Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Uttjänt pipa?

Featured Replies

Publicerat

Hallå,

Jag söker information om när en pipa kan räknas som uttjänt.

Tag till exempel en 6,5 mm pipa, vilket innermått skall den ha för att klassas som uttjänt generellt?

Någon som vet eller någon som vet vart jag kan finna info?

Tackar för hjälpen!

Mvh

-E

Publicerat
Hallå,

Jag söker information om när en pipa kan räknas som uttjänt.

Tag till exempel en 6,5 mm pipa, vilket innermått skall den ha för att klassas som uttjänt generellt?

Någon som vet eller någon som vet vart jag kan finna info?

Tackar för hjälpen!

Mvh

-E

det är svårt att säga ett speciellt mått, jag hade två identiska pipor den ena var slut vid 53,5 och den andra hade precision kvar vid 54,5.

har dock haft en till pipa som varit slut vid 53,5.

vad har du för mått nu.

Publicerat

Hur mäter ni detta? Skjut mått där pipan slutar? eller finns den något special verktyg man använder?

Beror det inte mycket på hur räfflorna ser ut, mer än av det är för diameter?

Publicerat

Hej,

Jag är ny på området och hört/läst att man "tolkar" pipan.

De mått jag har är på en 6,5 pipa och den mätte 6,48-6,49. Detta skall vara inom gränsvärde (?).

Det är just gränsvärdet jag är ute efter :rolleyes:

Är det så att vissa pipor (vapen) tappar precisionen och andra håller ihop trots att måtten är lika?

Tackar för svar.

Mvh.

-E

Publicerat

Det där blir en svår besvarad fråga, dvs när din pipa av den tillverkningen är uttjänt,

svaret sitter ju i tavlan, som alltid,

har du en pipa som håller ihop tre men sedan tappar allt eller klarar fem men sex till tio tumlar ja då är pipan kass.

Har du några indikationer på att så är fallet eller är du mest mätsugen och frågande!

/C

Publicerat
Hej,

Jag är ny på området och hört/läst att man "tolkar" pipan.

De mått jag har är på en 6,5 pipa och den mätte 6,48-6,49. Detta skall vara inom gränsvärde (?).

Det är just gränsvärdet jag är ute efter :rolleyes:

Är det så att vissa pipor (vapen) tappar precisionen och andra håller ihop trots att måtten är lika?

Tackar för svar.

Mvh.

-E

ja vissa håller ihop och vissa sprider vid samma mått.

du har alltså tolkat den till 48,0 och 49,0 då är pipan extremt trång har bara sett sådan mått en gång förut och det var en sako.

51,5 har mina legat på nya.

Publicerat
Hur mäter ni detta? Skjut mått där pipan slutar? eller finns den något special verktyg man använder?

Beror det inte mycket på hur räfflorna ser ut, mer än av det är för diameter?

man måste ha tolkar till kalibern man ska mäta, och ja du har rätt att det är av mer betydelse hur pipan ser ut.

Publicerat

Ok, då vet jag.

Detta är en Tikka av 90:tals modell vad jag förstår.

Tackar för all hjälp/info!

Mvh Edvard

Publicerat

När pipan börjar tappa precision när den blir varm samt blir besvärlig att hålla ren brukar vara två tecken att den börjar bli slut. Det säkraste sättet är att låta en smed kolla med ett borescope om det finns någon med ett sådant i närheten.

Publicerat

Prova skrubba pipan ordentligt och se hur mycket dynga det är i den. Du kan köra i Forrest foam i pipan och låta det ligga över natten, brukar göra det vid break in av pipor. Du kommer inte tro det är sant all smäck som kommer ut.

Publicerat
Prova skrubba pipan ordentligt och se hur mycket dynga det är i den. Du kan köra i Forrest foam i pipan och låta det ligga över natten, brukar göra det vid break in av pipor. Du kommer inte tro det är sant all smäck som kommer ut.

jag tror eskimo1 har det bästa rådet i tråden. skrubba pipan efter konstens alla regler om det går trögt att få bort skiten så gå på med polerpasta eller om du inte har det autosol.

om du har gyttorp grejor eller andra rengörningsprodukter av tvivelaktig sort ring vapenvårdsbutiken och beställ riktiga saker.

Publicerat

Usch ja, dra pipan kan man göra i all oändlighet.

Något possitivt var det med vapenvårdsmaratonet vi hade under min värnplikt, häpnadsväckande att man kan vårda en PSG90 i 4-5 timmar och ändå få skitiga linnelappar :)

Tackar för alla tips!

Mvh Edvard