Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bäverjakt!

Featured Replies

Publicerat

Ingen här som behagar att tala om bäverjakten?

Tycker alldelles för många ser ner på detta fina jaktbyte!

Många markägare vill rent av utrota dem  >:(

Ungbävern e välan inte så slug men försök med gambävern. Vilket slugt djur!

Nu skjuter jag ju int de men de e kul ändå att smyga.

Nu har jag oturen att jaga på SCA:s marker o där e de någon stolle som raserat bäverdammen så nu e de när på tomt i sjön där de förra året bodde minst 7bävrar som jag såg under en o samma kväll.

Tråkigt men vad göra då de e 10okända jägare som får jaga på samma område!

Jaja, imorn ska jag ut o rekognosera fler vattendrag!

Skulle va kul att höra från fler bäverjägare!!!

Publicerat

Bäverjakten är en trevlig jaktform som visst kräver sin jägare och skytt.

Jag jagar endast bäver på våren då djurlivet vaknar till liv efter en låååång vinter.

Att få sitta och passa på bäver är nog en av de finaste jakter vi har om man tänker på inramningen kring jakten.

Jag har aldrig testat att jaga dom under hösten och kommer nog inte heller att göra det då de finns så många andra villebråd att jaga nu.

Men som sagt när vintern och snön släppt sitt grepp om naturen, då sitter jag nog och njuter kring något intressant bävervatten. :D

Publicerat
  • Författare

Många gör som du seger men som jag hört är både kött o skinn e av bästa kvallite på hösten.

Kanske har jag fel men de e vad jag hört!

Sen kan ja int säg annat än att jag me sitter ute på våren o insuper den härliga atmosfären.

De e nå speciellt me de.

Då kan man sitta o filosofera över vad som hände med den där tuppen som bara flög sin kos o.dyl.

De ju just mångfalden som gör det så kul att jaga på hösten.

Lägg gärna till en bäver på menyn, då man ändå har vägarna förbi vattendragen, dvs om avkastningen tillåter det.

Vad gör du med dina bävrar????

Publicerat

Köttet och skinet är bäst på hösten men tyvärrr så är det för lite timmar per dygn när man är ledig. Ett tips med bäverkött: Lägg köttet i en torrsaltning av viltkrydda och salt ett till två dygn före rökning. Rök sedan i ca 1,5 timmar, vira därefter in köttet i folie och stoppa in det i ugnen på ca 150-175 grader och låt det bli färdigt. Som smörgåspålägg är det mums!

Publicerat
  • Författare

Ja så va höstens första på plats!

Ska testa ditt recept Nils I.

Publicerat

Ser ut att vara perfekt storlek på den. Dom största blir lite grovtrådiga i köttet. Nu har Du bara ett rejält flåjobb framför Dig. Gratulerar till bävern. 

Publicerat
  • Författare

;D Flåning o allt va redan klart då denna bild las ut  ;D

De gäller att inte ligga på latsidan  ;)

Publicerat
  • Författare

Idag beskådades 3 bävrar genom kikarsiktet. En gammal som ska sparas en ung/FÖR ung o en fjoling.

Riktigt kul att bara titta på dem. Den lille simmade rakt på mig, 2m, o kom rakt in i vittringen.

Inget att göra bara stå still o be en bön om ändrad simmriktning, men icke.

Skrämde ut de andra 2. Bara o hoppa i kanoten o kolla vart de tog vägen.

De bar iväg genom hela sjön med korta landpass, för bävern.

Hade han i kikaren ett flertal ggr men fick inte in de perfekta skottläget.

Då jag till slut inte kunde avgöra vilken som var fjoling. Fick skottet hållas inne.

Men de finns kvar då jag kommer hem från dykresan till Norge, HOPPAS jag  :)

Nu ska det jagas Krabba o kammusslor framöver ett tag. Älgen hänger redan o frysboxen e fylld me strömming o lax.

Fattas bara lite tjäder,orre,ripa samt en o annan hare!

Gissa vad jag ska göra i vinter  ;D

Publicerat

Jimbolo! Du har tänt en låga inom mig ;D

Jag brukar också bara jaga på våren men jag skall ut och titta ikväll. Vi har ett par som behagar dämma i en vägtrumma påväg till jaktkojan trots flera försök att övertala dem om att en annan plats vore lämpligare. Kanske färdigpratat ikväll 8)

Skämt åsido vi är inte så hårda på bävern där jag jagar så jag kan skörda lite. För flera år sedan var de dock ett gäng elever på en skogsskola som utlyste en tävling i vem som kunde skjuta flest. Undrar om de inte läste viltvård på skolan? Hursomhelst har stammen kommit tillbaka. Glädjande nog!

• 3 weeks later...
Publicerat

Jag hann få en innan det frös till. Förra torsdagen var jag ute och passade där jag sett bäver tidigare. Det blev den nionde i ordningen det här året och förmodligen den sista då allt frusit ihop. Min vorsteh gjorde en apport och drog upp den på land annars hade den gått förlorad.