Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Min kommande hundförarbössa.

Featured Replies

Publicerat

Ni som har hängt med ibland mina projekt här på forumet vet att jag är i tagen att fixa mig en hundförarbössa. Anledningen är enkel. Det har kommit in en Borderterrier i familjen och denna ska användas till klövvilt och det blir jag som kommer gå med den mestadels på jakten.

Jag har öppnat upp en projekttråd där jag beskriver mitt drömsenario vad det gäller hundförarbössa. Jag vill igenteligen ha en Ruger M77 (av den äldre modellen, med kolvhalssäkringen) i kaliber 308win eller 7mm08rem. Jag har efter mycket letande förstått att dessa inte är allt för lätta att hitta och jag har så smått i stället börjat övergå till att leta efter en Browning A-bolt i 308win eller 7mm08rem. Inte heller det var särskilt enkelt och jag har beslutat att lägga ner projektet i fall det inte dyker upp något av ovanstående på walterborg eller widforss auktion till ett överkommligt utgångspris.

Men nya tankar har börjat ploppa upp i skallen i stället. Jag har börjat fundera på att kanske fixa till det jag har i skåpet idag i stället. Det skulle bli ungefär lika dyrt men mindre arbete för min del och mer arbete för smeden i klippan. För att gå rakt på sak så håller jag på att göra om min syntetstock som satt på min 6mmBR när jag köpte den. Kom fram till att den borde passa perfekt på min 308win vilket den också gör. Bössan balanserar något så otroligt bra så man får rysningar genom hela kroppen när man lägger an.

Jag började då helt enkelt att skrapa bort den gamla svarta färgen som Stig Sundberg lackat den med en gång i tiden. Jag har till idag fått bort det som sitter mest lättillgängligt och ska till helgen börja att sandpappra lite lätt med ett finkornigt sandpapper för att få bort den sista färgen.

Nästa steg blir att grundlacka den i ljusgrått och sedan ska den bli riktigt jäklar röd. Ungefär som på bilden nedan fast ytterliggare lite rödare.

199.jpg

Jag har också fixat till matningen på bössan vilket bara var till att flytta tillbaka plåtbläcket som sitter precis framför magasinet. Med andra ord så verkar det som att magasinet hade lite mycket spelrum för att bössan skulle kunna mata som den ska. Nu sitter magasinet som berget och det är ett extremt litet spel i magasinet när det sitter på plats.

Jag ska bara vänta lite till så att det blir lite varmare i luften så ska jag gå ut och lacka stocken tänkte jag.

När detta är gjort så kommer bössan att testas grundligt så att allt fungerar som det ska och så att repeteringen fungerar utan problem. Det ska ju gå att repetera ett vapen för hundföreri snabbt och problemfritt!

Det som jag inte tycker om med att ha en Tikka som hundförarvapen är säkringen. Det är en j*vlar skit säkring rent ut sagt. Det räcker att du kommer åt den så lite så åker den fram och är osäkrad! Med andra ord så måste säkringen göras i ordning.

Jag och Henrik var igång och snackade om detta med att bygga om mina Tikkor med kolvhalssäkringar redan på den tiden då jag köpte dom och det skulle byggas om med nya stockar osv. Så jag var väll på det klara nu igen med att en kolvhalssäkring kanske det fick bli.

Satt sedan och bläddrade lite i en Vapentidningen med en artikel om hundförarvapen. Och där fick jag se att den där "självlysande" Sako 75:an som P-O går och bär på på framsidan har ju faktiskt en kolvhalssäkring (den syns ändå bättre på en annan bild i artikeln). Så här om dagen så skrev jag ihop ett mail och undrade vem som gjort arbetet och ifall han hade en eventuell prisbild och vilken säkringstangent som hade använts vid bygget.

Svaret blev att Bössmakaren i klippan hade gjort jobbet. Att priset låg på minst 4000kr och att säkringstangenten var gjord från grunden och att mina iaktagelser om att det såg ut som en tangent ifrån en Ruger 77:a måste vara en slump.

Vad jag då konstaterade var att det nog är läpligare att bygga om den jag har med en dylik säkring då en Ruger M77 eller Browning A-bolt garanterat kostar 4 - 5000kr + att trycket måste bytas på en Ruger eller Browning då det är kasst vilket blir minst 1000kr till osv.

Så som det ser ut i dagsläget så blir det till att lämna iväg min 308win framåt sommaren/hösten för att få en bra och framför allt en säkring som är placerad på rätt ställe :)

MVH/Jocke

post-2176-1235043956_thumb.jpg

post-2176-1235043969_thumb.jpg

post-2176-1235043978_thumb.jpg

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Idag kommer lakeringen att ske. Medans färgen torkar så ska jag också ladda upp en laddstege med n-140 krut och en 75grs HP till BR:en inför morgondagen då det blir skytte med största sannolikhet.

Bilder på 308:an inkommer här under kvällen/morgondagen!!

MVH/Jocke

Publicerat

Blir det öppna riktmedel eller nån form av optik?

Publicerat
  • Författare
Blir det öppna riktmedel eller nån form av optik?

Det blir det Zeiss 1,5-6x42 sm sitter på bössan nu.

Det bör räcka. Öppna riktmedel brukar jag inte komma allt för bra överrens med.

MVH/Jocke

Publicerat
Det blir det Zeiss 1,5-6x42 sm sitter på bössan nu.

Låter klockrent! B)

Publicerat

"För att gå rakt på sak så håller jag på att göra om min syntetstock som satt på min 6mmBR när jag köpte den. Kom fram till att den borde passa perfekt på min 308win vilket den också gör. Bössan balanserar något så otroligt bra så man får rysningar genom hela kroppen när man lägger an.

Jag började då helt enkelt att skrapa bort den gamla svarta färgen som Stig Sundberg lackat den med en gång i tiden. Jag har till idag fått bort det som sitter mest lättillgängligt och ska till helgen börja att sandpappra lite lätt med ett finkornigt sandpapper för att få bort den sista färgen."

Vad är detta för syntetstock, trodde inte det fanns att få tag på till Tikkas M55:or? Märke? Återförsäljare? Länk till hemsida?

Mvh

/Johan

Publicerat
  • Författare
"För att gå rakt på sak så håller jag på att göra om min syntetstock som satt på min 6mmBR när jag köpte den. Kom fram till att den borde passa perfekt på min 308win vilket den också gör. Bössan balanserar något så otroligt bra så man får rysningar genom hela kroppen när man lägger an.

Jag började då helt enkelt att skrapa bort den gamla svarta färgen som Stig Sundberg lackat den med en gång i tiden. Jag har till idag fått bort det som sitter mest lättillgängligt och ska till helgen börja att sandpappra lite lätt med ett finkornigt sandpapper för att få bort den sista färgen."

Vad är detta för syntetstock, trodde inte det fanns att få tag på till Tikkas M55:or? Märke? Återförsäljare? Länk till hemsida?

Mvh

/Johan

Det finns inte att få tag till M55:erna. Helt rätt. Detta är en übercustom stock som är bäddad på alla håll och kanter för att passa en m55:a. Ursprunget är en syntetstock för en Remington med kort låda.

Det är Stig Sundberg som har gjort arbetet på stocken (tror jag)

Nu blev tyvärr lackning inget vidare heller :o

Men va fan det är inte kungen som ska använda den och jag misstänker att med Biltemas hobbylack så sliter man nog snart bort lacken så att den får lackas om och då ska det bli bra!

Bilder kommer så fort den har torkat och jag har fått ihop bössan. Alltså senare ikväll alternativt i morgon.

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Och här kommer en bild som utlovat <_<

MVH/Jocke

post-2176-1237659568_thumb.jpg

Publicerat

Du lär inte tappa bort den :(

Publicerat
  • Författare
Du lär inte tappa bort den B)

Nädu :D

lite små häfftig tycker jag allt :P

Och det är ju ingen som behöver nämna hattband när man kommer som hundförare med detta vapnet till en jakt :(

MVH/Jocke