Publicerat Februari 17, 200917 yr Har en bössa i min ägo vars pipa nått slutet av sin levnadsbana, tre skotts-serierna ligger allt som oftast runt 10 cm (i bästa fall ) Någon som har koll på vad ett pipbyte kostar? Skulle såklart kunna skaffa en ny bössa men gillar den aktuella kalibern (7x57). Och det är ju inte så att de växer på träd i detta landet..
Publicerat Februari 17, 200917 yr Har en bössa i min ägo vars pipa nått slutet av sin levnadsbana, tre skotts-serierna ligger allt som oftast runt 10 cm (i bästa fall ) Någon som har koll på vad ett pipbyte kostar? Skulle såklart kunna skaffa en ny bössa men gillar den aktuella kalibern (7x57). Och det är ju inte så att de växer på träd i detta landet.. Ny pipa kostar väl från ca 1500 o uppåt. Monteringskostnad - ingen aning
Publicerat Februari 17, 200917 yr Ny pipa kostar väl från ca 1500 o uppåt. Monteringskostnad - ingen aning Hur jag än räknar och vilka jag än kollat med brukar det hamna mellan 4 - 5000kr (inkl. montage).. såklart beroende på vilken pipa man väljer.
Publicerat Februari 17, 200917 yr Hejsan! En Lothar Walter CrMo pipa kostar ca 2500, en rostfri 3000 om jag inte minns fel. Arbetet ligger allt emellan 500-2000, kanske till och med 2500 beroende på vad man vill ha gjort. Schultz & Larsen pipor kostar kring 2000 spänn. Mvh. Robban
Publicerat Februari 17, 200917 yr Författare Tackar så mycket för svaren, då blir det nog en ompipning då priserna inte ter sig så extremt blodiga. Hmm kanske inte bara en ompipning förresten, har planer på att låta stocka om bössan med, så att den får ett mer klassiskt safari-stuk. Inbillar mig att en M98 i 7x57 ska se ut på ett visst sätt.
Publicerat Februari 22, 200917 yr Tackar så mycket för svaren, då blir det nog en ompipning då priserna inte ter sig så extremt blodiga. Hmm kanske inte bara en ompipning förresten, har planer på att låta stocka om bössan med, så att den får ett mer klassiskt safari-stuk. Inbillar mig att en M98 i 7x57 ska se ut på ett visst sätt. passa på att byta låda å mekanism samtidigt hä
Publicerat Februari 22, 200917 yr passa på att byta låda å mekanism samtidigt hä Inget fel i en 98:a. Bättre slitvarg får man leta efter.
Publicerat Februari 23, 200917 yr Att pipa om bössan är en mycket bra idé, klart bättre och trevligare än att köpa ett fabriksnytt spett. Ett custom vapen behöver inte heller bli dyrare än ett fabriks dito. Att M98 är en lämplig låda att bygga på behöver väl knappast diskuteras och 7X57 är en riktigt fin patron. En Walther-pipa kostar kring 6000 kr med montering. Någon tusenlapp till för rostfritt. En bra plastbäddning är minst lika viktig som pipan, om du inte redan har gjort det. Kom också ihåg att välja vapensmed med omsorg för sådana här relativt stora jobb. mvh Danne