Publicerat Februari 17, 200917 yr Jo, alltså idag kom den. Efter rekordsnabb licenshantering och klockrent fraktförfarande dök den upp. Den nya skönheten, en bössa jag aldrig skulle ha råd att köpa om den tillverkats idag. En ZG från -56, en av de bättre årgångarna, i nästintill nyskick i den alltid gångbara kalibern .30-06. Jag är ju liiite frälst i dessa, eller hur Axl? Tycker ni jag svamlar? Betänk då att, för i detta fall 3500 kr, fick jag en studsare som inte sett mer än en månad i skogen och troligen inte gått mer än 100 skott. Den har ringad kornramp, likaså siktesrampen. Den har double square bridge, säkring som låser slagstiftet fysiskt, bra trycke, handpolerad matningsramp, ja all inpassning är gjord för hand. Den är gjord av trä och stål och detta med ett hantverk som man skulle få betala mucho dinero för nu. Trots materialen väger den inte mer än 3.15, fast den har 60 cm välproportinerad pipa och fullvuxen stockning. Jag har suttit och sett den mata, först patroner hur silkeslent som helst. Detta klarar ju de flesta bössor, om än inte alla. Efter ett tag gick jag över till tomhylsor och den bara matar och matar och matar... Jooo, jag vet, det är lite sjukt. Men det hjälps inte, kul är det! Helian sitter fint i Warneringarna och det går att repetera, men hantaget nuddar i okularet om man trycker det uppåt. Tyvärr går det inte med linsskydd på, men man kan ju inte få allt! Dessutom förstörs balansen lite med siktet monterat, utan det känns det som man håller i en finare sortens hagelbössa.
Publicerat Februari 17, 200917 yr Du kan ju för BÖFVELEN inte komma här med ett sådant inlägg utan bilder
Publicerat Februari 17, 200917 yr Jo, alltså idag kom den. Efter rekordsnabb licenshantering och klockrent fraktförfarande dök den upp. Den nya skönheten, en bössa jag aldrig skulle ha råd att köpa om den tillverkats idag.En ZG från -56, en av de bättre årgångarna, i nästintill nyskick i den alltid gångbara kalibern .30-06. Jag är ju liiite frälst i dessa, eller hur Axl? Tycker ni jag svamlar? Betänk då att, för i detta fall 3500 kr, fick jag en studsare som inte sett mer än en månad i skogen och troligen inte gått mer än 100 skott. Den har ringad kornramp, likaså siktesrampen. Den har double square bridge, säkring som låser slagstiftet fysiskt, bra trycke, handpolerad matningsramp, ja all inpassning är gjord för hand. Den är gjord av trä och stål och detta med ett hantverk som man skulle få betala mucho dinero för nu. Trots materialen väger den inte mer än 3.15, fast den har 60 cm välproportinerad pipa och fullvuxen stockning. Jag har suttit och sett den mata, först patroner hur silkeslent som helst. Detta klarar ju de flesta bössor, om än inte alla. Efter ett tag gick jag över till tomhylsor och den bara matar och matar och matar... Jooo, jag vet, det är lite sjukt. Men det hjälps inte, kul är det! Hej asti,,låter nästan som du blivit frälst!! du kan väl lägga ut några bilder i ditt galleri, mvh Ulf
Publicerat Februari 17, 200917 yr Författare Tyvärr får ni vänta på bilder. Qwinnan har åkt till Staterna med kameran. OM hon kommer tillbaka, kommer hon om tre veckor och då ska jag fote lite.
Publicerat Februari 17, 200917 yr Författare Hej asti,,låter nästan som du blivit frälst!!du kan väl lägga ut några bilder i ditt galleri, mvh Ulf Inte blivit. Jag har haft ZG i flera år, men nu har jag hittat ett toppex. Har haft en i nietre med och en annan .30-06. Nietrean hade inte samma balans som de andra två, annars hade jag haft kvar den. Men frälst, det har jag varit länge!
Publicerat Februari 17, 200917 yr En ZG från -56, en av de bättre årgångarna, i nästintill nyskick i den alltid gångbara kalibern .30-06.Jag är ju liiite frälst i dessa, eller hur Axl? Jo, och du drog ju med mig i ZG träsket.. tack och lov Blåniringen på bössan är 100%
Publicerat Februari 17, 200917 yr Författare Jo, och du drog ju med mig i ZG träsket.. tack och lov Blåniringen på bössan är 100% Thats what friends are for!
Publicerat Februari 17, 200917 yr Tyvärr får ni vänta på bilder.Qwinnan har åkt till Staterna med kameran. OM hon kommer tillbaka, kommer hon om tre veckor och då ska jag fote lite. Vi får väl försöka stå ut Men väntan är säkert värre för dig än för oss om det är så det ligger till
Publicerat Februari 17, 200917 yr en böss tråd utan bilder går ju inte nja ska bli trevligt o få se lite bilder. Jag fick ju själv på skallen då jag inte la ut billder på min nya älskling.
Publicerat Maj 11, 200917 yr Författare Nu med några bilder. Jag ska, om jag ids, ta isär bössan och fota. Inpassning får en ny dimension. Det är inte direkt som på en Sako, eller ens en ny Heym. Här passar grejerna! Man kan få lite dåliga vibbar av den tredje skruven som sitter under pipan. I de flesta fall är det dock obefogat, när det ser ut som det gör här, förutsatt att man vårdar träet och man avser jaga med bössan. Det är INTE det minsta likt Winchesters halvfabrikat, utan när man lägger ner systemet så ligger det där. Stumt. Ser ni förresten den lilla knappen framför kornet? Enkelt att byta korn om man så önskar! Bara trycka ner den och skjuta kornet framåt, sen stoppar du bara dit ett nytt, eller av annan höjd. Fiffigt och fältmässigt.
Publicerat Maj 11, 200917 yr Kul att våga vara lite udda i sina böjelser, jag har ju min som du vet, antar att anpassningspucken var riktad åt mitt håll Men ogrundade påhopp går bort.....fnys! Har du snöfritt btw? Ha det!
Publicerat Maj 11, 200917 yr Författare Anpassningspucken var inte riktad mot dig, utan jag tog upp Heym, bara för att de är väl i det övre skiktet av de standardstudsare som tillverkas idag. Det är väl fläckar av snö kvar lite här o där. Såg förresten en jätteko ovanför grillkåtan i förrgår.
Publicerat Maj 11, 200917 yr Författare Ok, det hör inte hit egentligen, men bara för att inte MKJ ska tro att jag är udda måste jag visa andra favvobössan. (förutom LTR:en, Axl! Man har många favoriter...) Byggd av P-O Stenmark, 1640-låda, LW-pipa, Timneytrycke, Recknagelvrid o öppna riktmedel. SoB 4x fast förstoring. Allt bäddat i en Mc Millanstock. Självklart .30-06! Jo, det går att manövrera flaggan och till o med repetera!
Publicerat Maj 11, 200917 yr Ha-ha, jag gillar udda människor som vågar att tänka själva. ZGn är häftig precis som 1640an. Tyvärr drar du ner dig själv genom att erkänna din böjelse för mellanmjölksvapnet över alla andra, nämligen LTRen. Jasså du menar att vi inte lyckades få ihjäl alla kor i fjol ändå