Publicerat Februari 19, 200917 yr Fundering kring jakt. Tiderna är sedan länge förbi att man kan leva av vad skogen ger i form av skinn och kött. Finns det några faktiska pengar i detta med att hålla på med jakt. Nu menar jag inte att någon helg i månaden åka och jaga och sedan sälja alla nedlagda djur, utan att faktiskt lägga ner myckat möda och svett på att hjäpla andra med sådant som de inte kan/vill/har tid med. Det finns säkert fler som funderat i dessa spår. Vad ha ni kommit fram till? Jag är inte ute efter en lösning som ger snabba pengar, men tillräkligt för att kunna överleva. Vad kan det finnas för sidospår?
Publicerat Februari 19, 200917 yr Helt klart finns det pengar i att "hjälpa" andra att komma på jakt. Problemet blir då i första hand att skaffa mark till detta . Skulle kunna tänka mig att en sådan mark som Wanås gods nu har till arrende skulle kunna vara en sådan möjlighet. Kanske i minsta laget om man tänker sig att få sin försörjning utav den. Nu lär ju budet vara på denna mark runt millen + moms. Marker är nog det största problemet i din fundering
Publicerat Februari 19, 200917 yr Hej och välkommen. Det är klart att du kan tjäna pengar på jakt i olika slag. Men den sämsta idén är nog att försöka fälla så mycket vilt som möjligt för att sedan sälja. Dels så funkar det bara på kort sikt samt så kommer du att vara hatad av grannmarker. Men det finns ju andra sätt. Här på forumet så finns det både viltmästare, yrkes hundförare och fasanuppfödare finns säkerligen fler kategorier men de var de jag kom på nu. Men vilket yrke du än funderar på så kommer du förmodligen aldrig bli rik på det, men du får jobba med nånting som du tycker är vansinnigt kul.
Publicerat Februari 19, 200917 yr Författare Jag vidgar gärna begreppet. Jag tror som du att det är allt för kostsamt att bedriva sin verksamhet på det sättet. Jag tror att det kanske kan finnas större möjlighet om man istället siktar in sig på viltvårdande åtgärder till människor som bor långt ifrån sina marker. Det kanske finns andra sätt?
Publicerat Februari 19, 200917 yr Författare Hej och välkommen.Det är klart att du kan tjäna pengar på jakt i olika slag. Men den sämsta idén är nog att försöka fälla så mycket vilt som möjligt för att sedan sälja. Dels så funkar det bara på kort sikt samt så kommer du att vara hatad av grannmarker. Men det finns ju andra sätt. Här på forumet så finns det både viltmästare, yrkes hundförare och fasanuppfödare finns säkerligen fler kategorier men de var de jag kom på nu. Men vilket yrke du än funderar på så kommer du förmodligen aldrig bli rik på det, men du får jobba med nånting som du tycker är vansinnigt kul. Ja målet är inte att bli rik! Däremot så måste det dock finnas förutsättningar att försörja sig på arbetet. Jag är beredd på långa dagar många mil hemmifrån!
Publicerat Februari 19, 200917 yr Ja målet är inte att bli rik! Däremot så måste det dock finnas förutsättningar att försörja sig på arbetet. Jag är beredd på långa dagar många mil hemmifrån! Kolla med Jensa.
Publicerat Februari 19, 200917 yr Jag vidgar gärna begreppet. Jag tror som du att det är allt för kostsamt att bedriva sin verksamhet på det sättet. Jag tror att det kanske kan finnas större möjlighet om man istället siktar in sig på viltvårdande åtgärder till människor som bor långt ifrån sina marker. Det kanske finns andra sätt? Jag är lite inne på samma spår, går i tankarna att bilda ett litet företag som sysslar med jakt och viltvårdskonsulering. Tanken är inte att försörja mig på det utan att ha något vid sidan om studierna och som ger möjlighet till jakt. Mitt koncept (bara spånande hittils) är att erbjuda följande... -Viltvårdskonsultering: anläggning av viltåker, viltvatten, stödutfodring, utsättning av fasan och änder. -Jaktkonsultering: Hjälpa markägare som inte har så stor erfarenhet att genomföra jakter, jag menar då jaktledarroll, ställa upp med hundar, all planering, tillvaratagande av vilt. Dessutom vid behov se till att det finns tillräcklig många jägare (öppnar upp för att sälja ett par platser). -Predatorjakt: Ta betalt per predator man fäller ex 10-20 spänn per svartfågel/måsfågel, 250-500 spänn för grävling/räv -Skadedjursreglering: Vildsvin, gäss, bäver, kanin och annat som gör skada på markägares (främst bönders) egendom -Ställa upp med eftersökshund och apportör till jägare som saknar hund. Drömmen hade ju varit att få ta över jakten på ett par småmarker, mot att man förser markägaren med vilt och tar hand om all viltvård och alla skadedjur. Detta går att utveckla väldigt mycket. Helst ska man ju vara ett par stycken som går samman. Som sagt detta konceptet är inte för att dra in några större pengar, kanske om man har tur får man omkostnader betalda. Däremot ger det tillgång till jakt och vilt!
Publicerat Februari 19, 200917 yr Jag är lite inne på samma spår, går i tankarna att bilda ett litet företag som sysslar med jakt och viltvårdskonsulering. Tanken är inte att försörja mig på det utan att ha något vid sidan om studierna och som ger möjlighet till jakt. Mitt koncept (bara spånande hittils) är att erbjuda följande... -Viltvårdskonsultering: anläggning av viltåker, viltvatten, stödutfodring, utsättning av fasan och änder. -Jaktkonsultering: Hjälpa markägare som inte har så stor erfarenhet att genomföra jakter, jag menar då jaktledarroll, ställa upp med hundar, all planering, tillvaratagande av vilt. Dessutom vid behov se till att det finns tillräcklig många jägare (öppnar upp för att sälja ett par platser). -Predatorjakt: Ta betalt per predator man fäller ex 10-20 spänn per svartfågel/måsfågel, 250-500 spänn för grävling/räv -Skadedjursreglering: Vildsvin, gäss, bäver, kanin och annat som gör skada på markägares (främst bönders) egendom -Ställa upp med eftersökshund och apportör till jägare som saknar hund. Drömmen hade ju varit att få ta över jakten på ett par småmarker, mot att man förser markägaren med vilt och tar hand om all viltvård och alla skadedjur. Detta går att utveckla väldigt mycket. Helst ska man ju vara ett par stycken som går samman. Som sagt detta konceptet är inte för att dra in några större pengar, kanske om man har tur får man omkostnader betalda. Däremot ger till tillgång till jakt och vilt! Bara lite nyfiken.. Va har du för utbildning för att kunna erbjuda alla dessa tjänster? Sen predatorjakten tror jag tyvärr inte på, du ska vara glad om du får chansen till att få jaga predatorer på dessa marker istället, sen kanske du kan sälja fågeln som apportvilt och räven till grythundsklubben. Samma sak med apportörerna, det finns en hel drös med folk där ute som dreglar bara de hör ordet anka, så det är inte direkt svårt att få tag i apportörer.
Publicerat Februari 19, 200917 yr Bara lite nyfiken..Va har du för utbildning för att kunna erbjuda alla dessa tjänster? Sen predatorjakten tror jag tyvärr inte på, du ska vara glad om du får chansen till att få jaga predatorer på dessa marker istället, sen kanske du kan sälja fågeln som apportvilt och räven till grythundsklubben. Samma sak med apportörerna, det finns en hel drös med folk där ute som dreglar bara de hör ordet anka, så det är inte direkt svårt att få tag i apportörer. Jo jag vet det med att apportörer finns i överflöd, bara en bitjänst, och sälja apportvilt, ja kanske bättre så är som sagt bara en ide. Min bakgrund fd jaktelev, läser nu ett program på Universitet som har med fjärranalys av miljö och ekosystemanalys samt klimatförändringar och miljövårdsåtgärder. Det är jag och en kamrat som diskuterat detta, han gör sista året som jaktelev och efter det kommer han förhoppningsvis in på viltmästarutbildningen. Han planerar även att börja plugga en liknande linje som jag för att även få en akademisk bakgrund, och det är i samband med det vi hade tänkt försöka starta företaget, ha vid sidan om studierna...
Publicerat Februari 19, 200917 yr En guldgruva kanske det inte är?? Men jag kan nog tänkamig att det finns Stockholmare (eller andra) som bor långt ifrån sina marker och på grund av arbete och familj inte har möjlighet att utföra den viltvården som de skulle vilja. Men vad vet jag, kanske bättre om någon i målgruppen svarar. Bra sätt att göra marknadsundersökning dock!
Publicerat Februari 19, 200917 yr Fundering kring jakt.Tiderna är sedan länge förbi att man kan leva av vad skogen ger i form av skinn och kött. Finns det några faktiska pengar i detta med att hålla på med jakt. Nu menar jag inte att någon helg i månaden åka och jaga och sedan sälja alla nedlagda djur, utan att faktiskt lägga ner myckat möda och svett på att hjäpla andra med sådant som de inte kan/vill/har tid med. Det finns säkert fler som funderat i dessa spår. Vad ha ni kommit fram till? Jag är inte ute efter en lösning som ger snabba pengar, men tillräkligt för att kunna överleva. Vad kan det finnas för sidospår? Jag läste om en kille i Vilhelmina som jobbar som trapper. Han har ett eget företag, jagar på heltid och tar igen allt. Kött, skinn, fjädrar, ben, you name it. Sen gör han hantverk av skinnen som han sälger vidare. Fjädrar går tilll flugfiskare. Kött släger han eller äter upp. Han samarbetar med olika forskare och instutitioner. Spårar, inventerar vilt och tar prover. Håller i kurser mm. Är man rätt person, har rätt kontakter, villig att satsa allt och verkligen leva för det så visst kan man försörja sig på jakt och viltvård. Man måste var grymt kunnig och mångsidig. Rik blir man inte men kan man hålla ner utgifterna så kan det gå vägen. Det är ju ovärderligt att jobba med det man älskar och trivas med tillvaron. Lycka till. Mvh/Streif
Publicerat Februari 19, 200917 yr En guldgruva kanske det inte är??Men jag kan nog tänkamig att det finns Stockholmare (eller andra) som bor långt ifrån sina marker och på grund av arbete och familj inte har möjlighet att utföra den viltvården som de skulle vilja. Men vad vet jag, kanske bättre om någon i målgruppen svarar. Bra sätt att göra marknadsundersökning dock! Tror nog att det vore bäst att koncentrera sig på Tyskland eller Danmark. Kapitalstarka människor iaf just nu. Jämför då med svensk pesetas. Dansk krona är idag 1,48 i svensk valuta.
Publicerat Februari 19, 200917 yr En enkel fråga bara: Vem är Jensa? Jensa är en före detta officer som jobbat med bla.den vagn du har på bild men framför allt storebror leoparden. När mitt regemente las ned stod jag i ett vägskäl och hade funderingar precis som du har nu kring jakt. Viltmästarutbildningen var inget alternativ då var jag för gammal att börja rodda som jaktelev utan lön. Därimot hundföreriet var något som jag sysslat med sedan många år. Så det blev en utveckling med hundföreriet och hundarna många järn i elden första åren med hundkurser och dylikt sedemera har det kanaliserats till att bara omfatta hundföreri, eftersök och en del skyddsjakt främst i grödor.mm. Således lever jag av att jaga under jakt säsong och under ickejaktsäsong så är jag överlevnadskonstnär. med lite av varje Det viktigaste för mig är att jobba med det som jag tycker är kul så får jag inte åka stridsvagn så jagar jag
Publicerat Februari 20, 200917 yr Författare Således lever jag av att jaga under jakt säsong och under ickejaktsäsong så är jag överlevnadskonstnär. med lite av varje Det viktigaste för mig är att jobba med det som jag tycker är kul så får jag inte åka stridsvagn så jagar jag Hur jobbar du geografiskt? Tror du det finns utrymme för fler att arbeta som du? Har du förökt med andra upplägg/idéer som visat sig fruktlösa (så kanske jag sparar in lite på egna misstag)? Tror nog att det vore bäst att koncentrera sig på Tyskland eller Danmark. Kapitalstarka människor iaf just nu. Jämför då med svensk pesetas. Dansk krona är idag 1,48 i svensk valuta. Finns det Tyskar/Danskar med jaktarrenden i Sverige där inga svenskar ingår? Jag menar där kaske det finns ett behov av att "se till" deras mark under tiden de inte jagar. Hur vanligt kan det vara med jaktlag som inte har någon lokal anknytning (kapitalstarka kunder som jagar själva)?
Publicerat April 23, 200917 yr Jag är lite inne på samma spår, går i tankarna att bilda ett litet företag som sysslar med jakt och viltvårdskonsulering. Tanken är inte att försörja mig på det utan att ha något vid sidan om studierna och som ger möjlighet till jakt. xxxxxxxxxxxxx -Predatorjakt: Ta betalt per predator man fäller ex 10-20 spänn per svartfågel/måsfågel, 250-500 spänn för grävling/räv -Skadedjursreglering: Vildsvin, gäss, bäver, kanin och annat som gör skada på markägares (främst bönders) egendom -Ställa upp med eftersökshund och apportör till jägare som saknar hund. xxxxxxxxxxxxxx Är det någon som vet om någon instans betalar för döda grävlingar? Att man fångar in dom och skjuter dom. Jag har hört att man kan få runt 200 kr för 4 grävlingsfötter, men stämmer det, och var kan man få det i så fall?