Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Trendspaning: SJF och forumisterna på Jaktsidan

Featured Replies

Publicerat

Låt mig konstatera de tre hetaste trenderna på Jaktsidan:

Trend 1: Det kränkta egot

Det verkar som om det har blivit modernt på sistone att uppröras över det hemskaste som kan hända en vuxen människa: att få ett inlägg modererat. Här har man lagt... minuter... på att formulera ett inlägg som en moderator ansåg var fel för det aktuella forumet, och så försvinner det? Detta är naturligtvis inget annat än en högst personlig kränkning. Här gäller det att skriva mycket och ofta för att nå sitt mål: en offentlig ursäkt för det fruktansvärda brottet.

Trend 2: Svävande gnäll om SJFs onda avsikter

Ojdå, SJF uppmanade någon att engagera sig i en lokal jaktvårdskrets. De raggar medlemmar, minsann! Och inte nog med det, de använder troligen sin position för att utöva manipulerande påtryckningar som är så infernaliskt listigt genomförda att man sällan ens kan beskriva dem. Bara det är ju ett bevis för hur ondskefullt listiga de är.

Och gillar jag inte SJF så kan jag som forumist alltid leta rätt på en gammal oförrätt eller något beslut som som jag inte gillar och försöka få också andra att bli lika förbannade som jag.

Trend 3: Sökande efter medhåll för att upprätta sitt kränkta ego

Har man blivit modererad? Upprörs man över Jaktsidan har försökt etablera en direktkanal mellan SJF och dess forumister? Då finns det bara en sak att göra, att försöka få så mycket medhåll från andra som möjligt i sin kamp mot de onda moderatorerna.

Min trendspaning:

Allvarligt talat: vi har STORT gnäll över SMÅ problem på jaktsidan nu och det är dags att fundera på hur vi gör stämningen bättre. Det är så jäkla lätt att lägga 30 sekunder på att gnälla om ditt eller datt utan tanke på konsekvenserna. Ett forum är som en tavla vi målar tillsammans och man behöver helt enkelt märka själv om man bara använder svart.

Jag var lite skeptisk när SJF tog plats här. Jag var rädd för att den ängslighet som präglar grannforumet skulle flytta sig hit, att den PK-hysteri som jag ibland tycker SJF förespråkar skulle fästa här och att mina hedervärda åsikter om att hagelvapnet har lite mer prestanda än vad SJF låtsas :P skulle dissas per automatik.

Det har inte hänt. Jag kan bara konstatera att SJFs personal har skött sig exemplariskt i varenda inlägg de har gjort. De har svarat vänligt och korrekt även på rena provokationer. Det är forumisterna som inte har klarat av SJFs närvaro på forumet, och i vissa fall inte heller varit mogna det ansvar man tar för den goda stämningen när man skriver sina inlägg.

Jag menar: om man blir förbannad på en kollega, tar man upp det direkt eller skriver man ut en A0-plansch med sin kritik och nålar upp den i lunchrummet? Tag chansen till personlig kommunikation när ni blir förbannade, sök inte hela tiden detta jäkla medhåll som många verkar längta så mycket efter. Jag vill att folk tänker till en extra gång innan de postar negativa inlägg om forumet.

Och ja, jag vet att även detta är ett negativt inlägg. Det som tamigfan stör mig mest är att även JAG bitchar om forumets utveckling. Jag kanske också har blivit en del av problemet. I så fall är det helt OK att moderera bort denna tråd och jag lovar att jag inte kommer att skriva ett stort svavelosande farväl, precis som om någon skulle märka att ett visst nick har försvunnit från ett diskussionsforum :wub:

Acceptera att inget forum är perfekt. Acceptera att inlägg flyttas eller modereras - det är ingen personlig kränkning. Det skrivs tusentals inlägg per dag (enbart av lsjonsson) och i de långa loppet består forumets styrka inte av vad som sägs utan av hur det sägs. I ett vältempererat forum där vi förlåter misstag och inte ältar allting så förbannat kommer vi att ha ett bra informationsutbyte, både socialt och jaktligt. Vi är vuxna människor, och borde inte behöva hålla oss med prinsessan-på-ärten-fasoner.

MVH!

/HerrBerg

Publicerat

:wub: Bravo!! :P

Kunde inte ha skrivit det bättre själv!

//Niclas Lundin

Publicerat

Precis på det berömda spikhuvudet, HerrBerg ! :wub:

Mycket välformulerat.

Mvh cow-boy-98.gif

Publicerat

Ähh.. faen med.. så fick man en idol till.. :wub:

(står upp o applåderar)

Eller nä nu ljög jag men faen va bra skrivet.

Publicerat

Även jag med svarta tassar, gör tummen upp på denna trendspaning :wub:

Publicerat

Kan inte göra annat än att hålla med HerrBerg. Förbaskat bra skrivet. Har man blivit modererad eller fått nått inlägg borttaget - so what?!

Tål man inte att bli tillrättavisad eller ifrågasatt borde man kanske fundera på att avstå från att vädra sina åsikter i ett öppet forum. Det är ett fritt land med åsiktsfrihet, jag vet, men då får man också tåla lite mothugg eller andras åsikter/åtgärder utan att fullständigt gå i taket.

Själv värdesätter jag högt den kompetensen och kunskapen SvJF representanter besitter och villigt delar med sej av till oss andra forumister. Att jag sen inte alltid håller med i sakfrågorna är en helt annan sak <_< .

Publicerat

En eloge och applåd till herrBerg.

Detta kan vara ett av de bästa inlägg jag läst, dock lite väl långt (jag har nog blivit dyslektiker på gamla dar)

prinsessan på ärten utrycket har jag alldrig hört men kommer använda det i mina retoriska utlägg med mina anställda..

Som sagt, MKT bra skrivet

Publicerat

Jag tror inte det handlar om att någon fått det de skrivit raderat för att meddelandet kanske var opassande. Det jag tror de flesta var irriterade på avr att inlägg sdär det inte förekomit kränkningar eller liknande helt godtyckligt låstes för att en moderator ansåg att ämnet inte skulle disskuteras med.

Sådant är irriterande, att man som vuxen människa inte själv får bestämma när ett ämnde enligt en själv få anses vara färdigdiskuterat. :D

Nåväl, alla kan vi lära av det som varit både forumister och moderatorer och de stackare som gillar comfortech vilket dfår anses vara det mest kränkande för oss pumpsmekare B)

Låt oss nu lämna det som varit bakom oss så blickar vi framåt och utgår från att vi alla har kapacitet att tillsammans få tillbaka den goda stämningen, fan de e ju snart kråkjakt dags här uppe vad har man att vara grinig på? :P

Publicerat

kunde inte läsa allting men läste dock det med fet still och håller fullständigt med dig!.

Ner med moderatorerna!

Ner med SFJ och deras onda avsikter!

och ja! vi ska börja en dejtingsajt!

okej okej, tillbaka till alvarlige saken .

nu har jag inget emot själva sjf, men jag (obs jag vet ej hur ni andra tänker) får nånslags negativ feedback när man läser sjf threads, och angående modereringen så är det ibland rikgtigt idiotiskt.

blev själv modererad för att jag sa ett fult ord som ej borde förknippas med forumet när i andra trådar gick det hur bra som helst att snacka om ungefär samma saker.

annars tycker jag detta forum är perfekt :lol: lite mycket kinesisk censur och diktatorskap med det får man leva med ;)

Publicerat
Jag tror inte det handlar om att någon fått det de skrivit raderat för att meddelandet kanske var opassande. Det jag tror de flesta var irriterade på avr att inlägg sdär det inte förekomit kränkningar eller liknande helt godtyckligt låstes för att en moderator ansåg att ämnet inte skulle disskuteras med.

Sådant är irriterande, att man som vuxen människa inte själv får bestämma när ett ämnde enligt en själv få anses vara färdigdiskuterat. :lol:

Nåväl, alla kan vi lära av det som varit både forumister och moderatorer och de stackare som gillar comfortech vilket dfår anses vara det mest kränkande för oss pumpsmekare B)

Låt oss nu lämna det som varit bakom oss så blickar vi framåt och utgår från att vi alla har kapacitet att tillsammans få tillbaka den goda stämningen, fan de e ju snart kråkjakt dags här uppe vad har man att vara grinig på? ;)

Word !+ lite annat som jag inte får skriva om..

Publicerat
Låt mig konstatera de tre hetaste trenderna på Jaktsidan:

Trend 1: Det kränkta egot

Det verkar som om det har blivit modernt på sistone att uppröras över det hemskaste som kan hända en vuxen människa: att få ett inlägg modererat. Här har man lagt... minuter... på att formulera ett inlägg som en moderator ansåg var fel för det aktuella forumet, och så försvinner det? Detta är naturligtvis inget annat än en högst personlig kränkning. Här gäller det att skriva mycket och ofta för att nå sitt mål: en offentlig ursäkt för det fruktansvärda brottet.

Trend 2: Svävande gnäll om SJFs onda avsikter

Ojdå, SJF uppmanade någon att engagera sig i en lokal jaktvårdskrets. De raggar medlemmar, minsann! Och inte nog med det, de använder troligen sin position för att utöva manipulerande påtryckningar som är så infernaliskt listigt genomförda att man sällan ens kan beskriva dem. Bara det är ju ett bevis för hur ondskefullt listiga de är.

Och gillar jag inte SJF så kan jag som forumist alltid leta rätt på en gammal oförrätt eller något beslut som som jag inte gillar och försöka få också andra att bli lika förbannade som jag.

Trend 3: Sökande efter medhåll för att upprätta sitt kränkta ego

Har man blivit modererad? Upprörs man över Jaktsidan har försökt etablera en direktkanal mellan SJF och dess forumister? Då finns det bara en sak att göra, att försöka få så mycket medhåll från andra som möjligt i sin kamp mot de onda moderatorerna.

Min trendspaning:

Allvarligt talat: vi har STORT gnäll över SMÅ problem på jaktsidan nu och det är dags att fundera på hur vi gör stämningen bättre. Det är så jäkla lätt att lägga 30 sekunder på att gnälla om ditt eller datt utan tanke på konsekvenserna. Ett forum är som en tavla vi målar tillsammans och man behöver helt enkelt märka själv om man bara använder svart.

Jag var lite skeptisk när SJF tog plats här. Jag var rädd för att den ängslighet som präglar grannforumet skulle flytta sig hit, att den PK-hysteri som jag ibland tycker SJF förespråkar skulle fästa här och att mina hedervärda åsikter om att hagelvapnet har lite mer prestanda än vad SJF låtsas B) skulle dissas per automatik.

Det har inte hänt. Jag kan bara konstatera att SJFs personal har skött sig exemplariskt i varenda inlägg de har gjort. De har svarat vänligt och korrekt även på rena provokationer. Det är forumisterna som inte har klarat av SJFs närvaro på forumet, och i vissa fall inte heller varit mogna det ansvar man tar för den goda stämningen när man skriver sina inlägg.

Jag menar: om man blir förbannad på en kollega, tar man upp det direkt eller skriver man ut en A0-plansch med sin kritik och nålar upp den i lunchrummet? Tag chansen till personlig kommunikation när ni blir förbannade, sök inte hela tiden detta jäkla medhåll som många verkar längta så mycket efter. Jag vill att folk tänker till en extra gång innan de postar negativa inlägg om forumet.

Och ja, jag vet att även detta är ett negativt inlägg. Det som tamigfan stör mig mest är att även JAG bitchar om forumets utveckling. Jag kanske också har blivit en del av problemet. I så fall är det helt OK att moderera bort denna tråd och jag lovar att jag inte kommer att skriva ett stort svavelosande farväl, precis som om någon skulle märka att ett visst nick har försvunnit från ett diskussionsforum :rolleyes:

Acceptera att inget forum är perfekt. Acceptera att inlägg flyttas eller modereras - det är ingen personlig kränkning. Det skrivs tusentals inlägg per dag (enbart av lsjonsson) och i de långa loppet består forumets styrka inte av vad som sägs utan av hur det sägs. I ett vältempererat forum där vi förlåter misstag och inte ältar allting så förbannat kommer vi att ha ett bra informationsutbyte, både socialt och jaktligt. Vi är vuxna människor, och borde inte behöva hålla oss med prinsessan-på-ärten-fasoner.

MVH!

/HerrBerg

Tycker du har rätt i mycket du skriver, på vissa punkter tycker jag dock du har spanat lite väl subjektivt. Det är mycket osande i luften just nu - men det är inte så svart och vitt som du framställer det.

Vi lämnar SJF helt utanför detta, vissa gillar dom, andra inte. Personligen har jag accepterat att dom är här och att det är viktigt att skilja på funktion och person. Ingen kan ta ifrån dom att dom är kompetenta och har förmodligen flera högskolepoäng i kommunikations psykologi än resten av sidan tillsammans vilket ofta blir väldigt uppenbart när det börjar hetta till. Kan inte säga att dom har tappat fejan i en enda tråd så här långt, men ändå raderas det i deras trådar vilket sällan är på uppgift av dom själva tror jag? Detta tolkas tokigt på ett sett som inte gynnar SJF, kritik (rätt ofta konstruktiv i utgångsläget) - då försvinner tråden/inlägget.

Det du har rätt i är att det är en jargång som pågår där stolthet (onödig?) spelar in. Vissa anser sig kränkta och reagerar/agerar därefter, blir lite martyr varning på en del inlägg vilket är förbannat onödigt och skapar bara dålig stämning.

Men man måste också ge sig tiden att sätta sig in i individens klagan, att radera/redigera trådar och inlägg för att på så vis sopa problemen under mattan är en kortsiktig lösning och ett första steg till anarki, där medlemmar slutar eller lever rövare tills dom blir utkastade. Sidan har tappat lite fokus på senare tid, tror inte detta beror på SJF direkt som några vill pålysa, utan på SJF indirekt då deras närvaro inneburit en kraftig tillströmning av medlemmar på kort tid vilket naturligtvis var en del av planen. Tidigare har det funnits tid att guida nya medlemmar till rätta då nästan alla har en påtejpad attityd när man äntrar ett nytt forum.

Takhöjden har sänkts och för mycket blaj tillverkas, vilket bara skapar ointresse. Moderator är en knepig roll, jag vet då jag provat här och är fortfarande moderator på ett tyskt forum med över 10000 medlemmar, ibland blir det fel bara och det får omgivningen försöka leva med. Men anser man att man inte besitter den kompetensen i det ämnet som kantrar skall man också be någon av sina moderators kollegor att sköta den diskussionen som kanske är mer lämpad. Radera/Redigera/låsa är en absolut sista lösning när man provat allt annat.

Men min trendspaning är nog att man borde ge sig tiden att diskutera sig ur dispyter/oliktänkande i stället för att knäppa folk på näsan och radera deras budskap, dessutom i en area som heter frågor och feedback? Det håller på att bli lite vi och dom nu vilket måste stävjas, annars blir det varken roligt att vara medlem eller moderator. Således sluta radera trådar och ta diskusionen så löser sig det mesta.

Publicerat

Håller med HerrBerg till fullo!!!

Iaf i denna fråga :rolleyes:

Publicerat
Takhöjden har sänkts och för mycket blaj tillverkas, vilket bara skapar ointresse.

Taket har inte sänkts, det har dock blivit mer personangrepp i trådarna vilket inte och har aldrig accepterats

ibland blir det fel bara och det får omgivningen försöka leva med.

Men inte du..

Men min trendspaning är nog att man borde ge sig tiden att diskutera sig ur dispyter/oliktänkande i stället för att knäppa folk på näsan och radera deras budskap, dessutom i en area som heter frågor och feedback?

Det finns inget att diskutera när budskapen innehåller personangrepp, då åker dom i soptunnan.

Jag har inga som helst problem att ta kritik och förslag när det gäller sidan, så länge det hålls på en saklig nivå med konstruktiv kritik.

Detta har ingenting med takhöjden på forumet att göra

Mvh.

// Mats Larsson

Jaktsidan

Publicerat

quote name='Mats' date='Feb 21 2009, 19:46 ' post='278220']

Taket har inte sänkts, det har dock blivit mer personangrepp i trådarna vilket inte och har aldrig accepterats

Har själv levt efter den devisen som du vet.

Då jag inte riktigt har tiden att följa alla trådar så har jag svårt att referera till vilka trådar du menar, vänligen upplys mig om detta så kanske jag förstår bättre.

Men inte du..

Vad menar du? Insunerar du att jag driver kampanjer mot någon/några här vill jag gärna ha bevis för det. Jag har tjänat den här sidan rätt länge och aldrig sparkat på någon offentligt och det vet du väldigt väl egentligen tror jag. Jag tycker att vissa saker beträffande information och förhållningsregler kommunicerades otydligt i samband med SJFs intåg varför också några saker blev lite tokiga från flera håll, även mitt. Men det var jag väl inte ensam och tycka heller och den feedbacken har du och andra redan fått. Konspirationer har jag varken tid eller lust att bidraga till. Är du sur för att jag hoppade av mitt uppdrag är jag uppriktigt ledsen, men jag har på ett tydligt sett deklarerat för alla att det inte hade med varken dig eller sidan som sådan att göra.

Då det var fritt valt finns iaf ingen bitterhet från min sida.

Det finns inget att diskutera när budskapen innehåller personangrepp, då åker dom i soptunnan.

Hur skall man kunna förbättra sidan utan att ge feedback, ibland är det människor, ibland funktioner som behöver förändra sig för att forumet skall bli en trevligare plats. Jag försöker leva en liten del av mitt liv här, jag kan sätta munkavle på mig själv om det är det ni vill, så viktigt är det inte för mig trots allt. Förstår faktiskt inte varför folk har så svårt att ta feedback utan att se det som okonstruktiv kritik? Skulle jag bryta ihop varje gång någon gett mig feedback genom åren så skulle jag ligga på hispan nu. Men feedback måste vara konstruktiv som du säger, den jag precis fått var det inte.

Jag har inga som helst problem att ta kritik och förslag när det gäller sidan, så länge det hålls på en saklig nivå med konstruktiv kritik.

Vad var okonstruktivt i mitt inlägg? Fanns där några person angrepp mot enskilda medlemmar? Jag tycker bara det är synd att trådar inte får avslutas varbalt i stället för spårlöst om du förstår vad jag menar. Med det menar jag faktiskt att taket har sänkts.

Mvh Magnus

Publicerat

Har själv levt efter den devisen som du vet.

Då jag inte riktigt har tiden att följa alla trådar så har jag svårt att referera till vilka trådar du menar, vänligen upplys mig om detta så kanske jag förstår bättre.

Känns rätt otroligt att du missat någon av dessa trådar som just denna debatt handlar om, speciellt då du refererar till trådar som försvunnit under feedback, dessa två trådar som tagits bort tjänade ingens syfte då även en av trådarnas namn tydde på detta, hur kan du vetat om att dessa försvunnit om du inte märkt dom?

Men inte du..

Vad menar du? Insunerar du att jag driver kampanjer mot någon/några här vill jag gärna ha bevis för det. Jag har tjänat den här sidan rätt länge och aldrig sparkat på någon offentligt och det vet du väldigt väl egentligen tror jag. Jag tycker att vissa saker beträffande information och förhållningsregler kommunicerades otydligt i samband med SJFs intåg varför också några saker blev lite tokiga från flera håll, även mitt. Men det var jag väl inte ensam och tycka heller och den feedbacken har du och andra redan fått. Konspirationer har jag varken tid eller lust att bidraga till. Är du sur för att jag hoppade av mitt uppdrag är jag uppriktigt ledsen, men jag har på ett tydligt sett deklarerat för alla att det inte hade med varken dig eller sidan som sådan att göra.

Då det var fritt valt finns iaf ingen bitterhet från min sida.

Jag refererade till den tråd jag svarade i så jag insinuerar ingenting.

Jag är på inga sätt sur över att du avstod från din post, snarare tvärt om då du alltid varit en av stöttepelarna i moderatorstaben.

Hur skall man kunna förbättra sidan utan att ge feedback, ibland är det människor, ibland funktioner som behöver förändra sig för att forumet skall bli en trevligare plats. Jag försöker leva en liten del av mitt liv här, jag kan sätta munkavle på mig själv om det är det ni vill, så viktigt är det inte för mig trots allt. Förstår faktiskt inte varför folk har så svårt att ta feedback utan att se det som okonstruktiv kritik? Skulle jag bryta ihop varje gång någon gett mig feedback genom åren så skulle jag ligga på hispan nu. Men feedback måste vara konstruktiv som du säger, den jag precis fått var det inte.

Jag kan lova dig att man får inga förbättringar när man ber öppet ägaren att ta tummen ur arslet och ifrågasätta om han ens bryr sig om sitt forum, denna typ av diskussioner kommer jag aldrig att tillåta, även direkta påhopp på moderatorer där dom kallas för allt mellan himmel och jord kommer någonsin att bidra till ett mer smidigt sätt för moderatorerna att arbeta.

Vad var okonstruktivt i mitt inlägg? Fanns där några person angrepp mot enskilda medlemmar? Jag tycker bara det är synd att trådar inte får avslutas varbalt i stället för spårlöst om du förstår vad jag menar. Med det menar jag faktiskt att taket har sänkts.

Mvh Magnus

Jag kommer aldrig att försvara hur och varför trådar som tex dessa två försvinner spårlöst eller inte, innehåller dom 98% dravel och påhopp som dessa gjorde så kommer dom att raderas punkt slut.

Du vet själv mycket väl att det raderats ett antal mindre trevliga trådar under din tid som moderator, likväl vet du att detta inte har någonting med takhöjden att göra.

Det finns ett antal trådar med kritik under feedback som inte raderats då dom är skrivna med ren kritik utan någon form av otrevlighet, varför är det så svårt att se skillnaden?

Mvh

// Mats

Publicerat

Mats!

Jag blev faktiskt förvånad när du först postade och svarade mig, för att strax efteråt ta bort tråden??

Men jag utläste av ditt svar att du har en överlägsen och nedlåtande ton, inte bara gentemot mig, utan även mot andra medlemmar i allmänhet! Att jag får stå ut med lite ovett efter att ha stuckit ut hakan, ja det räknar jag med! Men att nedvärdera andra medlemmar i svepande ordalag tyder på en "von oben" attityd som jag inte hade räknat med!

Men vet du, det är helt OK!! Det är ju ditt forum!!

Jag efterlyste ju lite mer handlingskraft från din sida, och jag fick det! Inte kanske precis som jag ville men så är det ju i livet!

Jag hade först tänkt att PM:a dig svaret jag aldrig fick en chans att posta! Men jag tror inte det tillför något och det tillför inte heller något att jag postar det det här, eftersom jag misstänker att det bara skulle försvinna ändå??

Så jag vill bara passa på att önska dig Lycka Till på färden! Hoppas du reder ut problemen som faktiskt finns och att du inte underskattar det missnöje som finns bland flera av medlemmarna!

När du läst detta så står det dig givetvis fritt att ta bort inlägget eller tråden men jag ber dig då samtidigt att stryka mig som medlem!!

Tack för tiden som varit!!

Med vänlig hälsning

Jim Staf

Publicerat
  • Författare

Men det där fungerar ju inte!

Helt plötsligt blev denna tråd precis vad jag ville motverka.

I en vanlig diskussion ser man saker, man kollar ansiktsuttryck, röstläge, allt. Man har inte den känsligheten i text och det leder, naturligtvis, till att man kraschar med folk man skulle gilla jäkligt bra i vanliga livet. That's life.

Och ingen är ofelbar, varken forumägare, moderatorer eller forumister.

Men vi måste alla bekämpa vår längtan efter millimeterrättvisa. "Oj, jag fick ett inlägg modererat... han sade X och då sade hon Y och då sade jag Z och då raderades tråden... oj, nu blev jag KRÄNKT". Det där fungerar ju inte. Att skriva inlägg på detta tema, ett försök att få medhåll från andra, ett försök att skrika lite högre så att alla ser hur arg man är och kanske att de blir lite arga de också? Lite grand som att sparka sönder brevlådan efter att man blivit utslängd från en fest i de lägre tonåren.

Jag har alltid gillat jimbo, gillar fortfarande jimbo, men sista inlägget från i morse var precis vad som sprider dålig stämning. Det är som en A0-plansch i fikarummet. Hej, nu sticker jag, det är ditt fel, du är dum, radera mitt konto.

Jag menar, varför skall moderatorn radera kontot? Det är väl bara att man inte använder det mera? Eller man kan byta lösenord till något med 30 slumpvisa tecken och inte anteckna det, man är garanterad att inte behöva logga in igen. Detta är bara tomma fraser.

Återigen, som jag skrev i mitt första inlägg i denna tråd: grälen är större än sakfrågorna och då är det dags att ta ett kliv tillbaka, förlåta varandra för att vi inte är perfekta några av oss, respektera att vi alla gör så gott vi kan, OCH GE FAN I ATT LEKA SÅ JÄVLA SÅRADE ÖVER SKITSAKER.

MVH

/HerrBerg

Publicerat

Inte mitt jobb, så jag har fått rådet att tagga ner, något jag faktiskt ämnar göra med respekt till den personen.

Således over and out! :wacko:

Publicerat

inte alla gräl är gräl utan diskussioner som av vissa kan uppfattas som gräl. Jag och en polare var i vår ungdom i götet för att träffa lite damer som vi lärde känna på en semester i London. Så vi kände inte dem så bra och vise versa. Så jag och andis sitter i bak sätet och diskuterar om något (minns inte var det var) och efter ett tag vänder sig en av damerna om och frågar varför vi bråkar... Vi bara kolla på varandra och fatta ingenting.. Bråkat?? Vi prata ju bara. Så när vissa här tror att det grälas/bråkas så behöver det inte vara så.

Som tex AR-tråden som det skrivits en del om. Jag (och detta är min personliga uppfattning) tycker inte att det var gräl utan en het diskussion.

Så.. Eftersom det kan vara en fin gräns mellan "gräl" och diskussioner så är det lätt på ett forum att saker misstolkas för något som de inte är. vilket i sin tur kan leda till bråk/gräl.

Jag har förstått att jag sitter "bak i bilen" igen och har valt att diskutera lite svalare efter påpekan av forumet.

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Jag tyckte att det var dags att "bumpa" denna sida igen. Jag uppmanar varmt till att läsa igenom mitt inledande inlägg igen.

Publicerat

Jag har fått förbud av forumet att inte svara i denna tråd...................................

Men håller INTE med herr berg. och läs alla inlägg i denna tråd. för alla ser inte det som honom.

Publicerat

Nu tycker jag att det verkar som om folk blandar ihop två skilda fenomen:

1. SJF-trådar låses när svaret på den ursprungliga frågan kommit.
  2. Moderering på andra områden.

SJF-arean är väl tanken som nån sorts databank, och då är det inte så givande om det åker iväg från det ursprungliga ämnet alltför långt. Jag vet själv hur man kan spåra ur diskussioner så man till slut är lååångt OT, och för det mesta så gör det inte så mycket. I en databank är det däremot svårt att hitta SJF:s åsikt om t.ex. trastjakt, om det är så att ämnet trastjakt avhandlas på sidan 32 i diskussionen om korparnas vara eller inte vara. Av den enkla anledningen (och för att SJF-moderatorerna gör ett bra jobb som orkar/hinner med att svar på trådarna även då de är tydligt märkta med tydliga frågor) så tycker jag att trådarna i allmänhet kan låsas tidigare än vad de nu gör. Eventuellt med en hänvisning typ: "Allmän diskussion om ämnet AR-vapen inom jakt fortsätter på sidan "Våra kulvapen".

Vad gäller moderering på andra områden än SJF så tycker jag taket verkar högre än vad det är på många andra forum. Jag kan inte påminna mig om särskilt många fall där en tråd skulle ha låsts, och då något editeras har det oftast handlat om personangrepp, eller skämt som skulle ha fungerat bra muntligt men kanske blir lite väl tvetydiga skriftligt.