Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka Continental modell M65/658 info sökes!

Featured Replies

Publicerat

Hallå!

Jag kikar efter en Tikka Continental i 6,5X55 och undrar om någon där ute kan tipsa om det är någon av de olika modellerna som är att föredra. Jag har hört att vissa starkt föredrar de tidiga modellerna (65) och ratar de senare (658).

Finns någon som kan komma med tips/info om vad skillnaderna är samt fördelar nackdelar?

Är tacksam för all info.

Mvh.

E

Publicerat

Modell 65 och 55 är underbara vapen. Dubbelradigt löstagbart magasin i metall. Välgjorda och skjuter ofta väldigt bra.

Modell 690 (695) tror de brukar nämnas tikka master coh tikka poular? har enkeltradigt magasin i plast samt lite andra plastdetaljer men även de är bra köp och skjuter ofta gudomligt.

Sen fanns det en modell som jag tror hette 658? som hade en plastbussning runt slutstycket, de har jag hört en del dåligt om.

Finner du en fin 55 eller 65 (enda skillnaden är lång resp kort låda) så slå till.

55 gjorde så vitt ja vet i 308 och 222

65 gjordes i 6,5, 30-06, 300wm

jag har en modell 65 i 6,5X55 och den säljer jag nog aldrig <_<

Publicerat

Tackar för svar!

Då får nog den 658 som jag hittat gå.

Har hittat några 65:or, jag kan dock tycka att de ofta har ett slitet intryck.

Bör jag undersöka något speciellt på vapnet när det gäller begagnade 65:or?

Mvh.

E

Publicerat

Nä egentligen inte. Kolla att kolven är bra för nya orginalkolvar kan vara svåra att finna. Det går att finna riktigt fina 65or, jag fann min och den är i kanonskick.

kolla 658 bössan om slutsltycket löper i en plastbussning så kanske det kan va läge att avstå, jag minns inte om modellen hette 658 men jag tror det.

690 är även de skitfina bössor tyvärr har tar de bara 3 patroner i magasinet men det kanske man kan leva med.

Publicerat
Modell 65 och 55 är underbara vapen. Dubbelradigt löstagbart magasin i metall. Välgjorda och skjuter ofta väldigt bra.

Modell 690 (695) tror de brukar nämnas tikka master coh tikka poular? har enkeltradigt magasin i plast samt lite andra plastdetaljer men även de är bra köp och skjuter ofta gudomligt.

Sen fanns det en modell som jag tror hette 658? som hade en plastbussning runt slutstycket, de har jag hört en del dåligt om.

Finner du en fin 55 eller 65 (enda skillnaden är lång resp kort låda) så slå till.

55 gjorde så vitt ja vet i 308 och 222

65 gjordes i 6,5, 30-06, 300wm

jag har en modell 65 i 6,5X55 och den säljer jag nog aldrig :)

Tror även att M55 gjorts i 223rem. Men jag är inte 100% på detta. Men jag tror det.

M65 har gjorts i 338WM också säkert fler kalibrar.

Mitt tips är att du antingen skickar ett PM till Jimbo här på forumet. Eller letar dig in på hans profil och vidare till hans hemsida där det finns info om Tikka och SAKO vapen.

MVH/Jocke

Publicerat

Tackar för tipsen Jocke & dptrapper!

Jag skall kolla på Jimbos hemsida.

Mvh.

-E

Publicerat

Hmm.... Hittar ingen Jimbo som har länkat till ngn hemsida eller är jag blind?

Tipsa gärna, tack.

Mvh

Edvard

Publicerat

Här var länken :o

Jimbos hemsida

MVH/Jocke

Publicerat

Tackar Jocke!

-E

Publicerat

Tikka 558/658 som kom i början av 90-talet hade en plastbussning runt slutstycket för att få en mjuk och len slutstycksgång.

Mycket av marknadsföringen av studsarna handlade om denna detalj.

Jag tyckte det fungerade utmärkt men det finns säkert dom som lyckades få problem med sina bössor (gäller väl alla fabrikat).

Modellserien 590/690 Popular kom ett par år senare. De hade enklare finish och bussningen var borta.

595/695 Master kom i mitten av 90-talet, hade bättre finish än Popular och man hade dessutom fräst upp lådöppningen lite.

Jag köpte min 695 Master 6,5X55 i november -96 och den är kvar än och skjuter tätare än någonsin.

Tikkas 500/600 bössor har stadiga lådor, bra pipor och skjuter mycket bra för att vara relativt billiga fabriksvapen. Dock får man stå ut med diverse plastdetaljer. Stockningen är mycket bra på Tikkas äldre studsare och Continentalen är verkligen lyckad för frihandsskytte.

Om du köper en modell med träkolv så kosta på en plastbäddning. Rekylklacken är lös som standard och även om det är tänkt att fungera bra så pekar klacken lite på trekvart i vissa exemplar.

En beg. Tikka Continental, oavsett om det är M55/65 eller M500/600 med en bäddning ger väldigt mycket träffsäkerhet för slantarna.

mvh Danne

Publicerat

Tackar Danne för mkt givande information!

Mvh

-E