Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

defransson

Gänga för choker

Recommended Posts

defransson

Är det möjligt att gänga en hagelbössa med fast trångborrning så att det går

att sätta utbytbara choker i den?

Det kanske inte är det mest ekonomiskt riktiga att göra, men går det överhuvudtaget?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
angler
Är det möjligt att gänga en hagelbössa med fast trångborrning så att det går

att sätta utbytbara choker i den?

Det kanske inte är det mest ekonomiskt riktiga att göra, men går det överhuvudtaget?

Jag ställde samma fråga till P-O Stenmark på Kolvmakeriet i Hjoggböle för en sådär två år sedan. Och svaret, lite beroende på bössa och borrning är ja. Dock, enligt P-O, då för två år sedan, så kände han bara till en person i Sverige som utförde sådana arbeten och han var inte helt säker på att denna person längre höll på med detta. Personen i fråga skall ha varit någon knuten till tillverkningen av Flodman-bössorna.

Ledsen att mitt svar är lite vagt, men det var som sagt länge sedan jag hade denna konversation med P-O.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Stocken1969

Jag har för mej att i dag skickas de till England för sådana modifieringar. För på Flodman har man slutat med det.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Wizard

Teague gör detta i england, vilket också är det enda land som jag känner till som gör detta i närheten.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Upptag71
Jag ställde samma fråga till P-O Stenmark på Kolvmakeriet i Hjoggböle för en sådär två år sedan. Och svaret, lite beroende på bössa och borrning är ja. Dock, enligt P-O, då för två år sedan, så kände han bara till en person i Sverige som utförde sådana arbeten och han var inte helt säker på att denna person längre höll på med detta. Personen i fråga skall ha varit någon knuten till tillverkningen av Flodman-bössorna.

Ledsen att mitt svar är lite vagt, men det var som sagt länge sedan jag hade denna konversation med P-O.

Stämmer bra, det var Rune Flodman med söner som gjorde detta chokerna hette RuBeLe, (Rune Bertil Lennart). Dom höll på till för ett par år sen, billigt var det åxå, tror att kompisen betalade strax under 3000:-, och då fick man 5 choker.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
PASCALL
Stämmer bra, det var Rune Flodman med söner som gjorde detta chokerna hette RuBeLe, (Rune Bertil Lennart). Dom höll på till för ett par år sen, billigt var det åxå, tror att kompisen betalade strax under 3000:-, och då fick man 5 choker.

Satte själv in chocker i en bössa hos Flodman, men det var ju ca:15 år sedan. PM:a Wizard, han verkar veta vad som gäller.

Lycka till!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
defransson

Tack för alla svar, kände att det kunde ju vara en kul grej att göra om man har en lite äldre bössa man trivs med.

Känns dock inte så aktuellt att skicka/åka med bössan till England.

(Gillar visserligen att åka till England, men vill helst inte släpa på en bössa...)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Wizard
Tack för alla svar, kände att det kunde ju vara en kul grej att göra om man har en lite äldre bössa man trivs med.

Känns dock inte så aktuellt att skicka/åka med bössan till England.

(Gillar visserligen att åka till England, men vill helst inte släpa på en bössa...)

Det är inga problem att skicka pipan till england.

Men, är det värt det? Du har inte skrivit vilken bössa du har, och om du har det ber jag om ursäkt...

Skall man fixa choker till sin bössa med fast trångborrning så skall man antingen skjuta som en gud med bössan och vill skava på marginalerna eller ha en bössa som är värd de pengarna! (jag skulle lätt spendera stora summor på min Browning om jag tyckte att den behövde det <_< )

Teague pular bl a med Purdey & Holland bössor så de vet vad de pysslar med -_-

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
defransson

Nej, det är inte värt det alls med min nuvarande bössa som är en billig SKBbock.

Hela tråden är egentligen strikt hypotetisk och bara ett nyfiket undrande om det skulle vara möjligt

om jag nu hade en kalasbössa som jag skulle vilja modifiera...

Var som sagt bara nyfiken.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
JoPe
Nej, det är inte värt det alls med min nuvarande bössa som är en billig SKBbock.

Hela tråden är egentligen strikt hypotetisk och bara ett nyfiket undrande om det skulle vara möjligt

om jag nu hade en kalasbössa som jag skulle vilja modifiera...

Var som sagt bara nyfiken.

Ligger det på den nivån så kan jag kasta in att om det inte är en bock utan bara enkel pipa tex pump så verkar det inte vara något problem alls..

Jag hade ett tag en winchester defender som det var gjort på, och när det trasslade så var jag runt på lite svarvställen och kollade om de kunde göra om det och för strax över tusenlappen fixar de det lätt, bara de inte behöver höra att det är till ett vapen så klart, det kan kanske vara nått juridiskt där...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
pmt

Går gör det som regel, bara det finns gods så det räcker. Sedan är den en fråga om vilka choker du vill ha, det är nu ingen standardgänga.... Och man ska inte låta en bysmed fara på med det. Det är viktigt att anslutningen mot choken (den är vinklad) blir rätt och tät - annars är risken att man trycker ned skit i gängan i varje skott och då antingen lossnar choken stup i kvarten eller så bränner den fast.

Är det en lite bättre bössa har dessa som regel inte gods så det räcker för en "normal" choke och då är det Tegaues Thin Wall som gäller. Dessa är det ingen i sverige i dag som sätter in sedan Flodman numera inte hålls med sådana jobb.

/T, som ska skicka en pipa till England vad det lider för att få ThinWall i som gåsbössa.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dahla
På 2009-07-06 at 10:41 pmt sa:

T, som ska skicka en pipa till England vad det lider för att få ThinWall i som gåsbössa

Vad gick det på mellan tumme och pekfinger?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
pmt
35 minutes ago Dahla sa:

Vad gick det på mellan tumme och pekfinger?

5000 i frakt dit, 2500 för jobbet, 2000 för provningen och 1500 i frakt tillbaka..... 

Därtill blev det inte bra.

T

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dahla
2 minutes ago pmt sa:

Därtill blev det inte bra.

Tråkigt! Surt med frakten till England! 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.