Publicerat Februari 19, 200917 yr Var ute o fodrade rådjuren i kväll igen. Fasligt vad foder det går åt, visst är det kallt ute men så här mycket har de nog inte ätit förr. Ja la ut ca 80-90 kg i söndags och alt utom kanske 10 kilo var borta. Ut med nya 80 kilo idag, ska köra runt o kola på lördag o se hur mycket som är slut. Nu lägger jag ut på 5 olika ställen och på varje ställe sprider jag ut det på 3-5 olika högar så alla kommer åt att äta men ändå. Någon som har bra koll på hur mycket ett rådjur äter varje dygn? Vore kul att veta, matar gärna med dubbelt så mycket om jag behöver. /Lasse
Publicerat Februari 19, 200917 yr Jag har inget svar på din fråga men de kan lätt rensa knopparna på två äppelträd, ett päronträd, 11 vinbärsbuskar och 4 krusbärsbuskar på en natt till mitt stora förtret... ...och inte fick jag skjuta ett av dem heller!!!
Publicerat Februari 19, 200917 yr Författare Jag har inget svar på din fråga men de kan lätt rensa knopparna på två äppelträd, ett päronträd, 11 vinbärsbuskar och 4 krusbärsbuskar på en natt till mitt stora förtret......och inte fick jag skjuta ett av dem heller!!! Men dom finns ju kvar till nästa år. Annars får jag komma ner till dig o göra en Runar så fixar du rådjurskorv med vitlök /Lasse
Publicerat Februari 19, 200917 yr Hur mycket äter ett rådjur? Jag skulle vilja vända på frågan: Hur många rådjur äter Mr Mauser Om dom äter för mycket-vänd dig till mig med förtroende! /Micke
Publicerat Februari 19, 200917 yr För att svara lite på frågan så äter rådjur ca 2-3 kg mat/dag under den gröna perioden av året och om de inte blir stödutfodrade äter de ca 0,5-1 kg mat/dag under vintern.
Publicerat Februari 20, 200917 yr Skurebo, vad fodrar du med? Själv kör jag havre då de jädra älgarna sätter i sig alla betorna.
Publicerat Februari 20, 200917 yr Författare Skurebo, vad fodrar du med?Själv kör jag havre då de jädra älgarna sätter i sig alla betorna. Jag fodrar med hackat ensilage från min arendator, körde runt en sväng nu och såg sex av de som tuggar i sig på nätterna. Om det stämmer som jämta skriver så har jag en djävla flock djur som äter foder eftersom nästan 90 kilo försvinner på tre dygn. Kan ju vara älgar som käkar med men jag har inte sett någora spår utom på ett ställe och då var det inte vid fodret. Skönt att se att ganska många har klarat av att ducka under mina kulor.. /Lasse
Publicerat Mars 20, 200917 yr vi har en foderhäck med skulltorkat örtrikt hö ...vilket inte går så vansinnigt mycket av.. samt att vi ger renfor...vilket går hur mycket som helst av...
Publicerat Mars 20, 200917 yr Författare glömde att säga 4 ha viltåker havre/fodermärgkål Det hjälper.... /Lasse