Publicerat Februari 20, 200917 yr Öppnade upp några patroner för att kolla om tillverkarna håller vad de lovar. I testet ingick. (enligt tillverkarna) 2st Remington Express 1.Oz eller 28,3gram , us6. 2st Gyttorp 27 grams us6. 2st Gyttorp 24 grams us7½. 1st Rottwail 28 grams us3. 1st Gafab nickel 26/27 grams us3. (fick väga mig till vikten då den inte uppgavs) ******************************************************************************** ********************** 2st Remington Express 1.Oz eller 28,3gram Hade 213 & 215 hagel i sig med en vikt på 26gram per patron och inte 28,3 enligt tillverkaren. Plast förladningen rymde hela hagelpelaren. Haglen var fina & runda och jämnstora. 2st Gyttorp 27 grams us6. Också de va bara 26gram fast de skulle va 27g. Haglen va aningen mindre än Remingtons och därför blev antalet också högre , 240 & 241 hagel. Enligt Gyttorps egen tabell så ska det va 227 hagel i deras us6 27gram. Plast förladdningen täckte inte hela hagelpelaren heller. 2st Gyttorp 24 grams us7½. Patronerna innehöll ca 23gram hagel. 296 & 292 st / patron. Inget att anmärka på om haglen i övrigt eller plast förladdningen. 1st Rottwail 28 grams us3. 120 hagel visar på att laddningen bör väga 30gram istället för 28gram. Jämna hagel och fin plast förladdning. 1st Gafab nickel 26/27 grams us3. 106 st silverfärgade nickelhagel vilket borde ge den en vikt på 26/27gram. Fina hagel och en bra plast förladdning.
Publicerat Februari 20, 200917 yr Författare Praktiska erfarenheter av dessa patroner. Gafab Nickel us3 rådjuren trillar snällt. Likaså för Rottwail us3. Remington us6 änder & harar överlever inte heller dessa patroner. Gyttorp us6 en hare fälld och tyvärr ett par bommar. Gyttorp us7½ från kråka och neråt funkar fint vill minnas att även nån and fallit. Lite besviken på att vissa tillverkare inte håller angivna laddvikterladdvikter. Men man får väll hoppas att det inte förekommer för stora av-vikelser.
Publicerat Februari 20, 200917 yr skulle det också kunna betyda om en det är en 36 grams att. hela patronen väger 36 gram ?
Publicerat Februari 21, 200917 yr Öppnade upp några patroner för att kolla om tillverkarna håller vad de lovar. I testet ingick. (enligt tillverkarna) 2st Remington Express 1.Oz eller 28,3gram , us6. 2st Gyttorp 27 grams us6. 2st Gyttorp 24 grams us7½. 1st Rottwail 28 grams us3. 1st Gafab nickel 26/27 grams us3. (fick väga mig till vikten då den inte uppgavs) ******************************************************************************** ********************** 2st Remington Express 1.Oz eller 28,3gram Hade 213 & 215 hagel i sig med en vikt på 26gram per patron och inte 28,3 enligt tillverkaren. Plast förladningen rymde hela hagelpelaren. Haglen var fina & runda och jämnstora. 2st Gyttorp 27 grams us6. Också de va bara 26gram fast de skulle va 27g. Haglen va aningen mindre än Remingtons och därför blev antalet också högre , 240 & 241 hagel. Enligt Gyttorps egen tabell så ska det va 227 hagel i deras us6 27gram. Plast förladdningen täckte inte hela hagelpelaren heller. 2st Gyttorp 24 grams us7½. Patronerna innehöll ca 23gram hagel. 296 & 292 st / patron. Inget att anmärka på om haglen i övrigt eller plast förladdningen. 1st Rottwail 28 grams us3. 120 hagel visar på att laddningen bör väga 30gram istället för 28gram. Jämna hagel och fin plast förladdning. 1st Gafab nickel 26/27 grams us3. 106 st silverfärgade nickelhagel vilket borde ge den en vikt på 26/27gram. Fina hagel och en bra plast förladdning. Vakjägaren, eeeeeh, nu blir jag lite betänksam och glad att jag inte har dej som granne Enda anledningen till att plocka isär hagelpatroner är att byta ut blyet med grovsalt, det du har gjort skrämmer mej lite grann, med tanke på din psykiska hälsa
Publicerat Februari 21, 200917 yr Författare skulle det också kunna betyda om en det är en 36 grams att. hela patronen väger 36 gram ? Nej då. Det är bara haglens vikt man pratar om.
Publicerat Februari 21, 200917 yr Författare Vakjägaren, eeeeeh, nu blir jag lite betänksam och glad att jag inte har dej som granne Enda anledningen till att plocka isär hagelpatroner är att byta ut blyet med grovsalt, det du har gjort skrämmer mej lite grann, med tanke på din psykiska hälsa Är man nyfiken så är man ! Nyfikenheten är ju ständigt en drivande kraft. För inte blundar väll du när du ser andra fruntimmer fast du har ett
Publicerat Februari 23, 200917 yr Vakjägaren, eeeeeh, nu blir jag lite betänksam och glad att jag inte har dej som granne Enda anledningen till att plocka isär hagelpatroner är att byta ut blyet med grovsalt, det du har gjort skrämmer mej lite grann, med tanke på din psykiska hälsa Alltså - att riva upp några hagelpatroner av de man jagar med borde alla som tar sin hageljakt det minsta seriöst göra.... Det är om inte annat lärorikt att se att vare sig storlekar eller laddvikter är särdeles exakta hos en hel del tillverkare. /Tobias Hassel
Publicerat Februari 23, 200917 yr Öppnade upp några patroner för att kolla om tillverkarna håller vad de lovar. I testet ingick. (enligt tillverkarna) Skönt att veta att inte alla människor är stressade! Låter som ett skönt tidsfördriv, inte minst räkning av hagel.... MVH H
Publicerat Februari 23, 200917 yr Skönt att veta att inte alla människor är stressade! Låter som ett skönt tidsfördriv, inte minst räkning av hagel.... MVH H Det finns skivor man kan köpa som "räknar" haglen åt en..... Man behöver inte sitta och ....123, 124, 125, 126..... /Tobias Hassel
Publicerat Februari 23, 200917 yr Författare Det finns skivor man kan köpa som "räknar" haglen åt en..... Man behöver inte sitta och ....123, 124, 125, 126...../Tobias Hassel Vart ? Och hur exakta är de?
Publicerat Februari 23, 200917 yr Vart ? Och hur exakta är de? Exakta är de då de egentligen bara är en skiva med 200 grunda hål i. Jag köpte min i England, så de borde gå att finna hos nån krämare på ön..... Eller så gör man den själv.... /Tobias Hassel
Publicerat Februari 23, 200917 yr Kanske man tar å öppnar en 12/89:a us nr6 bara för å se hur stor skillnad det verkligen är.
Publicerat Februari 23, 200917 yr Då har man öppnat en Mirage 12/89 us nr 6 ANTAL HAGEL: 555st, en kula var skadad.
Publicerat Mars 2, 200917 yr HAHAHA, Nu måste du ju öppna varje patron och kolla så det stämmer!!! Nä, men ett par tre stycken brukar man få ta om man vill ha lite koll. Vill se hur pass jämna de är får man ta minst 5 st..... /Tobias Hassel
Publicerat Mars 19, 200917 yr Författare Jag drog ur förladdningarna på patronerna jag öppnat och tömde de på krut. Då la jag märke till att det va väldigt olika krut i patronerna. De nya va gröna och fyrkantiga och vissa svarta/gråa och fyrkantiga. Och Remington hade små små runda krutflingor i sina Express. Och det såg ut att va mer krut i dem oxå. Utan att jag dubbel kolla det. Varför så olika krutsorter ? Går utvecklingen framåt ang krutet eller är det olika prestanda i krutet. Det ska ju ända va ung samma hastighet på de flesta laddningar.
Publicerat Mars 19, 200917 yr Jag drog ur förladdningarna på patronerna jag öppnat och tömde de på krut. Då la jag märke till att det va väldigt olika krut i patronerna. De nya va gröna och fyrkantiga och vissa svarta/gråa och fyrkantiga. Och Remington hade små små runda krutflingor i sina Express. Och det såg ut att va mer krut i dem oxå. Utan att jag dubbel kolla det. Varför så olika krutsorter ? Går utvecklingen framåt ang krutet eller är det olika prestanda i krutet. Det ska ju ända va ung samma hastighet på de flesta laddningar. Desto lättare laddning, desto snabbare krut. Desto tyngre laddning desto trögare krut. Så skit i att de ser olika ut, det är hastigheten på krutet som skiljer. Sedan är det en fråga om vad det är för krut i från början. Och om det är grafitöverdraget etc etc etc etc etc. Det finns ett par olika grunder för krut: enkelbas och dubbelbas bla. Sedan ska olika tilvlerkare ha sitt ord med i spelet..... Det skiljer mao inte mer på hagelkrut än på vanligt gevärs eller pistolkrut. Och det säger en del. /Tobias Hassel
Publicerat Juni 12, 200917 yr Författare Har öppnat några patroner till. Rio US 6 28g. Innehöll 221 hagel. = 27g Gafab magnum US 3 30g. Innehöll 119 hagel. = 30g Tungsten Matrix US 5 30g. Innehöll 168 hagel. = 30g // Tungstens haglen va mkt ojämna i sin form ska bli kul och se hur de sprider på tavla. Ganska kort förladdning på Gafab patronen men mkt fina hagel. //