Publicerat Februari 20, 200917 yr Nu är det dax för nästa fråga till er kloka herrar Hur resonerar ni vilken längd en båge ska ha, väljer ni längd utifrån att göra bra ifrån er på tävling och då välja en lite längre båge tex över 34 tum eller en som är kortare och smidigare vid praktisk jakt men som inte har samma precition på längre håll, när jag säger kortare så menar jag 32 och kortare. Johan
Publicerat Februari 20, 200917 yr oj oj!.... den frågan kan jag nog misstänka blir svår att få något exakt svar på!.. det hänger väldigt mycket på känsla!... i mitt fall är det så iaf att jag skjuter lite bätte med en båge som är lite längre!. (min e 34") upplever det som jag får bättre balans och inte lika vingligt!.. triangeln mellan bågen och relesern blir inte lika "brant" med en längre båge mot den korta! och detta torde göra att det blir stabilare!.. men de finns säker andra åsikter om detta!.. Mvh Mamre!..
Publicerat Februari 20, 200917 yr Själv tycker jag alltför långa bågar är fula och osmidiga. min mamba 2 är gränsfall. Men den är så bra på alla andra sätt som väger upp storleken Bladerunnern var betydligt trevligare att smyga omkring med.
Publicerat Februari 20, 200917 yr Det där är lite lurigt! En riktigt insatt tavelskytt vill ha både längd och hög stränghöjd.. Alltså en båge på minst 38 tum axel-axel och en stränghöjd på minst 8 tum. De vill gärna ha en let-off på 65% me.. För någonstans måste de ju få farten ifrån! En skytt som bara går SBFS's 3D tävlingar behöver inte fullt så lång båge, då avstånden inte är några 70 meter. Men en hyffsad stränghöjd på runt 7 1/2 tum är nog att föredra. Jägaren är ju lite annorlunda, våra håll är ju betydligt kortare, i alla fall genomsnittet. Där kan vi tulla betydligt mer på både längden och stränghöjden! Jag har testat bågar med stränghöjd på 5 1/2 tum och korta som en liberty, utan att se någon egentlig försämring på träffbilden på jaktliga avstånd! Men en sådan båge är nog inget för någon som ska precis börja skjuta, det krävs lite vana. Tycker du mer ska kika på vad du ska använda bågen till: Gömsle och treestand: Korta bågar som du med lätthet kan flytta runt i trånga utrymmen! Kanske nånstans mellan 27-32 tum.. Sen finns det ju alltid bågar som är kortare.. Smygjakt: Egentligen ingen begränsning alls förutom eget tycke och smak. Kolla lite på vikten, onödigt att släpa på allt för mycket. Fast det skiljer ju bara 136 gram på en båge som väger 4.1 lbs och en som väger 3.8 lbs (om jag nu inte räknat galet).. 3D tävlingar i Sverige ordnade av SBJF klubbar har sällan avstånd över 40 meter, så då borde man klara sig riktigt bra med en kort båge, under 32 tum. Allt hänger ju på om man kan hantera den!
Publicerat Februari 20, 200917 yr Författare jag får lov att erkänna att jag är positivt överaskad till svaren jag fått av er, för jag trodde att eftersom den praktiska jakten inte är så utbredd i sverige, att man då köper en längre båge för att få säkerhet i skyttet på långt håll. Min båge är 35.625" och jag tycker att den är i alldeles för lång eftersom jag jagar mestadels från blinds eller Treestand, så nästa båge kommer nog att bli en Mathews DXT som bara är 29 3/4" men man lär väl sig så länge man lever. Johan
Publicerat Februari 21, 200917 yr jag får lov att erkänna att jag är positivt överaskad till svaren jag fått av er, för jag trodde att eftersom den praktiska jakten inte är så utbredd i sverige, att man då köper en längre båge för att få säkerhet i skyttet på långt håll.Min båge är 35.625" och jag tycker att den är i alldeles för lång eftersom jag jagar mestadels från blinds eller Treestand, så nästa båge kommer nog att bli en Mathews DXT som bara är 29 3/4" men man lär väl sig så länge man lever. Johan Hej Johan! Det har länge spekulerats i hur längden på bågen påverkar skyttet. Jag kan bara bidra med mina egna erfarenheter och prov i denna fråga. Har nu under en lång tid testat olika bågar och kommit fram till att det egentligen inte har så mycket med bågens längd att göra hur bra/dåligt man skjuter. Allt handlar om träning och åter träning. När jag började skjuta så var bågar under 40 tum att betrakta som korta. En av mina första compoundbågar var en blytung skapelse som var 42-43 tum lång om jag inte minns helt fel. Den sköt jag bra med och vann en del tävlingar. Åren gick och man tävlade ganska flitigt. Sen kom ett nytt märke ut på marknaden (Mathews) och dessa bågar började bli kortare och kortare. På en jaktstig i Tyresö kom en polare med en 32 tums Mathews. Alla skämtade om att det såg ju ut som en juniorbåge och nåt man kunde ge grabben eller frugan att skjuta med. Men den var på 70 pound och snabb som bara den om man jämnför vad vi andra sköt med. Skämten haglade om att snart så kommer compbågarna att enbart bestå av et handtag och 2 hjul. Vi är snart där, se bara på liberty bågen! När det gäller skjutbarhet så har jag aldrig märkt någon större skillnad på en lång eller kort båge. Varken på tavla inomhus eller på 70 meter utomhus. Numera skjuter jag en Bear Truth2 på 33 tum. För snart en vecka sedan samlades vi ett gäng och sköt lite inomhus. Målet var att dra iväg 30 pilar innan fika och en bastu. Vi sköt på 22 meters håll på en 3-spot tavla. Det normala är ju 18 meter inomhus (Men vem fan är normal?) Maxpoängen är 300 och det gick riktigt bra. Jag fick ihop 272 poäng. Det är ungefär den nivån jag hållt mig på under alla år oavsett båge. Mitt personbästa är 293 på 18 meters håll och då med långstabbe och scope monterat på en 60 pounds båge som jag provade ett tag. Men gillade aldrig tavelskyttesvängen. Jag vill jaga och inte skjuta poäng på tavla. Men fick en idé om att testa tavla under vintermånaderna för att få mängdträning. Så det går generellt inte att säga att en kortbåge skulle vara svårare att skjuta med. Allt handlar om träning och hur du personligen kommer överens med prylarna. Du kan i princip köpa vilken längd som helst av ett känt märke och förmodligen skjuta bra med den i slutändan, om du ger dig tid till att träna ordentligt. Du kan ju undvika de absolut lägsta stränghöjderna. Bågarna har en tendens att bli mindre förlåtande för skyttens misstag när stränghöjden krymper. Bear bågen min har 7 tum och skjuter underbart bra. Men jag inväntar min Martin Warthog för lite testskjutning.
Publicerat Februari 21, 200917 yr Håller med övriga skribenter. Upplever en allt för kort båge som lite "fladdrig" och tror dessa gör sig bäst i treestand och trånga gömslen? Längre bågar känns stabilare. Därför måste man minst ha två bågar! :D
Publicerat Februari 21, 200917 yr Författare Hej Johan!Det har länge spekulerats i hur längden på bågen påverkar skyttet. Jag kan bara bidra med mina egna erfarenheter och prov i denna fråga. Har nu under en lång tid testat olika bågar och kommit fram till att det egentligen inte har så mycket med bågens längd att göra hur bra/dåligt man skjuter. Allt handlar om träning och åter träning. När jag började skjuta så var bågar under 40 tum att betrakta som korta. En av mina första compoundbågar var en blytung skapelse som var 42-43 tum lång om jag inte minns helt fel. Den sköt jag bra med och vann en del tävlingar. Åren gick och man tävlade ganska flitigt. Sen kom ett nytt märke ut på marknaden (Mathews) och dessa bågar började bli kortare och kortare. På en jaktstig i Tyresö kom en polare med en 32 tums Mathews. Alla skämtade om att det såg ju ut som en juniorbåge och nåt man kunde ge grabben eller frugan att skjuta med. Men den var på 70 pound och snabb som bara den om man jämnför vad vi andra sköt med. Skämten haglade om att snart så kommer compbågarna att enbart bestå av et handtag och 2 hjul. Vi är snart där, se bara på liberty bågen! När det gäller skjutbarhet så har jag aldrig märkt någon större skillnad på en lång eller kort båge. Varken på tavla inomhus eller på 70 meter utomhus. Numera skjuter jag en Bear Truth2 på 33 tum. För snart en vecka sedan samlades vi ett gäng och sköt lite inomhus. Målet var att dra iväg 30 pilar innan fika och en bastu. Vi sköt på 22 meters håll på en 3-spot tavla. Det normala är ju 18 meter inomhus (Men vem fan är normal?) Maxpoängen är 300 och det gick riktigt bra. Jag fick ihop 272 poäng. Det är ungefär den nivån jag hållt mig på under alla år oavsett båge. Mitt personbästa är 293 på 18 meters håll och då med långstabbe och scope monterat på en 60 pounds båge som jag provade ett tag. Men gillade aldrig tavelskyttesvängen. Jag vill jaga och inte skjuta poäng på tavla. Men fick en idé om att testa tavla under vintermånaderna för att få mängdträning. Så det går generellt inte att säga att en kortbåge skulle vara svårare att skjuta med. Allt handlar om träning och hur du personligen kommer överens med prylarna. Du kan i princip köpa vilken längd som helst av ett känt märke och förmodligen skjuta bra med den i slutändan, om du ger dig tid till att träna ordentligt. Du kan ju undvika de absolut lägsta stränghöjderna. Bågarna har en tendens att bli mindre förlåtande för skyttens misstag när stränghöjden krymper. Bear bågen min har 7 tum och skjuter underbart bra. Men jag inväntar min Martin Warthog för lite testskjutning. JS, jag bugar och bockar för det underbara svaret, det är personer som du som gör att vi kommer att få jaga med båge i Sverige inom kort och gör så att flera kommer att upptäcka tjusningen med att jaga med båge. Tack igen. MVH Johan
Publicerat Februari 23, 200917 yr JS, jag bugar och bockar för det underbara svaret, det är personer som du som gör att vi kommer att få jaga med båge i Sverige inom kort och gör så att flera kommer att upptäcka tjusningen med att jaga med båge. Tack igen.MVH Johan Det var så lite så, återkom gärna om du har fler funderingar. Vi finns till här för att kunna guida och ge råd. Då slipper du de värsta fallgroparna. Likaså om du stöter på problem med din utrustning. m.v.h JS