Publicerat Oktober 5, 200520 yr Hittade just till vad som verkar vara ett seriöst jaktforum- härligt! Är 40 år och bördig från Nyköping, där jag började jaga fågel och hårvilt på skärgårdsöarna för... få se nu... 25-26 år sedan. Tiden går! Idag bor jag c:a fem mil norr om Uppsala, där vi har ett litet månskensjordbruk på 46 ha. Oslagbart att bara kunna ta bössan ur skåpet och glida ut när man har en timme över... Har ingen egen hund (men väl en allergisk fru...), vilket sätter litet begränsningar för den egna jakten. Blir en hel del smygjakt med andra ord, men också för att jag helt enkelt gillar det. Favoritjakt? Öhh.. älgjakt med löshund är ngt speciellt... eller kanske toppfågeljakt en gnistrande vinterdag... eller smygjakt i spårsnö efter klövvilt... eller... ingen aning faktiskt! Utöver den egna fjuttmarken är jag med och arrenderar 820 ha i Norduppland, och har jakträtt på småvilt i norra Jämtland. Hur många ha det är kommer jag inte ens ihåg... Annars är vi ett stort kompisgäng som pluggade biologi ungefär samtidigt och som jagar med varandra runt om i Uppland. Jagar också ganska regelbundet i Värmland som inbjuden skytt. Hinner inte mycket mer som tvåbarnsfar med små barn ärligt talat... och aktiv tävlingsskytt med pistol och revolver. Handladdar och skjuter (idag...) 7x57 R, .308 Win., .300 H&H, .375 H&H + div. handeldvapen. Jobbar som forskare i ekologi vid Centrum för biologisk mångfald och Uppsala universitet.
Publicerat Oktober 6, 200520 yr Författare Tackar för välkomnandet! Vad gäller nyförvärvet så länkar jag till robsofttråden, tills jag fått hem den... http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=25308
Publicerat December 23, 200817 yr Författare Uppdaterar min presentation, i och med att jag nu bytt jobb. Jag arbetar sedan i februari som Naturvårdsansvarig på Jägareförbundet, och är nationellt ansvarig för viltvården. Jag leder därmed vår stora viltvårdssatsning, som är tänkt att rulla under 2008-2010. Under året som varit så har vi i första hand arbetat med att ta fram informationsmaterial, men är vi snart i skarpt läge... exempelvis med en kampanjtävling med inriktning på vem som utför mest och bäst viltvård på sina marker inom varje län under kalenderåret 2009. När vi sjösätter rapporterings- och rådgivningsmodulen på hemsidan återkommer jag om den. Hoppas självfallet att alla tar möjligheten att visa fram vad man gör; vi vill både stimulera jaktlagen till att göra mer, och få siffror på vad som görs runt om i landet. Kompetensmässigt har jag en bakgrund som forskare inom zooekologi och naturvårdsbiologi. Jag har fortfarande en del forskningsmedel, för att utvärdera effekterna av olika viltvårdsåtgärder på det jaktbara viltet och övrig biologisk mångfald. Här finns det MYCKET vi kan lyfta fram som ger oss god PR... och som dessutom gör att vi ses som en seriös samarbetspart av olika myndigheter. Det ger oss också ett bra utgångsläge för informella diskussioner med Naturvårdsverket, Jordbruksverket osv även i andra frågor... För den som inte observerar det så är det alltså en del år sedan jag första gången reggade mig, och jag har nu hunnit bli 44 istället för 40... och har som synes inte varit så hemskt flitig skribent på forumet. Har också hängt en del på Robsoft och dessutom Skytteforum.com i egenskap av pistolskytt, och har väl varit mer flitig där. Jaktligt ser det väl annars ungefär ut som då... Gillar äldre klassiska vapen, både när det gäller jakt och pistolskytte. Mitt nick är taget efter namnet på en klassisk Smith & Wesson revolver... Ser fram mot att ta en mer aktiv del i debatten! Fredrik Widemo
Publicerat December 23, 200817 yr Välkommen, såg nu att du har många år på forumet, så välkommen känns lite off. Men ändå välkommen. Mycket Trevligt med viltvårdsprogrammet, det behövs mycket information och arbete för att nå bra relultat. Jag skulle tro att jag kommer att ställa många frågor till dig angående detta ämne. /Lasse
Publicerat December 23, 200817 yr Intressant jobb. Mycket intressant jobb! Noterar dessutom att du åtminstone 2005 var ägare till en 300H&H! plus i kanten där Favoritladdning? Välkommen åter! /Micke
Publicerat December 23, 200817 yr Författare Mycket intressant jobb!Noterar dessutom att du åtminstone 2005 var ägare till en 300H&H! plus i kanten där Favoritladdning? Välkommen åter! /Micke Mmmm har den kvar, men har skam sägandes inte optimerat någon laddning till den. Inför första säsongen testade jag bara hur mycket MRP man kunde pula i bakom en 200 grs Oryx, och därvid blev det. Laddade en del skott för att jaga den säsongen, och har fortfarande kvar en del av dem. Därmed har jag aldrig kommit loss med finliret... Står dock högst upp på laddningsprogrammet inför våren, efter att jag tagit fram en 9x19-laddning med nytt krut till den pistol jag tävlar mest med. Osannolikt känslig pjäs (pistolen; Neuhausen/Sig P210), men skjuter grymt när man hittar rätt. De senaste åren har jag lagt nästa all handladdningstid på pistol och revolvrar... men nu skall det bli andra bullar & bulor...
Publicerat December 23, 200817 yr Författare Välkommen, såg nu att du har många år på forumet, så välkommen känns lite off.Men ändå välkommen. Mycket Trevligt med viltvårdsprogrammet, det behövs mycket information och arbete för att nå bra relultat. Jag skulle tro att jag kommer att ställa många frågor till dig angående detta ämne. /Lasse Jo, kalasbra och stimulerande! Känns verkligen som om vi ligger rätt i tiden, och projektet ger mycket godwill även i andra frågor när man möter beslutsfattare. Nu skall bara säcken knytas ihop när det gäller aktiviteterna under 2009, och sedan kör vi!