Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp med rådjur/hund/mig och SÖMN...

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Vet inte vad jag ska göra och jag provar att fråga här. Kanske någon har en idé eller två?

Jag har rådjur som går på tomten på natten och allt vore väl ok om det inte var precis utanför mitt sovrum....

Hundarna (och jag) hör dem gå/springa, vilket sätter igång ett gigantiskt alarm!!!

Jag är sååå trött, får ju inte sova. Hundarna e lika trötta, får ju inte heller sova...

Finns det något jag kan göra för att hålla dem borta?

Förut gick vi på nattpinken runt det hörnet men inte längre - kan rådjuren hålla sig borta av hunddoft?

(känns som en helpuckad fråga men, men)

Grannen ger dem mat i skogen 1 km bort.

Tacksam för alla idéer!!!

(dock inte att skjuta av dem...)

Catarina, Medea, Mirca

Publicerat
Hej!

Vet inte vad jag ska göra och jag provar att fråga här. Kanske någon har en idé eller två?

Jag har rådjur som går på tomten på natten och allt vore väl ok om det inte var precis utanför mitt sovrum....

Hundarna (och jag) hör dem gå/springa, vilket sätter igång ett gigantiskt alarm!!!

Jag är sååå trött, får ju inte sova. Hundarna e lika trötta, får ju inte heller sova...

Finns det något jag kan göra för att hålla dem borta?

Förut gick vi på nattpinken runt det hörnet men inte längre - kan rådjuren hålla sig borta av hunddoft?

(känns som en helpuckad fråga men, men)

Grannen ger dem mat i skogen 1 km bort.

Tacksam för alla idéer!!!

(dock inte att skjuta av dem...)

Catarina, Medea, Mirca

Nu är säsongen över men annars får du väl göra en runar.. :D

Vet att det finns att köpa anti rådjurs medel i butiker. Antagligen något ämne som inte rådjur gillar som man kan lägga ut. Kanske det funkar? har aldrig provat själv. Ang kvälls pink så tror jag det funkar. Bjukar själv släppa ut hunden på baksidan. Och tidigare så hade vi ofta rådjur som gick här men nu har jag inte sett dem eller spår av dem på ett år.

Publicerat

Hej,

Vi har grannar som sätter upp fårull på pinnar i sin granplantering och det påstås hålla rådjuren borta. Kontakta någon fårägare. Säsongen för fårklippning infaller i mars/april. Då finns massor med ull att få alldeles gratis. Om det funkar så låt oss veta detta i detta forum.

Bästa hälsningar

Perolof Kallings

Skillingaryd

Publicerat

Catja, vart bor du? Bor du i Östergötland och närheten av motala så har jag en kompis som klipper får regelbundet även under vintern. kolla in http://www.susannesbonnaservice.se/ du kan ju alltid ta kontakt med henne om du bor i närheten...

Publicerat

Jag skulle tro att de flesta störningar och dofter får rådjuren att hålla sig borta.

Prova att spraya lite parfym på tygbitar eller tvättsvampbitar och häng upp , funkar tydligen på dgri så varför inte på rådjur med.

/Lasse

Publicerat

Men vad pysslar rådjuren med inne på din tomt? Det måste ju finnas något skäl till att de går in där, ligger det äpplen på marken eller nyponbuskar med nypon kvar på eller något? Försök att ta väck deras käk så torde det underlätta..

Mvh!

Publicerat

Be att få människohår en frisör eller klipp dig och lägg ut detta i tomtgränsen, det fungerar utmärkt. Min mor tidigare fått tulpan/krokus-lökarna uppätna varje år men inte efter att hon börjat med att lägga ut håret.

Publicerat

Köp Blodmjöl på granngården. Det lucktar riktigt illa och funkar kanon.

Häll ut lite runt tomten så är rådjuren borta. Enda nackdelen är att hundarna kanske vill rulla sig i den.

Publicerat

Det mesta som omtalas här har jag en bekant som har provat med blandat resultat.

Det som absolut fungera bäst var att sätta en liten radio på en pinne med en plastpåse över.

Det krävdes inte altför hög volym för att hålla rådjuren borta. Ställ gärna in en kanal som det är mer "prat" i än musik.

Lycka till.