Publicerat Oktober 3, 200520 yr För ett tag sedan var jag och jagade ovanför odlingsgränsen och efter kanonjobb i från hunden skjuter jag på en gammtupp som får luft under vingarna på 25-30 meters håll med hagel, den satt på andra sidan toppen så det var kanske ett chanchartat skott. Hur som helst så kopplade jag hunden och sökte i ca en timme men hittade inte igen den. Senare på vägen hem träffar jag ett par andra jägare som jag berättar det till, då säger de att de träffat ett par ståhundsjägare kvällen innan i bastun och de hade berättat att de skjutit 36 skott på en dag och fått en tjäderhöna. Undrar hur många av de andra de skadeskjutit då.
Publicerat Oktober 4, 200520 yr aj, aj! inte allt för ovanligt, när det gäller att skjuta med hagel på sittande gammeltuppar. Jag skjuter med kula, på tuppar, efter att ha skjutit bort några. Har lovat mig själv att det ska vara helvetes nära innan hagelpipan avlossas på en stor tupp.
Publicerat Oktober 5, 200520 yr För ett tag sedan var jag och jagade ovanför odlingsgränsen och efter kanonjobb i från hunden skjuter jag på en gammtupp som får luft under vingarna på 25-30 meters håll med hagel, den satt på andra sidan toppen så det var kanske ett chanchartat skott. Hur som helst så kopplade jag hunden och sökte i ca en timme men hittade inte igen den. Senare på vägen hem träffar jag ett par andra jägare som jag berättar det till, då säger de att de träffat ett par ståhundsjägare kvällen innan i bastun och de hade berättat att de skjutit 36 skott på en dag och fått en tjäderhöna. Undrar hur många av de andra de skadeskjutit då. Låter som att nå´n skulle behöva några ÅRS träning på skeetbanan... :-
Publicerat Oktober 5, 200520 yr Skjuter man hagel på tjäder blir det en del skadskjutningar att räkna med även för de som varit ett par år på skeetbanan...
Publicerat Oktober 5, 200520 yr Skjuter man hagel på tjäder blir det en del skadskjutningar att räkna med även för de som varit ett par år på skeetbanan... Jag håller med, men mycket övning ger färre skadskjutningar, så är det bara. Att skjuta 36 skott och endast lyckas ta kål på en fågel är under all kritik. > Dessa jägare borde inte få ha bössan med sig i skog och mark om detta nu är sant. Har själv träffat på träskällarjägare som spytt galla på oss pekahundsjägare och kallat oss det ena och det andra, utan på några som helst sakliga grunder. :-
Publicerat Oktober 5, 200520 yr I vilken jaktform som helst är det oacceptabelt att skjuta så dåligt > Skulle tro att det behövs mera än "bara" hamrande på skjutbanan få att rätta till det problemet. bla en lektion i konsten att inte avlossa ett skott...
Publicerat Oktober 6, 200520 yr Skjuter man hagel på tjäder blir det en del skadskjutningar att räkna med även för de som varit ett par år på skeetbanan... Förvisso helt rätt, men jag tror du vet vad jag syftar på.