Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tröttnat på Leupold QR

Featured Replies

Publicerat

OK, här kanske forumets alla smålänningar skakar på huvudet... men jag kan ta det. Senare i vår åker mina Leupold QR ut på Blocket, jag litar inte på dem längre. Jag var ute för att vaka räv och fick liksom en känsla i maggropen, att jag ville kontrollskjuta bössan. En Sauer 308 för 15000 spänn med en Zeiss 6-24x56, också den för 15000 spänn... Den riggen borde skjuta rätt bra, eller? Åtminstone hålla inskjutningen?

Träffbilden var bra men låg 30 cm fel på 100 meter, och jag drar mig till minnes andra tillfällen som jag kanske har förträngt. INget att göra åt, dessa fästen skall ut och annat in - jag har Leupold QR på tre bössor idag (eller hade....).

Nåja, så här blev det:

Min Sako .222 är en vackertväderbössa som fungerar i skumt ljus också, jag har en Zeiss Conquest 6,5-20x50 som jag abara älskar.... kikaren väger ingenting och den lägre förstoringen är perfekt som lägsta förstoring. Man skjuter ju inga stora djur med en sådan pang utan den är mest för hare, fågel och något enstaka rådjur. Jag insåg att jag aldrig kommer att byta glugg på den pangen, om jag inte får spel och vill ha något belyst men det känns inte högprioriterat, jag har en annan pang som skall klara dessa lägen. Nåväl, min .222:a fick FASTA warne-fästen. Nu sitter den gluggen där den sitter och jag slipper fundera på det mer.

Sedan har jag en Sauer 202 i kaliber 308Win. Den har jag egentligen 2 gluggar till, en Zeiss 6-24x56 med riktmedel 63 :P och en Meopta 1,5-6x42 med riktmedel 4. Den fick Warne Maxima Steel Bases, det vill säga weaver med crosslots, kvadratiska tvärställda jack. Jag tror rätt mycket på dessa eftersom det blir en jämn rekylupptagning och själva fastlåsningen inte är inblandad i rekylupptagningen.

Här är pangen, isoleringstapen är för att hålla fast en "muspip".

Anledningen till att jag skriver detta inlägg är de genomballa Leupold MarkIV som jag här skickar in ett par bilder på... ^_^ Jag tror att de är mer skottfasta...

Sedan händer det lite saker med min 9,3:a som får en McMillanstock och en Picatinnyskena, men det är en annan fråga...

MVH!

/HerrBerg

Publicerat

Det kan inte vara så att det är spänningar i montaget..........???

Är ingen expert, men har läst att det kan hända.

Publicerat

Vart felet ligger tänker jag inte grotta i, mina QR gör sitt jobb och har fullt förtroende, däremot har jag retat mig på de höga baserna, då jag 99% av tiden aldrig har gloröret på så kanske nästa pang får ärva grejerna. :rolleyes:

Herrbergs garderob av optik känns inte som ett problem precis, tvärtom och hoppas de håller samma funktion med nästa fäste, ska det vara 120% tror jag de fasta är bättre på långsikt.

Publicerat

Har också QR ringar på min 30-06 och det har fungerat perfekt. Har inte märkt tillstymelse av att dom inte är skottfasta eller inte har "sätt" sig rätt när jag har bytt mellan kikare och rödpunkt

Publicerat

Mina är 120% exakta efter flertalet tester. Det enda jag skulle vilja ha är större eller längre vred, kan sitta nått i häst väg när jag vill snabbt ta av kikaren för öppna riktmedel på korta håll. Funderar hur man ska förlänga dom någerlunda snyckt.

Publicerat

Trist när det blir så där.. :lol:

Själv kör jag nästan enbart med Warne, QR till T3:orna och fasta till de andra, och är mycket nöjd.

Funderar på om det inte blir QR till 30-30:n också, vill ha tillgång till de öppna i första hand.

cow-boy-98.gif

Publicerat

Konstigt,har själv bara bra erfarenheter

av leupold QR.

/M.

Publicerat
  • Författare
Konstigt,har själv bara bra erfarenheter

av leupold QR.

/M.

Det låter bra, då kan jag sälja dem begagnade utan dåligt samvete.

Publicerat
Det låter bra, då kan jag sälja dem begagnade utan dåligt samvete.

:D:D:D

Hör av dig kan behöva lite ringar :D

Publicerat

Har heller aldrig märkt att de inte har varit skottfasta och då har jag plågat mina till omöjlighet med grova och tunga kalibrar med stora sikten monterade. Samt av och påmontering vid inskjutning. Aldrig tillstymmelse till att de har svikit.

Publicerat

Hua vicket högt montage!Tur du kan hissa upp kindstödet! :angry:

Har du ett par superlåga entums QRringar så tjoa till :mad:

Publicerat
  • Författare
Hua vicket högt montage!Tur du kan hissa upp kindstödet! :mad:

Har du ett par superlåga entums QRringar så tjoa till :P

Inga låga entummare, tyvärr... tror jag. Skall kolla när andan faller på (=håll inte andan medan du väntar :o).

Jag har kommit fram till att jag GILLAR höga montage. Är man 193cm och ungefär en tredjedel är hals :angry: så är det svårt att komma ned mot kolven. Jag har alltså insett att jag föredrar höga kolvryggar och höga montage. --- t B)

Publicerat

-

Publicerat

Ursäktar på förhand om det är en korkad fråga men har du kollat om isoleringsbandet påvärkar träffläget?

Vad man har hört av folk så ska allt som rör vid pipan vara hämskt och huga.

Publicerat
  • Författare
Ursäktar på förhand om det är en korkad fråga men har du kollat om isoleringsbandet påvärkar träffläget?

Vad man har hört av folk så ska allt som rör vid pipan vara hämskt och huga.

Inga problem, pipan är inte i spänn. Den ligger mycket löst och muspipmojen hänger mest i isoleringsbandet.

• 2 weeks later...
Publicerat

Innan du börjar skylla på Leupold`s prylar så ska du plocka bort isoleringstejpen från pipan och slipa in ringarna riktigt.

Gör om gör rätt

Publicerat
  • Författare
Innan du börjar skylla på Leupold`s prylar så ska du plocka bort isoleringstejpen från pipan och slipa in ringarna riktigt.

Gör om gör rätt

Tja, isoleringstejpen hamnade där några dagar innan fotograferingen, och problemen uppstod långt innan dess. Och den sitter (satt) mycket löst.

Publicerat
Tja, isoleringstejpen hamnade där några dagar innan fotograferingen, och problemen uppstod långt innan dess. Och den sitter (satt) mycket löst.

Tror endå inte att den är direkt fördelaktig för precisionen, rätt vad det är så slår sig stocken något neråt å sätter tejpen i spänn. Det behövs faktiskt inte mycket alls för att ändra träffläget.

Hur som helst, har du inte slipat in ringarna så ligger nog största problemet där. Vet du hur man gör?

Publicerat
Anledningen till att jag skriver detta inlägg är de genomballa Leupold MarkIV som jag här skickar in ett par bilder på... :) Jag tror att de är mer skottfasta...

Vad menar du igentligen, är det Mark 4 du snackar om?

Publicerat

Ville du bli av med ett par 30mm high fästen?

/Lasse

Publicerat
  • Författare

Jo, jag kommer att sälja ett gäng fästen och baser inom kort. Men just nu har jag inte tid :-/

Jag har just idag fått hem ett slipkit från Midway. Jag konstaterade att det var en millimeters spänn mellan ett par andra ringar, har inte tagit hand om storzeissen ännu (som sitter i Mark4-ringar, det var där jag hade uppslaget i första skottet)-.

MVH!

/HerrBerg

Publicerat

Jag röstar för att du spar ringarna å baser iaf óch slipar in dom. Tror inte du kommer tjäna många kronor på att sälja å skaffa nya fästen

Publicerat
Inga låga entummare, tyvärr... tror jag. Skall kolla när andan faller på (=håll inte andan medan du väntar ;)).

Jag har kommit fram till att jag GILLAR höga montage. Är man 193cm och ungefär en tredjedel är hals :lol: så är det svårt att komma ned mot kolven. Jag har alltså insett att jag föredrar höga kolvryggar och höga montage. --- t :)

Tycker mig känna igen det där... :) Långskånk som man är så har höga montage & kolvkammar sina fördelar, helt klart.

Tråkigt att din QR jävlades, själv har jag som övriga folket endast goda erfarenheter dock verkar det ha löst sig med "Mark IV" fästena vilka verkar sjukt pålitliga, ser ut som man likväl kunde svetsat fast kikarn vad gäller styrka. ;)

Mvh. Robban

Publicerat
Har du ett par superlåga entums QRringar så tjoa till :lol:

Jag har ett par låga QR 1" liggande sen 460:n. Om de är "superlåga" vet jag inte, men jag kan ju alltid mäta. Och ja - de är till salu ;)

Publicerat

Är det samma gedigna garanti på Leupolds fästen som på deras gluggar måntro?