Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mårdhund kontra varg

Featured Replies

Publicerat

Från annan tråd ; Mårdhunden försöker vi utrota då den hotar vår inhemska fauna via predation. Mårdhunden skall jagas med alla till buds stående medel för att den är en jägare. Varför ska då vargen särbehandlas i detta land ??? Snacka om predator som hotar hela faunan inkl människors rätt att bo o verka på landsbygden

Publicerat

Ytterst faller detta tillbaka på "Konventionen om biologisk mångfald". Fræmmande arter, som mårdhund, har vi som land tagit på oss att hindra. Vargen ingår i detta sammanhang inte i de arter vi ska hindra, snarare hjælpa. Så hær får du nog slå på politikerna och førsøka få dem att gøra avbøn från konventionen, vilket lær vara lite svårt i dessa tider...

Publicerat
  • Författare
Ytterst faller detta tillbaka på "Konventionen om biologisk mångfald". Fræmmande arter, som mårdhund, har vi som land tagit på oss att hindra. Vargen ingår i detta sammanhang inte i de arter vi ska hindra, snarare hjælpa. Så hær får du nog slå på politikerna och førsøka få dem att gøra avbøn från konventionen, vilket lær vara lite svårt i dessa tider...

Jag är inte ute efter att "slå" på ngn.Tycker bara det är märkligt förfarande. En predator bort ( låt vara främmande) och en ska få husera som den vill. Du ska veta att jag bor 25 km norr om Ystad så vargen lär aldrig bli ett problem för mig. Jag sympatiserar dock med de stackars människor som ska bo o leva i vargens närhet.

Publicerat

Jo, jag både vet var du bor och att du inte vill slå någon men i just rovdjursfrågan tror jag vi kommer att ha føga framgång med detta resonemang. Æven om det i vissa detaljer har intressanta vinklingar.

Inte minst i sjukdomsspridningsfrågan finns paralleller mellan t ex mårdhund och varg. Jag førstår sjælv inte varfør man konsekvent inte tar prov før Ehrliccios och rabies nær man søver varg i sverige...

Publicerat

Amakulu,

jag vill minnas att du i den andra tråden menade att vargen hotade vår biologiska mångfald. Jag har rätt svårt att hitta exempel på hotade arter, men du får gärna hjälpa mig. Jag brukar för all del med en dåres envishet trycka skogsbolagen i halsen att älgen är bra för mångfalden, åtminstone upp till en viss gräns... Och käkar vargen upp i princip ALL älg så har vi ett problem, men annars har jag svårt att se att argumentet håller?

Detta sagt utöver den självklara skillnaden mellan inhemsk och invasiv art som Linkis tar upp då.

Publicerat
Amakulu,

jag vill minnas att du i den andra tråden menade att vargen hotade vår biologiska mångfald. Jag har rätt svårt att hitta exempel på hotade arter, men du får gärna hjälpa mig. Jag brukar för all del med en dåres envishet trycka skogsbolagen i halsen att älgen är bra för mångfalden, åtminstone upp till en viss gräns... Och käkar vargen upp i princip ALL älg så har vi ett problem, men annars har jag svårt att se att argumentet håller?

Detta sagt utöver den självklara skillnaden mellan inhemsk och invasiv art som Linkis tar upp då.

Vargen kan väl räknas till utrotat och nu invasiv eller?

Vi har ju tagit bort den en gång av ett syfte.

Markägarna som släpper till mark till vargen borde bli tillfrågade i och med att det medför ekomonisk förlust i deras verksamhet.

Publicerat

Oavsett om man gillar det eller inte så kan vi inte hävda att vargen inte är en ursprungligt inhemsk art, och därmed är den per definition inte invasiv. Om den möjligen varit borta under en kort period spelar ingen roll för defintionen. Det spelar inte heller någon roll om den vandrat tillbaka själv eller inte, om den nu var att betrakta som helt borta. Det blir inte lättare att argumentera för en vettig förvaltning om vi börjar kalla äpplen för päron.

Publicerat

Rätta mig gärna om jag har fel, men jag vill minnas att jag läst någonstans att man gav klartecken så sent som på -80 talen att försöka utrota vildsvinen. De är väl också en inhemsk art? Vidare så har (enligt mig) inte vargen kommit hit av sig själv.

Svensk jakt hade i nåt nummer (1973 tror jag) ett reportage om just inplantering av varg.

//Roggman66

Publicerat
Rätta mig gärna om jag har fel, men jag vill minnas att jag läst någonstans att man gav klartecken så sent som på -80 talen att försöka utrota vildsvinen. De är väl också en inhemsk art? Vidare så har (enligt mig) inte vargen kommit hit av sig själv.

Svensk jakt hade i nåt nummer (1973 tror jag) ett reportage om just inplantering av varg.

//Roggman66

Det är helt korrekt att man svängt politiskt när det gäller vildsvinen, vilket vi rimligen skall vara glada för. De hade dock varit borta under en betydligt längre tid, och någonstans får man förstås börja funder över vad som är inhemskt och inte. Vi har haft visent en gång i tiden också, men vi kan nog inte rakt av kalla den för inhemsk idag. Huruvida vargen kommit tillbaka på egen hand eller inte spelar som sagt ingen roll i sammanhanget när det gäller definitionen.

Naturvårdsverket hanterar dessa frågor, i enlighet med Sveriges ingångna internationella överenskommelser. Det finns tydliga och strikta defnitioner för allt detta arbete, och vi behandlar just nu en omfattande remiss från NV om invasiva arter.

Publicerat
Oavsett om man gillar det eller inte så kan vi inte hävda att vargen inte är en ursprungligt inhemsk art, och därmed är den per definition inte invasiv. Om den möjligen varit borta under en kort period spelar ingen roll för defintionen. Det spelar inte heller någon roll om den vandrat tillbaka själv eller inte, om den nu var att betrakta som helt borta. Det blir inte lättare att argumentera för en vettig förvaltning om vi börjar kalla äpplen för päron.

Jag förstår det. kanske tog i på fel sätt ;) Men hade precis pratat med en kompis vars grannar hade blivit av med två hundar mer eller mindre runt husen -_- - man blir både arg och lessen när man hör sådant.

Jag var på Älghunds utställningen i Rättvik i höstas (var där och jobbade)och det som slog mig där efter att ha gått omkring där hela helgen -var att, ingen! pratade om hur hundarna jobbade på älg utan det som folk pratade om var problematiken med varg och hur man skulle få fram bättre björnlinjer hos älghundarna.

Och rätt mig om jag är fel. men vad jag vet är Rättvik en av de största älghunds sammankomster i norden.

Men det som var mest rörande var de äldre mannen ( som vad jag förstod hade jagat med älghund större delen av sitt liv) som stod och fick en ny GPS pejl förevisad för sig.

- och när han imponerad över möjligheterna med pejlen säger: att en sådan skulle man ha haft på den tiden innan vargen då det fanns älg, men nu är jag för gammal för att få uppleva älgjakt med löshund igen (runt 70) och vidare säger han och om nu vargen tar hund så är det ju iallfall inget att göra.

Så därmed hade inte mannen lust att lägga 8-9000 kr på en pejl.

Det känns som ett politiskt övergrepp mot dessa människor som bor i dom vargtäta områdena.

Det tillsammans med den uppgivelse man känner hos dom som bor där vargen är som mest koncentrerad.

Vargen är ju "the mother of skadedjur" och måste behandlas därefter.

Att vara politisk korrekt är inget man vinner något på -är min erfarenhet från min militära bana.

Missförtstå mig rätt jag menar att chefer måste slå näven i bordet så det hörs.

Annars blir det inget gehör.

MVH Jensa

Publicerat
  • Författare
Amakulu,

I dagsläget ser väl kanske inte jag iheller ngn art som står på ruinens brant i morgon pga vargen. Om man ponerar att MP kommer tillbaks nästa val så ser jag i förlängningen bara vargar i Sverige. Det kommer att bli problem framöver om inte ni kan sätta ner foten rätt ordentligt NU. En vargpopulation växer ganska fort så länge det finns gott om mat.

Publicerat

Har också en fråga som jag funderat lite på.. har iofs inte med varg eller mårdhund att göra men med "främmande arter". Om vildren kommer in till sverige är den då en "ny" art som ska utrotas eller har vi då fått tillbaka den gamla vildrenen igen? och ska vi i så fall skydda den tills den blivit nog talrik så vi kan jaga den som i norge? Bara en fråga,, vill inte kapa tråden men kände att frågorna har lite med varann att göra..även om det är på jävulskt långt håll! B)

Publicerat

Amakulu: Jag tror inte att predationsperspektivet är en framkomlig väg ur någon form av utrotandeperspektiv. Vi kan föda rätt många tusen vargar med vår älgstam och ytterligare några tusen med rådjur och bäver mm. Vargen är ett stort problem men jag tror man ska vara noga med att välja sina argument och fokusera på de verkliga problemen.

BoJo: Det där är en mycket intressant frågeställning. Det är heller inte enkelt att säga vad som är en invandrare, en återvändare eller en från början införd art. Vi har helt enkelt en glidande skala och det finns mig veterligen ingen lista eller myndighet som reglerar och bestämmer. För att exemplifiera så var nog Rapphönan den första arten som vi planterade in på 400 - 500 - talet. Därefter så har vi pytsat in arter med rätt god takt, främst faktiskt för jakt. Frågan är då när en införd art får hemortsrätt. Minken är här för att stanna, det tror jag vi alla är överens om, ska vi då freda den under yngeltid och behandla den som en art bland andra?

Ser vi till dagsläget så är det inte svårt att definiera mårdhunden och vitsvanshjorten som klara fall av invandrare. Men när jag lyssnar på jägarna så gör de rätt stor skillnad på arterna...

Vad gäller vildrenen så är den definierad som utdöd. Vad som skulle hända om den återvände vet jag inte men jag misstänker att det kan finnas en del i lagstiftningen som rör tamrenskötseln som ställer till det. Nu går det väl rätt dåligt för vildrenen så jag tror vi har tid på oss att fundera.

Publicerat

Mårdhunden lär juh knappast gå att utrota,går det inte utrota i haparanda går nog föga troligt heller i Hela norrbotten heller..kasta pengarna i sjön.

Men vargar är juh ganska kostsamma om man tänker vad man får betala för att få höra andras elände, menar var finner jag glädje i att det finns varg? äter jakthundar,sätter stora delar av jägar sverige på tvären,delar dom båda jägareförbunden,utplånar en kultur med lös hund, jag menar visst fan är kul och titta på varg på skansen men det väljer jag själv iaf om jag vill betala för. Däremot har vargen en ganska tråkig inverkan på fjällrävar som jag tycker mycket om, Juh färre stora rovdjur uppe i fjälls juh mindre fjällrävar överlever, Sen att rödräven gör intrång i fjällen och inte stoppas så fjällräven får en till fiende gör saken mer sorligt att läsa hur mycket pengar som går åt att göra om vargar barnvänliga,rädda vitryggade hackspettar och allt annat som ska diskuteras i minsta detalj innan det ändå inte händer nått...

bojo-hur ser du skillnaden på en tamren och en vildren ;)

Publicerat

Vi har diskuterat just vargen i rätt många trådar så jag får väl referera dit men för att ge dig ett kort svar FC, du behöver inte övertyga mig, men stora delar av sveriges befolkning. Vad jägarna tycker om varg vet vi men vi vet också att en rätt stor majoritet av sveriges befolkning tycker annorlunda.

Publicerat

Vildrenen är högre, har längre ben och väger mer än tamrenen.. sen om man kan se det om dom inte står brevid varann är en annan fråga! ;)

Publicerat
  • Författare
Amakulu: Jag tror inte att predationsperspektivet är en framkomlig väg ur någon form av utrotandeperspektiv. Vi kan föda rätt många tusen vargar med vår älgstam och ytterligare några tusen med rådjur och bäver mm. Vargen är ett stort problem men jag tror man ska vara noga med att välja sina argument och fokusera på de verkliga problemen.

Ja helt riktigt och det problemet stavas livskvalite i för landsbygdsbefolkningen i varg länen. Kan inte vara rimligt att några 08:or ska diktera villkoren för folk i tex Värmland eller Dalarna. Sätt för f-n ner foten NU när det gäller vargkrameri. tror nog att flertalet av era medlemmar håller med mig. Räcker det som argument Linkis? För du/ni jobbar väl för medlemmarnas åsikter eller ??????

Publicerat

Har du kollat vår hemsida de senaste åren Amakulu? Jag skulle nog vilja hävda att vi lägger rätt rejält med resurser på rovdjursfrågan och har satt ner rätt många fötter på sista tiden. Att det sedan inte alltid ger önskat resultat är både väntat och naturligt, men vi gör nog en hel del nytta.

Vi ska komma ihåg att vi i förhållande till antalet medlemmar lägger rejält mycket mer resurser än vad som är "proportionerligt" på rovdjursfrågan. Något som inte alltid är okontroversiellt. Rätt många av våra medlemmar är rätt trötta på rovdjursfrågan, särskilt de som inte berörs eller ens kommer att beröras.

Vi har skrivit massor om detta i tidigare trådar så jag ska inte traggla om allt igen men om du hävdar att vi inte följer medlemmarnas åsikter i denna fråga eller inte lägger tillräckligt med krut så får du nog vara lite mer specifik.

Publicerat
  • Författare
Har du kollat vår hemsida de senaste åren Amakulu? Jag skulle nog vilja hävda att vi lägger rätt rejält med resurser på rovdjursfrågan och har satt ner rätt många fötter på sista tiden. Att det sedan inte alltid ger önskat resultat är både väntat och naturligt, men vi gör nog en hel del nytta.

Vi ska komma ihåg att vi i förhållande till antalet medlemmar lägger rejält mycket mer resurser än vad som är "proportionerligt" på rovdjursfrågan. Något som inte alltid är okontroversiellt. Rätt många av våra medlemmar är rätt trötta på rovdjursfrågan, särskilt de som inte berörs eller ens kommer att beröras.

Vi har skrivit massor om detta i tidigare trådar så jag ska inte traggla om allt igen men om du hävdar att vi inte följer medlemmarnas åsikter i denna fråga eller inte lägger tillräckligt med krut så får du nog vara lite mer specifik.

Jag HÄVDAR ingenting. Jag ställde en fråga till dig/er. Med ditt svar så säkerställde du att jag aldrig mer kommer att vara medlem i "ditt" förbund. Diskussionen tar härmed slut från min sida.

Publicerat
Ja helt riktigt och det problemet stavas livskvalite i för landsbygdsbefolkningen i varg länen. Kan inte vara rimligt att några 08:or ska diktera villkoren för folk i tex Värmland eller Dalarna. Sätt för f-n ner foten NU när det gäller vargkrameri. tror nog att flertalet av era medlemmar håller med mig. Räcker det som argument Linkis? För du/ni jobbar väl för medlemmarnas åsikter eller ??????

+1

Publicerat

Vi har besvarat den ursprungliga frågan, och frågeställaren har avslutat sitt deltagande i följddiskussionen. Det känns inte heller som om den lär återknyta till ursprungsfrågan.

Jag utnyttjar därmed vår nya möjlighet att låsa tråden. Vill någon diskutera SJF:s syn på rovdjur generellt får ni starta en ny tråd.

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.