Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vapenlås vid förvaring i t.ex jaktstuga

Featured Replies

Publicerat

Om man läser i vapenlagen och Fap:n så står det ju att ett vapen som inte är delbart, t.ex en halvautomat,

skall, om man lämnar den i bilen en kort stund, gömmas och låsas med godkänd vapenlås.

Och vid förvaring i t.ex en jaktstuga, ska vapnet, om man lämnar stugan, vara väl gömt,

fastlåst och försett med godkänt vapenlås.

Med godkänt vapenlås menas ett sådant lås som uppfyller kraven för ett hänglås och hänglåsbeslag för klass 3.

Då det inte finns några speciella vapenlås som är godkända, så måste man ju lösa det på något annat sätt.

Hur ska man då göra för att uppfylla lagen??

Publicerat

Jag brukar ha ett patronlägeslås i mina tävlingsbössor och när de är i bilen låser jag dessutom fast vapnet med wire och hänglås

Publicerat

Det enkla svaret är att du får ta med vapnet... Sedan går det ju att dela en halvautomat - ta lös pipan och ta med den samt sätt i ett hänglås kl 3 i utkastaröppningen.

Publicerat
Det enkla svaret är att du får ta med vapnet... Sedan går det ju att dela en halvautomat - ta lös pipan och ta med den samt sätt i ett hänglås kl 3 i utkastaröppningen.

skadas inte precisionen av att man tar bort pipan ?, skulle det inte räcka med ett lås som man fäster i pipan + hänglås `?

InterboreLock.jpg

Publicerat

Om låset är ett godkänt lås enligt SSSF normer för klass 3 så är det ok, inte annars. På en hagelautomat så är det knappast problem med precisionen, men det kanske det är på en kulautomat. Nu var det inte frågan utan det var hur man skulle göra för att förvara vapnet lagligt. Kan eller vill man inte dela det får man ha godkäntt lås eller bära med det. På tal om att skada precisionen vet jag inte hur bra det är att stoppa in stål i pipan framifrån...

Publicerat
På tal om att skada precisionen vet jag inte hur bra det är att stoppa in stål i pipan framifrån...

På ett precisionsvapen (typ jakt/sportskyttegevär) är det nog inte bra nej, väldigt stor risk att kröningen blir skadad.

Publicerat
  • Författare

Då kvarstår ju problemen i allafall.

Att ta med t.ex mina två halvautomater om jag ska åka och handla, eller åka till banken...

Inte f-n vill jag släpa runt på mina vapen in i såna lokaler....

Publicerat

Nä precis - det blir till att lämna dem hemma. Ännu ett argument mot halvautomater...

Publicerat
  • Författare

Det är ju sjukt med lagar som i princip inte kan efterföljas.

En vanlig hagelbock måste ju förses med godkänt vapenlås om du lämnar den i jaktstugan

även om du har med dig framstocken..

Hur låser man en hagelbössa på ett godkänt sätt?

Dessa lagar medför ju att vi är många jägare som bryter mot vapenlagen, medvetet eller omedvetet,

när vi är borta några dagar på jakt. Att ta med sig bössan/bössorna så fort man lämnar jaktstugan

tror jag inte det är många som gör.

Publicerat

Det går ju att ha ett säkerhetsskåp i jaktstugan. Det har vi. Det finns dock godkända patronlägeslås klass 3 till hagelvapen, så det går att göra så också.

Publicerat
  • Författare
Det går ju att ha ett säkerhetsskåp i jaktstugan. Det har vi. Det finns dock godkända patronlägeslås klass 3 till hagelvapen, så det går att göra så också.

Var hittar man det nånstans? Jag har googlat så tangentbordet snart är utnött, men inte hittat nåt..

Publicerat

Mestolås heter de jag hörtom. Har själv till mina repeterstudsare. Om de säljer lås än vet jag inte. Kolla i SSSF:s lista över godkända lås, därhar jag inte tittat på ett tag och det kan finnas ngt nytt.

Publicerat
  • Författare
Mestolås heter de jag hörtom. Har själv till mina repeterstudsare. Om de säljer lås än vet jag inte. Kolla i SSSF:s lista över godkända lås, därhar jag inte tittat på ett tag och det kan finnas ngt nytt.

Mesto verkar inte finnas längre, hittade däremot Stopshot, som bara finns till några modeller:

http://www.mamut.net/ladon/shop/

I övrigt hittar jag bara patronlägeslås till automatvapen

En gammal artikel I SVD som belyser frågan:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_38436.svd

En artikel från Jakt&Jägare:

http://webnews.textalk.com/se/article.php?...19&context=

Kanske en fråga för jägarförbundet att jobba med?

Helt klart är att det är svårt att uppfylla vapenlagen i den frågan, och att många vapenägare därmed bryter mot vapenlagen.

/ Jon

Publicerat

Vi har detta redan på tapeten och i fjol träffade vi en låstillverkare som planerar en civil produktion av vapenlås- nu gör de låsen till försvarets AK4 och AK5. Vi får se när det blir verklighet för marknaden bestämmer i sådana frågor.

Publicerat
  • Författare
Vi har detta redan på tapeten och i fjol träffade vi en låstillverkare som planerar en civil produktion av vapenlås- nu gör de låsen till försvarets AK4 och AK5. Vi får se när det blir verklighet för marknaden bestämmer i sådana frågor.

Jag mejlade nån på Svensk Jakt ifjol och frågade lite om ämnet, och fick till svar att dom haft upp frågan tidigare

men att de kanske var dags att titta på frågan igen, och det borde det ju vara.

För det ligger väl i allas intresse att kunna följa dom regler som gäller,

eller att kunna anpassa regler och lagar så att det är möjligt att följa dom.

Tyvärr så finns ju risken att lagar ang. vapen och jakt kommer att bli mer restriktiva,

så det gäller att vi som är jakt och vapenintresserade, föregår med gott exempel, och "motar Olle i grinden"

och försöker ligga steget före lagstiftande myndigheter, och visar att vi vill, och kan ta ansvar för vår hobby.

Ett sätt är att se till att denna fråga ang. vapenlagens krav på vapenlås går att efterfölja.

// Jon

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.