Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

kron vs älg

Featured Replies

Publicerat

Min bestämda uppfattning är att de flesta arter kan leva tillsammans men inte kron och älg.

Vi har i alla år haft ganska bra med älg men för två år sedan nägra veckor före älgjakten fullkommlig invaderades vår mark av kronhjort, sedan dess har vi inte sett en älg, tyvärr är alla kronhjortar kvar.

Då vi är det enda marken i kretsen som har så mkt hjort anser inte kretsen att det finns fog för att försöka registrera ett kronvilts omr. Men med ca 20-30 djur på 600h måste väll detta vara möjligt.

Nu till min fråga! finns det någon som har en teori om hur man får tillbaka älgarna..

(utom att skjuta bort alla kron då detta varken är möjligt eller lagligt)

Tack på förhand

Publicerat

Jodå dom kan nog leva bra tillsamans, titta bara på kolmårdsskogarna som har mycket kron och älg. Andra exempel är ju norröver. Tror Ellie jagar runt Härnösand och det har man mycket av båda delarna. Här hemma har vi inte så tätt med kron men dom finns och dessutom i symbios med älg.

Tror i ditt fall att deras plötsliga numerär temporärt gjort balansen lite ojämn i skogen. Älgarna kommer säkert tillbaka vad det lider. Är ingen klövviltsforskare men nya arter brukar kunna trycka undan gamla ett tag. :P

Publicerat
  • Författare
Jodå dom kan nog leva bra tillsamans, titta bara på kolmårdsskogarna som har mycket kron och älg. Andra exempel är ju norröver. Tror Ellie jagar runt Härnösand och det har man mycket av båda delarna. Här hemma har vi inte så tätt med kron men dom finns och dessutom i symbios med älg.

Tror i ditt fall att deras plötsliga numerär temporärt gjort balansen lite ojämn i skogen. Älgarna kommer säkert tillbaka vad det lider. Är ingen klövviltsforskare men nya arter brukar kunna trycka undan gamla ett tag. :rolleyes:

Jag hoppas att du har rätt.

Med alla nya vilt som kommer skapas nya förutsättningar.

Hoppas balansen återskapas för jag börjar sakna älgjakten.

Publicerat

Jagar mycket i kolmården skogarna. Vet iför sig inte hur det såg ut när kronen gjorde entré men idag ser man både älg och kron i samma områden. och då har du en krontäthet på 25-35 per tusen ha, rätta mig om jag har fel. :rolleyes:

• 2 weeks later...
Publicerat

har absolut ingen erfarenhet av detta, men hos min svärmor i ulricehamnstrakten finns en äldre kapital kronhjort som i flera år gått tillsammans med älgar.... men som det skrevs så trycker väl nya arter bort de lokala, men på sikt så kommer de nog att trivas ihop.... känns som angenäma problem att få marken översvämmad av så ståtliga djur.... varför kan de ha kommit så många till eran mark?

Publicerat

Har en skogholme på vårt jaktområde på ca 20ha där fanns under flera veckor en älgko med två kalvar samt en flock på 9 kron. Så personligen tror jag inte att det uppstår konkurrens, dessutom var det en råget med två killingar där också.

Publicerat
  • Författare
har absolut ingen erfarenhet av detta, men hos min svärmor i ulricehamnstrakten finns en äldre kapital kronhjort som i flera år gått tillsammans med älgar.... men som det skrevs så trycker väl nya arter bort de lokala, men på sikt så kommer de nog att trivas ihop.... känns som angenäma problem att få marken översvämmad av så ståtliga djur.... varför kan de ha kommit så många till eran mark?

Vet inte riktigt var de kom ifrån men jag vet att i grann socknen bälinge finns en hel del.

Misstänker att de ursprungligen kommer från ett gods som heter Kipplingeberg.

Och ja det är stora och goda djur men eftersom att vi inte har något Kronviltsområde så är det så dålig jakt tid på dem,

sedan är det väll bara kalvjakt somm gäller?

Var ute i går och såg färska ko och kalv spår så det kanske finns hopp om det.

Publicerat

ja, kalvjakt är ni väl berättigade till from 16 augusti om jag inte är helt ute och cyklar?

Vet inte riktigt var de kom ifrån men jag vet att i grann socknen bälinge finns en hel del.

Misstänker att de ursprungligen kommer från ett gods som heter Kipplingeberg.

Och ja det är stora och goda djur men eftersom att vi inte har något Kronviltsområde så är det så dålig jakt tid på dem,

sedan är det väll bara kalvjakt somm gäller?

Var ute i går och såg färska ko och kalv spår så det kanske finns hopp om det.