Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagel.

Featured Replies

Publicerat

Jag har funderingar att även börja att ladda hagel. Inte för att det skulle bli billigare utan för att det är kul att prova.

Är det någon här inne som har erfarenhet av det.?

Vad skall man tänka på?

Publicerat

Ja detta skulle jag också vilja veta mer om. Intressant om man kan göra om billig trapp ammo så att den blir lämplig till fågel.

Publicerat

Även jag har funderingar på att testa, som stocken säger så blir det nog inte billigare, men det skulle vara jäkligt kul att testa i alla fall.

Jag vet att min gode vän Samme laddar en hel del hagel, mest då i mässinghylsor till sin kal 20 kombi, och då är det ju mer skogsfågelpatroner, själv skulle jag vilja testa rena kråkladdningar.

Samme har en hagelladdningsapparat, tror att det är en LEE, verkar vettig och kostar under 1000 lappen på Vapex har jag för mig, annars är hagelladdningsapparaterna förvånansvärt dyra, jämnfört med en till kulpatroner, och dyrast av alla är den till .410, bara för att jag vill ha en sån... :lol:

Nu behöver man ju egentligen inte en laddapparat för hagel, det går ju att ladda dom ändå, om man har nya hylsor vill säga, för mina sväller då så att det inte går att mantla dom igen, och då krävs det ju en apparat för att kalibrera dom.

Visst kan man köra med mässing om man har en enkelsmälla eller bock, tror dock inte att det funkar så bra i en pump eller auto, fast jag har ju inte provat heller iofs.

Till .410 kör jag med mässinghylsor, faktiskt 444 hylsor, man får svarva ner hylsbotten en aning, då den är för tjock för att kunna stänga vapnet annars, men i övrigt så funkar det bra, och fördelen är att det är vanliga gevärständhattar på dom hylsorna, jag har dock inte hittat någon vettig laddning än, måste köpa lite mer hagelkrut och testa mera.

cow-boy-98.gif

• 3 weeks later...
Publicerat

Laddade ganska stora mängder med hagel under mina första år som jägare men då sköt jag med bock. Största problemet är att få till en bra stukning på patronen. Sen så är inte priserna på komponenter i proportion till färdig ammunition. Ska du ladda för träning så glöm det. Jakt patroner är lite mer ekonomi men man ska nästan gjuta haglet själv för att det ska bära sig alls.

Publicerat
  • Författare

För min del är det inte ekonomin. Utan att göra det själv. Det kan ju va kul ;)

Publicerat
För min del är det inte ekonomin. Utan att göra det själv. Det kan ju va kul ;)

Yterligare en fördel är att man kan få till bra slugladdningar

Melan 500-700ms är inget svårt

Jag har sama prestanda som en 45-70 utt till 110m och med sama framförhålning

Inga problem att säta 5st inom enlerduva på 80m avstånd

Använder en slugkula som liknar en lufgevärskula 28-32g

Övar med slug ca 500st om året. Blir dyrt om man ska det med köpe

Mit pris tror jag liger på 3-4kr st

Mvh Anders Hj

Publicerat

En sak att tänka på är laddningar och att man följer laddata,

ignorerar man det kommer man snabbt att hamna i trubbel, hagelammo fungerar inte som kulpatroner vid förhöjda tryck.

Utöver det är jag inne på samma linje, jag är nyfiken på om man kan få bättr resultat på jaktammon mot motsvarande saker i butik.

/C

Publicerat
En sak att tänka på är laddningar och att man följer laddata,

ignorerar man det kommer man snabbt att hamna i trubbel, hagelammo fungerar inte som kulpatroner vid förhöjda tryck.

Utöver det är jag inne på samma linje, jag är nyfiken på om man kan få bättr resultat på jaktammon mot motsvarande saker i butik.

/C

Det första ni ka göra är att skafa 12/76 eller 12/89 hylsor om ni nu har sådana patronlägen i era bössor

Använd sedan förladningar med stora bufertsoner för era läta ladningar

Rekylen komer då att upplevas mildare och man komer även kuna ta utt högre hastigheter med bra samling på träfen

Mvh Anders Hj

Publicerat
  • Författare

Nyfiken på sluggen då jag använder många sådana per år messt då till övnings och det tenderar att bli dyrt ^_^

Publicerat

Skjuter Du slugsen i räfflat lopp eller slätborrat? Vad använder Du för krut och förladdning?

Publicerat

Har en kul filmsnutt på en av roslagens dyraste kråkor -07 B)

Mr Berg fick en *macka* på sig under kråkjakt som jag följde i en videokamera hela vägen så att säga.. Rätt kul att se, kråkan steg ganska exakt en meter för varje smäll och tre smällar senare så plockade Wäppling ned kråkan med en vanlig 24 grams laddad trappatron :D

Vet att Mr Berg då sköt handladdat i sin automat.. Sen på min svensexa så fick jag "nöjet" att skjuta skeet med hans hempulade plugg.. aj aj aj..

Hittar han hit så kan han nog lägga ut texten i ärendet förmodar jag..

Mvh!

Publicerat

Hej,

jag gör som crowfear skrivit, jag laddar hagel i 20 just nu med bra resultat mest mässing men plast oxå

jag köpte ett gjutblock till 20;an typ diabolo kulor ( har testat 12 tidigare) jag försökte i början att ladda dom i mässing men det gick inte så bra för hyllsan är vidare innvändigt och har tynnre gods än plast, den glappade ganska mycket så att säga :wub:

men i plast så funkar det bra, när jag började med dom i kal; 12 så köpte jag trap ammo som jag skar av toppen på stukningen , sedan var det bara att trycka in en slug men det funkar inte så bra i halvautos! OBS!!!!!!!!!!!!! annvänd hagel med samma vikt som slugen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

som sagt så annvänder jag dom i kombin just nu (får bara annvändas till eftersök) men jag är nöjd med dessa

mvh,samme

• 2 weeks later...
Publicerat

Länk till annat forum där hagelladdning diskuteras. Jag läste just om en lösning till ett av problemen med hål i hagelkulorna som jag haft där man använde en mera lättflytande olja med lägre viskositet.

http://castboolits.gunloads.com/showthread.php?t=27239

• 1 month later...
Publicerat

Läger in lite info som jag har skrivit på andra stälen :lol:

Med dom som har fungerat i min MOSBBERGER 835 ULTI-MAG 12x89

Så säter jag 5st inom 5cm på 80m

Med mina egena så är det 10st på 100m inom 70mm

Mina ladas med en 30g slug ladadr jag till +600ms

Hastighet m/s 600 Kulvikt gram 30 =Anslagsenergin är 5400 joule

Mynningshastighet: 600 m/s

Kulvikt: 30 g

Ballistisk koefficient: 0,1