Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Blivit med Husvarna 8X57

Featured Replies

Publicerat

Så har man slagit till på en husqvarna i 8X57. I orginalskick för 500 spänn och i gott skick. Tänkte ha den som ett litet projekt över vintern då det är som kallast. Lite synpunkter på bössan skulle vara trevligt.

Publicerat

Bara skjut njut och var glad.......

Publicerat

GRATTIS o Välkommen i 8x57is klubben . Du får gärna lägga upp lite bilder på skönheten .

Publicerat
  • Författare

Jodå den kan komma bilder när ja fått hem skapelsen. Men de e en helt vanlig basic 640 borrad och har klackar. Skicket var enligt min bedöming gott. Otroligt man kan få en fungerande bössa för 500 bagis.

Vet inte ålder på den men det är en M98 och bakre siktet sitter skruvat i pipan inte laxat som jag sett tidigare.

Nån som kan sia om precision i org utförande?

Publicerat

Köpte du den på fritid och vildmarksliv? Såg en där i mycket bra skick förutom stocken som såg bedrövlig ut. Den hade bakre sikte som du beskriver.

Min 640(även den med bakre siktet fastskruvat) sätter 5 skott inom 30mm om jag sköter mig. Den är iofs inte i originalutförande men men..

Bilder tack!

Publicerat
  • Författare

Japp köpt på fritid, den stod inte i vapenstället utan lutad mot väggen direkt när man kommer in i kasunen till höger.

Publicerat

Ok då är det nog den jag har titta på och tipsat om på ett annat forum. Var själv grymt sugen på köpa den om jag inte hade haft en redan. Den har dock stått där i några veckor så jag har varit och kladdat på den många gånger  :D

Publicerat
  • Författare

Japp precis samma sikte som på din.

Skulle egentligen inte ha nån bössa men ja fråga pris å han sa typ, äh ge mig en femhundrig! Spontant svarade jag "ja tar den" de satt i ryggmärgen att svara ja då nån säger en femhundrig för en bössa som är i bra skick  ;D

Vet inte vad ja ska göra med den, vi får se med tiden, jag jagar inte så mycket med kula. I vinter ska jag ta bort lacken på kolven på min pump, därefter kanske jag börjar med denna. Det som skulle tänkas kunna göra är en ny fin valnötskolv, kanske en omblånering, ett hålsikte alt en liten lågförstorande gammal klasisk kikare. sen får man se, skjuter den bra så kanske en omblånering, skjuter den illa så kanske ett pipbyte och då kanske även kaliberbyte till nått grövre.

men det kan lika bli så att den används precis som den är, eller att den kommer att samla damm i skåpet  :o

Publicerat

Nu när 6,5 faller i tycke verkar just gamla hederliga 8*57 var på uppgång igen.

Kul.

Grattis till en ny bössa.

Publicerat

Ett utmärkt val!  :-*

Din bössa har den "civila" pipan dvs att den inte är taperad,sannolikt har du även den "civila" lådan alltså den utan tumurtag.

Tror att din 640 är från dom sista tillverkningsåren modellen gjordes.

Tror att du blir nöjd med precisionen,sällan man hör talas om en 640 som inte skjuter,och vill du bygga vidare så har du en av de bästa lådorna.

Om inte annat så köper jag den av dig direkt för 600:-  ;D

/Micke

Publicerat
  • Författare

Kul den verkar vara omtyckt :-)

Den har inte urtag för laddram, de där med tummen fattar jag inte riktigt vad du menar  ???

vi får se, kanske får du köpa den för 600:- + 5000 i frakt  ;D

Publicerat

på bilderna lite längre ner på http://www.pettsons.net/m640.html så hittar du bilder med och utan tumurtag.

Var lådan borrad förresten?

Publicerat
  • Författare

Lådan var borrad å de satt baser på den. Den är utan tumurtag  ;D

• 2 weeks later...
Publicerat

Grattis till köpet, jag fick hem mitt ex lagom till älgjakten. Jag gav en tusenlapp för den, jag hade inte mage att pruta, är mycket nöjd med träffbild och rekyl. Den kommer nog inte förbli i orginalskick utan ska utvecklas lite.

Publicerat
  • Författare

Nja vi får se om ja behåller den eller om ja byter den mot en 22lr framöver. Jag jagar ju inte älg utan mest kråka och trut så vi får se om jag orkar bygga om den framledes.

Vill nån byta mot en 22 lr så kom gärna med förslag får vi se

Publicerat

Såg att den är ute på blocket nu. Hade man haft en 22a så :)

Publicerat
  • Författare

jo jag testar på blocket får vi se om inte annat så bygger jag kanske om den i vinter, har en del ideer i ämnet nu  ;D