Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vilken terrier passar enl er i forumet till denna beskrivning?

Featured Replies

Publicerat

hej,

jag vill fråga er vad ni anser passar i ras/raskombination av terrier för nedanstående.

hund för familj, dvs ingen hundgård och som kan följa med hem till folk utan att det blir stormigt.

gärna en stötande hund eller som driver kort tid, max typ 10-20min.

behöver inte driva med skall

klarar av att "röra om i grytan" om ni förstår,när det är såtar med snår och dyl.

gör inget om den är vettig att spåra med,inget krav.

har för länge sedan jagat med en gammal borderterrier-herre, Jarden (12 år) som visste vad han gjorde, men det behöver inte vara generellt eller hur.

har goda erfarenheter av korsning borderterrier/jack russel, men lika många dåliga.

kom gärna med exempel. Föräldrarna hade kombinationen ovan och den var underbar, jag saknar umgänget, det släpper inte, men det är bara funderingar än så länge. Stora hundar är inte min stil, inte tax heller.

Publicerat

border.

Publicerat

Border utan en sekunds tvekan ( ev valpar på g här )

Publicerat
Border utan en sekunds tvekan ( ev valpar på g här )

Håller med till fullo amakulu. Ser inga andra alternativ, då det lilla jag nu läst och förstått typ kräver att hunden inte ska kräva så mycket samt att den ska vara familjär av lugnare kaliber.

Men man ska ju inte tro att bordern är någon direkt LUGN ras heller. Men vad jag förstått så är den enklast att hantera och är tillgiven och gör oftaST som husse &/eller matte ber om.

Publicerat
  • Författare
Håller med till fullo amakulu. Ser inga andra alternativ, då det lilla jag nu läst och förstått typ kräver att hunden inte ska kräva så mycket samt att den ska vara familjär av lugnare kaliber.

Men man ska ju inte tro att bordern är någon direkt LUGN ras heller. Men vad jag förstått så är den enklast att hantera och är tillgiven och gör oftaST som husse &/eller matte ber om.

Morsans Rottweilrar kräver, dom kan inte motioneras så att deras sinne stillas till fullo. dom gör till slut skit om de inte hanteras ständigt. terriern dom hade var lugnare, sysselsatte sig själv mera. var tuffare/tryggare i allmänhet. "såg inte på mig med blanka ögon som enda guden".

Är det inte det där "oftast" det som är så charmigt. Det jag upplevt är att hunden är rätt lugn tills det gäller, sedan gick det undan. han kunde både vara lugn/säker och en liten hårding om det krävdes.

hur/vad jagar du/ni med era om ni har border vill säga?

/kalle

Publicerat

Jag jagar i huvudsak ovanjoprd med mina. Testar i konstgryt så dom besitter de nödvändiga rasegenskaperna ( går inte i ett konstgryt enl. experterna här på forumet , men det skiter jag i). Har skjutit ett flertal fasaner för min äldsta tik. Hon tycker det är jätteskoj att söka upp o resa fasaner i mkt täta snår. Annars blir det mest hjortdjur jag jagar.

• 2 weeks later...
Publicerat
hej,

jag vill fråga er vad ni anser passar i ras/raskombination av terrier för nedanstående.

hund för familj, dvs ingen hundgård och som kan följa med hem till folk utan att det blir stormigt.

klarar av att "röra om i grytan" om ni förstår,när det är såtar med snår och dyl.

har för länge sedan jagat med en gammal borderterrier-herre, Jarden (12 år) som visste vad han gjorde, men det behöver inte vara generellt eller hur.

har goda erfarenheter av korsning borderterrier/jack russel, men lika många dåliga.

kom gärna med exempel. Föräldrarna hade kombinationen ovan och den var underbar, jag saknar umgänget, det släpper inte, men det är bara funderingar än så länge. Stora hundar är inte min stil, inte tax heller.

Varför inte det uppenbara = TJT

Publicerat
hej,

Hej jag har en jack russell högställd

min hund är 13månader och vi har skjutit en hare för henne och hon kommer att jagas mer nästa säsong. hon gillar fasener otoligt mycket, och hon stötter med skall. funkar otroligt bra med mina barn som är 8månader och 1,5år kommer att köra in henne på gryt nu till våren funkar jätte bra i familjen, lugn och härlig hemma med en tydlig på och av knapp.