Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkbulvan med inspelat ljud

Featured Replies

Publicerat

Jag har också sett den.. Men är den laglig?

Vi pratade lite om detta när jag gick jaktledar utbildingen. Och det står bandspelare i lagtexten men han som höll i kursen sa att man nog bör tolka det som ljud och inte specifikt bandspelare.

Kanske någon kan hjälpa mig att reda ut detta. Jag har provat att locka kråkor med inspelat kråk ljud och det funkade riktigt bra. Dock bör jag påpeka att jag inte jagade (hade inte äns bössan med mig).

Publicerat
Jag har också sett den.. Men är den laglig?

Vi pratade lite om detta när jag gick jaktledar utbildingen. Och det står bandspelare i lagtexten men han som höll i kursen sa att man nog bör tolka det som ljud och inte specifikt bandspelare.

Kanske någon kan hjälpa mig att reda ut detta. Jag har provat att locka kråkor med inspelat kråk ljud och det funkade riktigt bra. Dock bör jag påpeka att jag inte jagade (hade inte äns bössan med mig).

Vi har ju våra "vänner" från jägarförbundet. Låt dom utreda/tolka vad som gäller

Publicerat
  • Författare

Laglig eller ej var ju inte frågan riktigt <_<

Det har nött o stötts i div. andra trådar.

Mvh garou

Publicerat
Laglig eller ej var ju inte frågan riktigt <_<

Det har nött o stötts i div. andra trådar.

Mvh garou

E ju inte mindre viktigt iaf. Men ursäkta mig för f-n

Publicerat
  • Författare

Mmm.. behöver ju inte bli le <_<

visste att folk skulle påpeka detta så därför "högg" jag av det, kanske för hårt... ursäkta isf

Mvh garou

Publicerat

Får be om ursäkt om det är så att jag frågade något dumt.. Får skylla på att jag är ny och inte visste bättre.

Publicerat
  • Författare
Får be om ursäkt om det är så att jag frågade något dumt.. Får skylla på att jag är ny och inte visste bättre.

Phu... ingen dum fråga alls, det är ju i mångt o mkt en tolkningsfråga o sådana e ju luriga o leder till just frågor

Det blev ingen bra tråd av detta ;) Klart man ska kunna ställa frågor o så så jag ber om ursäkt för mina ogenomtänkta inlägg, My bad :D

Mvh garou

Publicerat

Så här va..

Gissar på att ljudkällan här är digigtal dvs inte bandspelare typ så kanske att den är laglig.. Den är under alla omständigheter i gråzonen. Men den delen avhandlas med fördel i SJF arean.

När det gäller bulvanen och erfarenheter av den samma så tror jag faktiskt att den är hyfsat "nyinförd" i landet eller något tror att det är få som sett den ärligt talat därav den dåliga responsen på din fråga.

Själv är jag skeptisk, kan nästan sätta en slant på att det ev ljud som kommer ur skapelsen är en amerikansk kråka eller något liknande skumt djur dvs inte svensk dvs fel språk dvs kass i vårt land. Men jag vet alltså inte utan gissar..

Kanske någon annan sladdar förbi som faktiskt vet något?

Mvh!

Publicerat

Tror du ursprunget spelar roll?

Jag har laddat ned lite kråk ljud från nätet (från en jänk sida om jag inte minns fel) som jag spelade upp i skogen. Och nog fick jag svar och det var kråkor i närheten även om de inte vågade sig fram. Å andra sidan gömde jag mig inte heller. så de såg nog mig..

Eller så var ljudet så dåligt (hade en PPC och små batteridrivna högtalare) så de undrade vad det var som lät utan att fatta att det var kråk ljud. På samma sätt som jag hört att om man ställer en liten radio mitt på en äng så kommer rådjuren fram och tittar vad det är som låter.

Publicerat

Nu är jag ute och vinglar på tunn is alltså..

Men jag tror att lagtexten inte inkluderar digitalt lagrade ljud..

Samtidigt så känns det som ett sånt där halvkrystat försök att finna ett kryphål och det brukar sällan bli bra så tja kanske inte ändå..

Sen vet jag inte vad det är att sträva efter, harvade runt med högtalare och prylar för många år sen och ruttnade på att bära tillslut. Det enda som jag upplevde att det var snoreffektivt på så var det skammad alpkråka på svenska kajor, smått fantastiskt vad man lyckades lura dem!

Men som sagt, vart för mycket att bära. Vi kom på att vi skulle bygga en speciell ryggsäck att bära bilbatteri med men innan dess så insåg vi det galna och la ned detta helt och hållet.

Min upplevelse är att en giftig uv är bättre än alla bandspelare i världen.

Mvh!

Publicerat
Men jag tror att lagtexten inte inkluderar digitalt lagrade ljud..

- Om jag inte minns fel så står det bandspelare. Inte om det är analogt eller digitalt. så en om du fixar en gammal tratt gramofon med vev så borde det vara lungt. Och då slipper du bära runt på ett bilbatteri :D

Samtidigt så känns det som ett sånt där halvkrystat försök att finna ett kryphål och det brukar sällan bli bra så tja kanske inte ändå..

- Det var precis vad han som hade jaktledar kursen pratade om. Att det inte handlar om bandspelare, gramofon eller MP3 spelare utan om enheter som kan spela upp inspelade ljud.

Min upplevelse är att en giftig uv är bättre än alla bandspelare i världen.

- Och eftersom du är den med absolut mest erfarenhet av detta så skall jag försöka hitta lite tid att fräsa ihop en början till en uv i helgen.. Om man hinner..

Publicerat

http://www.blocket.se/vi/20313478.htm?ca=11_s

Detta borde väl inte vara lagligt att jaga med.

Och om den säljs till vapenlösa kråkskådare så borde väl detta framgå av annonsen....?

• 3 weeks later...
Publicerat

Lagt ihop dessa ämnen på uppdrag av Wizard/Stene?

Mvh!

Publicerat

Ut och pröva :D

Kråkläte.mp3

• 1 year later...
Publicerat

Pratade med Seved på www.fritidvildmarksliv.se ang detta & just denna kråka.

Han hade kontaktat en jurist just för att höra hur det ligger till, det står som sagt att man inte får tillämpa bandspelare för att locka till sig vilt i syfte till jakt. Men om du skulle bli anmäld så har dom möjlighet att döma dig ändå, då juristen kan hävda på lagens mening. Om man nu mot förmodan skulle åka bli anmäld så finns chansen att dom dömer dig... Men om vi ska vara realistiska, så tror jag föga att risken är så stor såvida man inte bedriver nån form av utrotning av nått vilt.

Tror bestämt att jag ska inhandla & testa den.

Publicerat

Ni kan ju kika på vilket syfte lagen har och se om denna bulvan bryter mot syftet. Bryter det mot lagen men inte syftet så brukar man klara sig enligt min erfarenhet.

Publicerat

WHAT :huh: är det olagligt att använda bandspelare? fan vad fjantigt :lol: kanske bäst att sluta med det då

Publicerat

Har för mig att detta beror på en felöversättning av lagtext från engelska? Stod det inte "electrocuting devices", dvs apparater som dödar viltet mha spänning?

Ty om elektroniska hjälpmedel är förbjudna så kan man ju glömma aktiva hörselskydd, ficklampor, och belysta riktmedel också.

Men det måste finnas nån som är mer påläst på det här forumet.

Publicerat
Har för mig att detta beror på en felöversättning av lagtext från engelska? Stod det inte "electrocuting devices", dvs apparater som dödar viltet mha spänning?

Ty om elektroniska hjälpmedel är förbjudna så kan man ju glömma aktiva hörselskydd, ficklampor, och belysta riktmedel också.

Men det måste finnas nån som är mer påläst på det här forumet.

Jag tror att det är 2 olika klausuler. Bandspelare är en, och elektroniska apparater med förmåga att skada eller döda en annan.

Bandspelare/mp3 har väl inte prövats, men jag skulle tro att man skulle bli fälld eftersom syftet är det samma.

Publicerat

knepig lag i vart fall

Publicerat

Har testat denna bulvan nu, men endast lyckts få in en duvhök som trånade & var sugen ett tag innan den drog. :rolleyes:

Publicerat

Har haft en amerikansk kråka som jag målade om till en gråkappa.....inbyggt ljud i och den fungerar prima haft den i två år men faktiskt inte brukat i jakt