ej mer, vad jag vet.

Mvh

Publicerat

Har ett par Lundhags själv och flera av jaktkompisarna har Tubbs. Lundhagsarna fungerar bra men jag måste säga att Tubbs är bättre att gå på. Nu jagar jag förstås mer i skogslandskap där snön är lösare än uppe på fjället så det är olika krav på snöskorna. På brant fjällen kan man ju ha en mindre och lättare snösko än där snön är lösare. Fast till ripjakt skulle jag nog föredra ett par stålkantade turskidor med stighudar framför ett par snöskor.

Publicerat

MHV, Peter

Ja, nu tillverkas de bara på specialbeställningar från skogsbolag, räddningstjänst, militär etc... Jag lyckades komma över två par när hade fått en större beställning, tror det var militären. Köpte dem direkt från fabriksshoppen i Järpen. Ring dit och fråga vet ja.

Publicerat

Jag köpte ett par riktigt billiga snöskor på Jula och jag är förvånad över hur bra de funkar. Visst, de är inte stora nog att bära bra i riktig djup lössnö men då använder jag skidor i stället. Dessa är perfekta när skaren håller för hunden men inte för mig, eller nu när snön packas ihop mer. Fina att använda vid ripjakt med hund nu i slutet på säsongen.

Publicerat
  • Författare

Vi får se om ekonomin tillåter ett par snöskor och om jag köper blir det från Sveriges bästa butik, Rekord Jakt&Fiske i Boden.

Som det är nu har jag fixat ett par begagnade turskidor, 210cm, och beställt stighudar. På skidorna monterar jag en gammal Jofa kabelbindning för att kunna använda mina Antifrys. Ska bli kul att prova nåot med stålkant på fjället.

MVH, Peter

Publicerat

Ska du inte ta och låna mina gamla Tegnäsare istället? Hämtas i Glommersträsk. Nytjärade 1995... ;)

Publicerat
  • Författare
Ska du inte ta och låna mina gamla Tegnäsare istället? Hämtas i Glommersträsk. Nytjärade 1995... :D

Den tjäran är iofs väl intorkad och funkar nog lika bra som stighudar :D

/Peter